СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ І КЛАСИФІКАЦІЇ ЗАПАСІВ НА АВТОДОРОЖНІХ ПІДПРИЄМСТВАХ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ І КЛАСИФІКАЦІЇ ЗАПАСІВ НА АВТОДОРОЖНІХ ПІДПРИЄМСТВАХ

24.11.2021 20:02

[Секція 4. Бухгалтерський облік, аналіз і аудит]

Автор: Чабаненко Світлана Петрівна, здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна; Магопець Михайло Сергійович, здобувач першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна


Важливою передумовою раціональної організації бухгалтерського обліку запасів на автодорожніх підприємствах є чітка класифікація запасів, здійснена з урахуванням специфіки діяльності таких підприємств.

Автодорожні підприємства, основна діяльність яких спрямована на виконання робіт з будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, мостів, інших споруд та елементів обстановки доріг [1], мають певну специфіку формування запасів, які обумовлюються наступним:

- на відміну від більшості галузей промисловості, продукція яких рухлива, а знаряддя праці чітко закріплені, у автодорожніх підприємствах рухливими є знаряддя праці, а продукція (дорога, міст, труба, спорудження й ін.) – нерухома, вона споживається там, де створена. Тому по закінченні робіт на одному об'єкті виникає необхідність переміщення знарядь праці й персоналу на інші об’єкти; 

- готовність споруджуваних об'єктів наростає поступово, так як потрібно значний час для здійснення виробничого циклу. У зв'язку з цим виникає потреба у великих сумах оборотних коштів, необхідних для будівництва та великих обсягах використовуваних запасів. Будівельна продукція різноманітна за своєю складністю, призначенням, за видами запасів, які використовуються у процесі виробництва;

- на організацію і технологію виробничого процесу автодорожніх підприємств суттєвий вплив здійснюють місцеві кліматичні, гідрогеологічні, рельєфні й інші умови, а успішне виконання запланованих робіт залежить від діяльності інших підприємств, які забезпечують будівельне виробництво необхідними ресурсами;

- продукція дорожнього будівництва має лінійне розташування, а це вимагає створення пересувних будівельних підрозділів, застосування мобільних машин, що переміщаються разом з обслуговуючим їх персоналом з однієї ділянки дороги на інший чи усередині даної ділянки (тобто з одного робочого місця на інше) у міру виконання робіт.

Слід вказати на те, що всі дорожні спорудження, навіть однотипні за своїм призначенням, можуть серйозно відрізнятися один від одного за параметрами у залежності від інтенсивності руху, рельєфних, гідрогеологічних і кліматичних умов району прокладення дороги. Це істотно обмежує можливість застосування типових проектів, в тому числі і стосовно використання запасів, вимагає їхньої обов'язкової прив'язки до конкретних умов будівництва. 

З урахуванням цього, запаси, які використовуються в процесі провадження діяльності автодорожніми підприємствами можна поділити на дві групи: запаси, що входять до складу виготовленої продукції та запаси, що використовуються під час провадження основної діяльності, тобто необхідні для здійснення процесу будівництва. До першої групи відносяться: сировина, матеріали, напівфабрикати, транзитні матеріали. Другу групу запасів формують: паливо, запасні частини, тара і тарні матеріали, будівельні матеріали, інші матеріали. Класифікацію запасів автодорожніх підприємств за видами та джерелами надходження наведено на рис. 1.








    Рис. 1. Класифікація запасів автодорожніх підприємств за видами та джерелами надходження 

    Джерело: побудовано авторами.

Будівництво і реконструкція автомобільних доріг, їх ремонт і утримання забезпечуються використанням широкої номенклатури запасів, які поставляються переважно виробничими підрозділами автодорожніх підприємств. До них відносяться цементобетонні і асфальтобетонні заводи, бітумні та емульсійні бази, кар’єри кам’яних дорожньо-будівельних матеріалів, каменедробильні заводи, лісозаготівельні бази. Вони здійснюють випуск бетонних і бітумних сумішей, конструкцій та виробів із збірного залізобетону, дерева, фракційного щебеню, гравію і піску, переробку шлаків і відходів металургійної та енергетичної промисловості. Таким чином, виробничі підрозділи автодорожніх підприємств забезпечують дорожнє будівництво сировиною, матеріалами, напівфабрикатами, транзитними матеріалами, поливом, запасними частинами, тарою і тарними матеріалами, будівельними матеріалами. При цьому склад запасів автодорожніх підприємств формується із продукції добувної галузі, продукції підприємств обробної, енергетичної та машинобудівної промисловості.

Література:

1. Консолідований Звіт про управління (звіт керівництва) за 2018 рік. АТ Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України». URL: https://adu.com.ua/wp-content/uploads/2021/09/Konsolidovanyy-zvit-pro-upravlinnia.pdf (дата звернення: 15.11.2021).

__________________

Науковий керівник: Магопець Олена Анатоліївна, кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедрою аудиту, обліку та  оподаткування, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота