ФОРМУВАННЯ ОСНОВ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ 5-6 РОКІВ ЗАСОБАМИ КАЗКИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ФОРМУВАННЯ ОСНОВ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ 5-6 РОКІВ ЗАСОБАМИ КАЗКИ

29.11.2022 14:43

[4. Педагогічні науки]

Автор: Воротинцева Ірина Анатоліївна, студентка-магістрантка, Криворізький державний педагогічний університет


Одним із найбільш актуальних завдань сучасної дошкільної освіти є формування соціальної компетентності у дітей старшого дошкільного віку. Адже сучасне середовище вимагає від будь-якої людини громадянської активності та відповідальності в повсякденних  ситуаціях. Так, сформована соціальна компетентність насамперед характеризує особистісну зрілість дитини, а також її досвід взаємодії з навколишнім світом і є основою готовності до навчання в школі. Значні можливості у формуванні в дітей старшого дошкільного віку соціальної компетентності мають активні форми організації освітньої діяльності дошкільників. 

Про важливість та актуальність проблеми формування в дошкільників соціальної компетентності зазначено у низці нормативних-правових документах, а саме, у Законі України «Про освіту» (2017), Законі України «Про дошкільну освіту» (2001), у Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні (2021), в освітніх та парціальних Програмах розвитку дітей дошкільного віку.  

Проблемним питанням у процесі формування соціальної компетентності в дітей дошкільного віку, присвячені дослідження А. Богуш, І. Беха, Л. Божович, О. Запорожця, О. Кононко, О.Литвишко, С. Ладивір, , Т. Поніманської, С. Сіроштан та ін.

Тому, виконання цього завдання більшою мірою покладається на дошкільний навчальний заклад, оскільки саме тут відбувається формування соціально-комунікативної компетенції.

У процесі формування основ соціальної компетентності дітей 5-6 років важливо враховувати вікові, фізіологічні і психологічні особливості дошкільників. А також, акцентувати увагу на виявлення найоптимальніших засобів, серед яких важливе значення має казка.

В працях науковців Н. Гавриш, А. Богуш, Г. Бєлєнька, В. Бойко, О. Бріцина, Л. Кіліченко, А. Карнаухова, Т. Науменко, А. Просенюк, О. Потебня і та ін., докладно описаний широкий потенціал казок. 

Казка, фольклор формує у дошкільника позитивне чи негативне ставлення до явищ навколишньої дійсності, містить весь набір моделей поведінки, представляє різноманітні ситуації морального вибору, формує основи первинного соціального досвіду. Незважаючи на досить значне виховне начення усної народної творчості в житті дошкільника, зокрема казки, безпосередньо аспект формування основ соціальної компетентності дітей 5-6 років засобами казки залишається недостатньо розкритим.

В практиці роботи сучасних дошкільних закладів педагоги-вихователі  розшукують такі форми та методи роботи, які будуть сприяти формуванню соціальної компетентності дітей. Проте як теоретичні так і практичні аспекти окресленої проблеми потребують більш поглибленого подальшого вивчення та узагальнення. 

Мета дослідження: теоретично обґрунтувати процес формування соціальної компетентності в дітей 5-6 віку засобами казки.  

Методи дослідження: теоретичні – аналіз і синтез, порівняння, узагальнення, що дало змогу розкрити стан розробки проблеми дослідження, уточнити зміст, особливості формування соціальної компетентності в дітей 5-6 віку. 

Входження сучасного українського суспільства у світовий європейський простір потребує формування соціально активної особистості, світогляд та риси характеру якої формуються ще з періоду дошкільного дитинства.

Дошкільне дитинство – це найсприятливіший час для процесу формування основ соціалізації та основ соціальної компетентності дошкільника. Сім’я та заклади дошкільної освіти – це два основні інститути соціалізації дитини дошкільного віку. Саме в них відбувається становлення, формування, та розвиток психологічної, емоційної, моральної, пізнавальної, інтелектуальної та  духовної сфер особистості дитини[ 3 ].

Сприятливий вік для формування основ соціалізації це 5-6 рік. Виділяємо саме старший дошкільний вік, який входить згідно сучасної періодизації в передшкільний.

Отже, зупинимось на визначенні компетентність. 

Дослідниця Л. Кузьменко визначає компетентність як результат оволодіння знаннями, уміннями, навичками та досвідом, який виявляється в здатності ухвалювати в проблемних ситуаціях обґрунтовані та відповідальні рішення. 

Поняття «соціальний» означає зв’язок із суспільством та соціальну взаємодію з ним. Так, соціальну компетентність розглядають саме як взаємозв’язок процесів соціалізації та індивідуалізації, що в свою чергу забезпечують розвиток та саморозвиток особистості[2, с.15 ].

Поняття «соціальна компетентність» інтегрує терміни «соціальний», що походить від латинського слова «socialis» – товариський, суспільний, той, що належить суспільству, пов’язаний із життям та стосунками людей у суспільстві [1], та «compete», тобто досконале володіння справою, знаннями. 

Значна роль у формуванні і розвитку особистості дитини дошкільного віку, полягає у забезпеченні успішної її соціалізації належить казці. Так, у своїх працях виховний потенціал казки досліджували такі вчені, як Г. Бєлєнька А. Богуш, Н. Гавриш, В. Сухомлинський, С. Русова та ін. 

Усна народна творчість у житті дитини має велике виховне значення. У казці закладені національні особливості кожного народу, які передаються з покоління в покоління. Особливо цікавим є те,  що чим старіша казка, тим більший соціалізаційний та виховний вплив має казка на формування особистості та становлення власного «Я». 

У словнику казка трактується – як «один із основних жанрів народної творчості, розповідний, епічний, та сюжетний художній твір усного походження про фантастичні та вигадані події»[ 1 ].

О.Литвишко стверджує, що казка – це твір мистецтва, що складався різними поколіннями людей, переповідався, збирався казкарями, доповнювався. З казкою  дитину знайомлять дорослі, з самого народження. У казці відображено як істричне минуле, так і сучасність, культурні цінності українського народу [ 3 ]. 

Саме завдяки казкам відбувається входження дитини в соціум, здійснюється розумове, естетичне, моральне та трудове виховання. Відбувається активне засвоєння загальнолюдських норм, правил та цінностей поведінки особистості в суспільстві. Формуються та розвиваються такі риси характеру як людяність, доброта, повага, відповідальність та чесність, самостійність та працелюбство, відчуття справедливості та власної гідності. 

Казка – це гуманний, соціалізаційний засіб виховання дошкільника, в якому дитина приймає позицію суб’єкта соціалізації. Кожна казка містить в собі соціальну основу, саме завдяки якій діти вчаться розрізняти добро і зло, соціальну справедливість і несправедливість та взагалі набувають досвіду соціальних взаємовідносин. За допомогою  сюжетів і персонажів казки дошкільник формує власні життєві цінності, оволодіває основними соціальними відносинами[ 3]. 

Завдяки соціалізації дитини засобами казки відбувається процес адаптації дитини в суспільстві, її соціально-особистісного зростання. У дитини закладаються моральні, духовні та особистісні риси дітей старшого дошкільного віку, формуються риси характеру, накопичується соціальний досвід спілкування з оточуючими людьми. Володіння соціальними нормами поведінки у різних життєвих ситуаціях, налагодження дружніх стосунків з однолітками та дорослими – все це і формує особистість соціально компетентної дитини дошкільного віку. 

Отже, казка є важливим засобом соціалізації дітей старшого дошкільного віку, педагогічний потенціал якої сприяє формуванню світогляду дошкільників, забезпечує їхню самоатуалізацію, саморозвиток і самопізнання, створює можливості усебічно розвивати дітей, знайомити їх із соціально-моральними категоріями і поняттями, нормами соціокультурної поведінки. Сприяють формуванню почуття єдності, довіри, співчуття та співпраці, що безпосередньо становить основу соціальної компетентності особистості.  

Література:

1. Гончаренко, С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь. 1997, 756 с.

2. Кузьменко В. У. Соціальна компетентність дошкільнят: особливості, показники та шляхи розвитку. Дошкільне виховання. 2017.№ 9. С. 15.

3. Литвишко О.М. Формування основ соціальної компетентності дітей 5-6 років засобами казки в дошкільних навчальних закладах: монографія, Київ, 2017, 219с.

__________________

Науковий керівник: Ковшар Олена Вікторівна, доктор педагогічних наук, професор, Криворізький державний педагогічний університет



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота