ЩОДО ВІДМОВИ У ВИДАЧІ ВИСНОВКУ З ОЦІНКИ ВПЛИВУ НА ДОВКІЛЛЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЩОДО ВІДМОВИ У ВИДАЧІ ВИСНОВКУ З ОЦІНКИ ВПЛИВУ НА ДОВКІЛЛЯ

19.10.2020 17:25

[Секція 6. Екологічне право. Земельне право. Аграрне право]

Автор: Власишина Юлія Володимирівна, магістр, Донецький національний університет імені Василя Стуса


З метою наближення до європейських екологічних стандартів в Україні в 2017 році прийнято закон «Про оцінку впливу на довкілля» (далі – Закон про ОВД), який передбачає обов’язкове проходження суб’єктом господарювання процедури ОВД перед початком здійснення планової діяльності. Планована діяльність передбачає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об’єктів, інше втручання в природне середовище, крім реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту, розширення, перепрофілювання об’єктів, що не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України [1, ст. 1].

Аналіз судової практики свідчить про низку проблем, що виникають на практиці у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля. Однією, з таких проблем є прийняття неправомірного рішення підрозділами з питань екології та природних ресурсів місцевих державних адміністрацій про відмову у видачі висновку ОВД.

Окремі аспекти правового регулювання оцінки впливу на довкілля досліджували науковці В. Андрейцев, Н. Малишева, А. Гетьман, І. Каракаш, Е. Позняк, Т. Третяк, Ю. Шемшученко, Ю. Самойленко, А. Євстігнєєв та ін. Однак, не було приділено достатньо уваги питанню підстав для відмови у видачі висновків ОВД уповноваженими державними органами.

Метою дослідження є розробка пропозицій щодо підстав відмови для видачі висновку з ОВД.

Згідно Закону процедура ОВД передбачає такі етапи: 1) підготовку суб’єктом господарювання звіту з ОВД; 2) проведення громадського обговорення; 3) аналіз уповноваженим органом інформації, наданої у звіті з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб’єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації; 4) надання уповноваженим органом мотивованого висновку з ОВД; 5) врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності (ст. 2 Закону про ОВД). Етап надання висновку уповноваженим органом врегульовано ст. 9 Закону. Уповноважений орган видає висновок з оцінки впливу на довкілля, яким виходячи з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності, зокрема величини та масштабів такого впливу (площа території та чисельність населення, які можуть зазнати впливу), характеру (у тому числі - транскордонного), інтенсивності і складності, ймовірності, очікуваного початку, тривалості, частоти і невідворотності впливу (включаючи прямий і будь-який опосередкований, побічний, кумулятивний, транскордонний, короткостроковий, середньостроковий та довгостроковий, постійний і тимчасовий, позитивний і негативний впливи), передбачених заходів, спрямованих на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення впливу на довкілля, визначає допустимість чи обґрунтовує недопустимість провадження планованої діяльності та визначає екологічні умови її провадження. Висновок з оцінки впливу на довкілля надається суб’єкту господарювання безоплатно протягом 25 робочих днів з дня завершення громадського обговорення, а в разі здійснення процедури оцінки транскордонного впливу - з дня завершення цієї процедури та затвердження рішення про врахування результатів оцінки транскордонного впливу на довкілля. Згідно з п. 4 Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарювання висновок з ОВД є документом дозвільного характеру [2]. Однак у Законі про ОВД не передбачено підстав для відмови у видачі висновку, в цьому разі потрібно звернутися ч. 5 ст. 4-1 ЗУ «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», яка передбачає підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру, а саме: 

- подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком;

- виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей;

- негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру.

Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру.

Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається [3, ст. 4-1].

Проте на практиці підрозділи з питань екології та природних ресурсів місцевих державних адміністрацій часто неправомірно приймають рішення про відмову у видачі висновку з ОВД. Зокрема, ТОВ «Вотерструм», яке планувало будівництво мікро ГЕС та розробило звіт з ОВД, повідомило про планову діяльність, провело громадські обговорення, за результатами якого пропозиції було враховано. Після проходження даних етапів ТОВ «Вотерструм» звернувся до Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації за наданням висновку з оцінки впливу на довкілля. Однак, Департамент екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації відмовив у видачі такого документа, при цьому, не керувався вичерпними підставами для такого рішення, що визначені чинним законодавством України. Після чого ТОВ «Вотерструм» звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправною бездіяльності, зобов’язання до вчинення дій. Судом позов було задоволено повністю [4]. З аналогічним позовом звернувся  ФОП до управління екології та природніх ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації. ФОП також розробив звіт з ОВД, повідомив про планову діяльність, були проведені громадські обговорення. Проте, управління екології та природніх ресурсів Черкаської ОДА прийняло рішення про відмову у видачі висновку з ОВД. Черкаський окружний адміністративний суд задовільнив позов повністю [5].

Отже, вбачається, що існує проблема прийняття неправомірного рішення підрозділами з питань екології та природних ресурсів місцевих державних адміністрацій про відмову у видачі документу дозвільного характеру, яка призводить до того, що суб’єкти господарювання, які мають намір здійснювати планову діяльність повинні звертатися до суду за захистом своїх прав. Також дана проблема спричиняє такі негативні наслідки як стягнення судового збору з відповідних підрозділів екології та природних ресурсів, тобто за рахунок державного бюджету.

Для вирішення даної проблеми пропонується закріплення на рівні ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля» вичерпного переліку підстав для прийняття рішення про відмову у видачі висновку з ОВД.

Література:

1. Про оцінку впливу на довкілля: Закон України від 23 травня 2017 року № 2059-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 29. ст.315. (Із змінами).

2. Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності: Закон України від 19 травня 2011 р. № 3392-VI. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 47. Ст. 532. (Із змінами).

3. Про дозвільну систему у сфері господарювання: Закон України від 6 вересня 2005 року № 2806-IV. Відомості Верховної Ради України. 2005. № 48. ст.483. (Із змінами).

4. Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 січня 2020 р. у справі № 1.380.2019.005775. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: http://reyestr.court.gov.ua/Review/86899166

5. Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2019 р. у справі № 580/2163/. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: http://reyestr.court.gov.ua/Review/84036666

________________

Науковий керівник: Липницька Євгенія Олександрівна, кандидат юридичних наук, доцент кафедри господарського права юридичного факультету Донецького національного університету імені Василя Стуса



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота