ТРАНСФОРМАЦІЯ ІНЖИНІРИНГОВИХ КАНАЛІВ МІЖНАРОДНОГО НАУКОВО-ТЕХНОЛОГІЧНОГО ОБМІНУ: МЕТОДИЧНІ І ТАКТИЧНІ ШЛЯХИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ТРАНСФОРМАЦІЯ ІНЖИНІРИНГОВИХ КАНАЛІВ МІЖНАРОДНОГО НАУКОВО-ТЕХНОЛОГІЧНОГО ОБМІНУ: МЕТОДИЧНІ І ТАКТИЧНІ ШЛЯХИ

18.11.2022 09:56

[1. Економічні науки]

Автор: Поворозник Микола Юрійович, доктор філософії, докторант кафедри Міжнародного обліку та аудиту, ДВНЗ «Київський національний економічний університет ім. В. Гетьмана»


Важливим глобальним мегатрендом трансформації інжинірингових каналів міжнародного науково-технологічного обміну є значне прискорення процесів концентрації капіталу міжнародних інжинірингових компаній, що реалізується на основі активізації процесів їх злиттів і поглинань. Наголосимо, що вони є одним з головних рушійних механізмів включення консалтингових послуг у міжнародний науково-технологічний обмін каналами інтернаціоналізації діяльності і розширення бізнесу компаній даного сектору, їх виходу на глобальний ринок та оптимізації організаційної й управлінської структур, посилення ринкової влади та купівлі специфічних ресурсів компаній-конкурентів, зниження трансакційних витрат та стимулювання збуту інжинірингових послуг, заміни зовнішніх ринкових угод внутрішньофірмовим плануванням і координацією діяльності, підвищення ринкової капіталізації та рівня дохідності господарських операцій. 

Про досягнуті на сьогодні масштаби злиттів і поглинань інжинірингових компаній свідчать такі дані: річний вартісний обсяг операцій ЗіП інженерно-будівельних компаній зріс у період 2009-2017 рр. з 70 до 185 млрд дол. США, а кількість укладених угод – з близько 550 до 700. Загалом же, з 1985 р. до 2016 р. у світі було укладено понад 33,2 тис подібного роду угод на загальну суму 758 млрд дол. США. Одночасно спостерігається також значне збільшення середньої вартості угоди ЗіП у сфері інжинірингових послуг: якщо у 2009 р. вона становила 125 млн дол. США, то у 2017 р. – 270 млн, що свідчить про посилення тенденцій концентрації капіталу компаній даного сектору.

Зокрема, у 2017 р. у світовій інжиніринговій індустрії було реалізовано кілька мегаугод ЗіП вартістю понад 1 млрд дол. США, з-поміж яких на найбільшу увагу заслуговують, зокрема, купівля корпорацією SNC-Lavalin компанії WS Atkins вартістю 2,7 млрд дол. США та придбання корпорацією Jacobs Engineering компанії CH2M за 3,3 млрд. Це є підтвердженням динамічного розвитку процесів горизонтальної концентрації капіталу інжинірингових компаній, котра забезпечує досягнення ними найвищих ринкових конкурентних переваг завдяки ефекту економії на масштабах та приросту капіталу. 

Попри те, що злиття і поглинання інжинірингових компаній у більшості випадків суттєво випереджають процеси органічного зростання їх капіталу (за винятком окремих нішевих сегментів глобальної інжинірингової індустрії), ціла низка фірм зазнає суттєвих проблем інтеграції. Вони пов’язані насамперед з об’єднанням компаній в одну операційну модель, значнимим відмінностями у корпоративних культурах компаній та їх організаційно-управлінських структурах, можливими втратами талантів та зниженням ринкової вартості консолідованої компанії. Не випадково, реальністю останніх років є значно більша консолідація великих БНП інжинірингового бізнесу порівняно зі злиттями і поглинаннями невеликих компаній і фірм.

Характеризуючи глобальні мегатренди трансформації інжинірингових каналів міжнародного науково-технологічного обміну, не можемо оминути увагою і динамічний розвиток трансдисциплінарного інжинірингу та набуття компаніями даного сектору багатосекторальної спеціалізації. Так, сучасні процеси техноглобалізму та діджиталізації економічної діяльності дедалі більшою мірою спонукають спеціалізовані інжинірингові компанії і фірми до надання своїм клієнтам широкого спектру послуг виробничого, науково-технічного і комерційного характеру. Вони охоплюють як комплексні й технологічно ув’язані «сервісні пакети», так і окремі й фрагментовані їх ланки і структурні компоненти, що засвідчує тенденцію щодо значного розширення асортиментної лінійки пропонованого світовим споживачам інжинірингового обслуговування. Нині у глобальній інжиніринговій індустрії практично неможливо відшукати недиверсифіковані за номенклатурою послуг інжинірингові фірми, котрі б спеціалізувались лише у вузькому нішевому сегменті професійного обслуговування споживачів. І хоча надання власне інжинірингових послуг дотепер є основним напрямом спеціалізації і ринкової диспозиції міжнародних компаній даного сектору, однак в останні роки вони дедалі більшою мірою розширюють свою діяльність і у сфері передачі замовникам прав на використання ноу-хау, технологічних процесів чи запатентованих технічних рішень.

Доволі часто замовникам інжинірингових послуг одночасно надається й широкий спектр послуг у сфері ремонту та експлуатації технологічного обладнання; перебудови чинних систем організації й управління виробничою, комерційною, маркетингово-логістичною й інвестиційною діяльністю; а також навчання і професійної підготовки працівників. Завдяки подібного роду «сервісним пакетам», пропонованим глобальною інжиніринговою індустрією, відбувається системна сервізація реального сектору світової економіки з досягненням усталеної стійкості виробничих процесів як у технічних системах, так і споживанні готової продукції, її утилізації і рециклінгу. Водночас велика кількість міжнародних виробників машин і технологічного обладнання завдяки інжиніринговим «сервісним пакетам» досягають суттєвого зміцнення власних конкурентних позицій на ринку на основі ув’язування власне торговельних операцій з інжиніринговим обслуговуванням своїх клієнтів, ефективним маркетинговим просуванням і збутом продукції, а також реалізацією програм і проєктів реінжинірингу бізнес-процесів. Це відбиває, з одного боку, зростаючий попит світових споживачів на високопрофесійні інжинірингові сервіси у різноманітних сферах виробничої, науково-технічної, збутової і фінансової діяльності, а з другого – суттєве загострення конкурентної боротьби між самими інжиніринговими компаніями за клієнтів, глобальний інтелектуальний ресурс та найсприятливіші умови для продукування і ринкового збуту цих послуг.

Крім того, експортні контракти провідних багатонаціональних компаній інжинірингової індустрії у своїй переважній більшості в обов’язковому порядку включають зобов’язання щодо повного інжинірингового обслуговування своїх клієнтів – від проєктування будівельних об’єктів до реалізації загальних управлінських функцій на завершальних етапах реалізації інвестиційних проєктів з делегуванням функцій надання основного обсягу орієнтованих на експорт послуг інжинірингу своїм зарубіжним філіалам і дочірнім підрозділам. На найбільшу увагу тут заслуговують великокапіталізовані міжнародні проєктні компанії, котрі, маючи річний обсяг замовлень на десятки мільйонів доларів, здатні на національному і міжнародному рівнях надавати комплексні інжинірингові послуги як з проєктування об’єктів будівництва, так і системного проєктного управління. Достатньо сказати, що тільки у Сполучених Штатах Америки загальна кількість подібного роду проєктних компаній великого корпоративного бізнесу досягає п’яти сотень, з яких більше 40 мають проєктно-будівельну спеціалізацію, концентрують до третини усіх замовлень на надання проєктних послуг інжинірингу та делегують чверть з них зовнішнім бізнес-структурам на умовах аутсорсингу. Не випадково, саме американські інжинірингові корпорації є нині глобальними лідерами галузі за розмірами отриманих доходів. Загальний же дохід топ-30 глобальних інжинірингових корпорацій становив за результатами 2020 р. майже 4,1 млрд дол. США 

Значне загострення конкуренції на світовому ринку інженерно-будівельних послуг та динамічне нарощування приватних капіталовкладень у масштабні інвестиційні проєкти у секторах з традиційним домінуванням державного фінансування дедалі більшою мірою спонукають великих операторів глобальної інжинірингової індустрії брати активну участь у прямій інвестиційній діяльності. Йдеться насамперед про суттєве зростання в останні роки кількості і кошторисної вартості контрактів за участі міжнародних інжинірингових компаній, укладених на умовах build – operate – transfer. Вони передбачають, як ми знаємо, концесійне будівництво об’єктів нерухомого майна за рахунок приватних фінансових ресурсів з подальшою їх передачею приватним структурам на повний період окупності вкладених інвестицій та зворотним поверненням у державну власність. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота