ФАКТОРИ ВПЛИВУ НА ПРИБУТКОВІСТЬ ВІТЧИЗНЯНОГО БІЗНЕСУ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ФАКТОРИ ВПЛИВУ НА ПРИБУТКОВІСТЬ ВІТЧИЗНЯНОГО БІЗНЕСУ

14.09.2020 10:35

[Секція 1. Економіка, організація і управління підприємствами, галузями, комплексами]

Автор: Перит Ірина Олегівна, молодший науковий співробітник, здобувач кафедри міжнародного туризму і готельного бізнесу, Тернопільський національний економічний університет


Формування дохідності вітчизняного бізнесу під впливом певних факторів зовнішнього та внутрішнього середовищ є складовою визначення прибутковості бізнесу, а прибуток є показником успішності здійснення підприємницької діяльності та стійкості бізнесу до змін. Управління прибутковістю підприємницької діяльності, як через пряму так і опосередковану участь власника в бізнесі, потребує цілісного аналізу та розуміння впливу конкретного фактора на зміни у показниках діяльності суб’єкта господарювання. 

Проведемо аналіз основних факторів впливу зовнішнього та внутрішнього середовищ на рівень прибутковості вітчизняного бізнесу.

– Споживчий ринок. «Споживчий ринок є одним із ключових факторів формування дохідності власного бізнесу підприємця. Обмеженість попиту та наявність проблем із збутом продукції зумовлює зниження приросту доходів і навпаки» [1, с. 216]. Ефективність приватної справи також напряму залежить і від якості побудови бізнесових зв’язків із постачальниками, підрядниками тощо.

– Конкуренція. Наприклад, впровадження конкурентами на ринок новинок чи продуктів вищої якості вимагає від підприємця збільшення витрат на рекламу і удосконалення власного продукту, що потенційно окупиться.

– Залучені кредитні ресурси. Підприємці користуються довго- та короткостроковими кредитами банків, а також популярним є фінансовий лізинг. 

– Інвестиційна активність - вкладення коштів, в застосування нових технологій, автоматизацію внутрішніх взаємодій і облікових процесів, тощо.

– Політичне становище конкретної країни. Мається на увазі, що «…цінності споживачів підприємця-виробника у країні, де він проживає, не завжди відповідають цінностям закордонних споживачів» [1, с. 216]. 

– Географічне розмежування. Активна підприємницька діяльність, висока конкуренція та порівняно стабільний рівень дохідності спостерігається у найбільш розвинених регіонах: на західних, східних і приморських областях та у м. Києві, де є великий сировинний потенціал для відкриття власної справи. У регіонах з нижчим рівнем розвитку здебільшого процвітає сфера надання послуг, проте є більше вільних ніш на ринку і можливостей швидко розвивати бізнес.

– Ступінь участі власника в управлінні діяльністю. Підприємець може здійснювати пряме управління діяльністю, або ж він є виключно власником бізнесу (опосередковане управління), а управління здійснює «довірена» особа.

– Наявність якісного бізнес-аналізу та прогнозування економічних показників. Це дозволять ефективно приймати управлінські рішення та будувати стратегії управління бізнесом як в цілому так і за напрямками діяльності. 

– Інформаційне забезпечення та рівень автоматизації виробничих, збутових, адміністративних та облікових процесів. В умовах євроінтеграції для успішного ведення бізнесу, мінімізації витрат часу на зайве документування процесів, для якісного обліку і аналізу інформації, а також для швидкої комунікації між учасниками бізнес-процесів необхідно використовувати актуальне якісне програмне забезпечення. 

– Підбір персоналу. Мається на увазі, що доцільніше співпрацювати з мінімальною кількістю «дорожчих» висококваліфікованих співробітників, які швидко та якісно виконують завдання і цілі бізнесу, ніж з перевантаженим штатом низькокваліфікованих кадрів та «горою» невирішених питань.

– Продуктивність праці персоналу. На макро- та мікрорівнях внутрішні чинники впливу на продуктивність праці пропонується об’єднувати у три групи: матеріально-технічні (автоматизація робочих місць, інноваційність робочого обладнання тощо), організаційно-економічні (ефективність взаємодії підрозділів служб та окремих працівників, можливість гнучкої організації та планування праці тощо), соціально-психологічні (підвищення кваліфікації кадрів, наявність ефективних систем і методів мотивації праці, тощо) [2, 151-154]

– Забезпечення бізнесу технічною та ресурсною базою. Зокрема, наявність інноваційного обладнання, рівень зношення основних засобів, капітальні інвестиції, забезпеченість комплектуючими, запасами і продукцією, планування ресурсів тощо. Адже «інтенсивна глобальна конкуренція та технологічний розвиток зробили інновації джерелом конкурентних переваг» [3, с. 86]. 

– Структура валюти балансу та доходів і витрат. Зокрема, аналізується стан і динаміка необоротних та оборотних активів, капіталу та зобов’язань за фактом позитивних та негативних тенденцій. 

– Зміна загальних показників економіки - наприклад, ВВП, інфляція, коливання курсів валют тощо.

– Податкова система країни. «Приватні підприємці сьогодні не в змозі встигати за постійними змінами у податковому законодавстві, яке у повному обсязі не враховує всі нюанси їх діяльності, а іноді є суперечливим. Існує безліч «чорних дірок», через які вмілі бізнесмени зменшують свої зобов`язання перед державою…» [1, с. 216]. 

– Тіньові доходи, основними джерелами яких є: неформальна зайнятість, незаконне відшкодування ПДВ, часткове відображення фінансових операцій у бухгалтерському обліку, заниження економічних показників, незаконне використання податкових пільг та знижок тощо.

– Державне регулювання діяльності підприємців. Наприклад встановлення цінових обмежень на товари та послуги.

– Корупція державних органів. У неофіційній практиці присутні ситуації, коли на певному етапі діяльності підприємець для того, щоб утриматися «на плаву», змушений частину грошових ресурсів залишити у «кишені» чиновників.

– Визначальну роль у дохідності відіграє психологічна готовність підприємця  до ведення підприємницької  діяльності. Аналізуючи мотиваційний аспект щодо ведення підприємницької діяльності домогосподарствами можна сказати, що основною метою відкриття власної справи є забезпечення високого рівня життя для себе та родини.

Отже, серед основних факторів впливу зовнішнього та внутрішнього середовищ на приватний бізнес, на нашу думку, є споживчий ринок, конкуренція, наявність бізнес-зв’язків, кредитні ресурси, інвестиційна активність, ступінь участі власника в управлінні бізнесом, інформаційне забезпечення та рівень автоматизації бізнес-процесів, якісний бізнес-аналіз і прогнозування економічного розвитку, ефективність підбору кадрів, рівень забезпеченості технічною та ресурсною базою, структура валюти балансу та доходів і витрат, політичне середовище, геолокація, ВВП, інфляція, коливання курсів валют, податкове середовище, тіньова економіка, якість державного регулювання цін, корупція тощо. Вважаємо, що фактори впливу зовнішнього та внутрішнього середовищ можуть: бути ревалентними або неревалентними, що напряму впливає на можливість бізнесу спрогнозувати чи мінімізувати їх дію; характеризуватися як постійне, тимчасове чи разове явище; у підсумку призвести до катастрофічних, локальних чи мінімалістичних наслідків для суб’єкта господарювання. 

Література:

1. Перит І. О. Аналіз динаміки та факторів впливу на доходи домогосподарств від підприємницької діяльності в умовах сучасної економіки. Сталий розвиток економіки. №1(30). 2016. С. 214–221.

2. Брич В. Я. Дяків О. П., Надвиничний С. А., Островерхов В. М., Слівінська Н. М., Прохоровська С. А. Економіка праці та соціально-трудові відносини : навч.-метод. посіб., за заг. ред. проф. Качана Є. П. Тернопіль: ДТЕУ, 2006. 273 с.

3. Брич В. Я., Снігур Х. А. Роль інновацій у підвищенні конкурентоспроможності підприємства: гносеологічні позиції. Вісник прикарпатського університету. Вип. 7. 2017. С. 82-87.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота