ПОВНОВАЖЕННЯ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ У СТВОРЕННІ НАЛЕЖНИХ УМОВ РОЗВИТКУ ДОСЛІДНИЦЬКИХ СТРУКТУР: ДОСВІД ШВЕЦІЇ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПОВНОВАЖЕННЯ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ У СТВОРЕННІ НАЛЕЖНИХ УМОВ РОЗВИТКУ ДОСЛІДНИЦЬКИХ СТРУКТУР: ДОСВІД ШВЕЦІЇ

13.12.2022 23:41

[2. Юридичні науки]

Автор: Петришина Марина Олександрівна, кандидат юридичних наук, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого


Актуальність вивчення питань, пов’язаних з підвищенням рівня конкурентоспроможності наукових досліджень і науково-технічних розробок в Україні сьогодні зумовлюється не тільки і не стільки євроінтеграційними прагненнями, скільки необхідністю повоєнного відновлення національної економіки, а також забезпечення гідної якості життя громадян.

Важливість вивчення та цінність результатів пошуку шляхів вирішення проблем, пов’язаних зі створенням організаційних та правових передумов розвитку дослідницьких структур у тому числі, обумовлено зростанням наукового інтересу до проблем розвитку, трансформації системи публічної влади загалом, підвищенням уваги до питання перегляду і внесення змін до законодавства, що спрямовані на створення транспарентної, ефективної, інноваційно-орієнтованої системи органів державної влади та місцевого самоврядування, а також стимулювання багатостороннього партнерства (за участю держави, залученням ресурсів громади, місцевого самоврядування, наявним інтересом приватного сектору).

Означені питання є особливо важливими для України як в аспекті збереження наявного потенціалу, так і повоєнного відновлення. У цьому контексті, вивчення зарубіжного досвіду є на часі. Метою цієї роботи є з’ясування та вивчення основних проблем, пов’язаних з участю місцевого самоврядування у створенні належних передумов розвитку дослідницьких структур, зокрема на основі аналізу досвіду Швеції, а також можливостей його використання в Україні.

Як відомо, скандинавська система є однією з найбільш лояльних до місцевого самоврядування. Зокрема, можна стверджувати, що шведські муніципалітети та ради графств мають широку свободу в управлінні власними справами і розвитку [1]. Подібно до багатьох європейських країн, питання розвитку дослідницької інфраструктури належать до відання Уряду. При цьому, органи місцевого самоврядування відповідають за надання достатньо широкого переліку соціальних послуг. Крім того, органи місцевого самоврядування у Швеції відповідальні за здійснення низки повноважень державного управління. Законодавчо передбачається можливість передання значної частки управлінських повноважень органам місцевого самоврядування, зокрема, у сфері допомоги людям похилого віку, у сфері охорони здоров’я, освіти і науки тощо.

Більше того, з часом це призвело до законодавчого закріплення можливості передання цих та інших повноважень не лише органам місцевого самоврядування, а й іншим утворенням (приватним компаніям), у тому числі, й приватним особам. Так, протягом останніх двох десятиліть відзначається зростання інтересу шведських муніципалітетів до розвитку дослідницької інфраструктури, що виявляється у їх активній участі у фінансуванні наукових досліджень і розробок [2].

Це стало можливим, зокрема, завдячуючи проведеній реформі децентралізації і не лише розширенні повноважень органів місцевого самоврядування, а й перебиранні на себе значно більшої відповідальності за місцеві потреби в «знаннях» (наукових дослідженнях і розробках). Таким чином, муніципалітети стали активними учасниками (акторами) дослідницької політики і спонсорами досліджень багатьох провідних університетів у Швеції. Про це свідчить значне (втричі) збільшення витрат з місцевих бюджетів починаючи з 2005 року на замовлені науково-дослідні роботи, а також стимулювання Урядом Швеції взаємодії між муніципалітетами і університетами. Зокрема, за даними Eurostat у 2020 році витрати Швеції на наукові дослідження і розробки були найвищими серед усіх держав ЄС і склали 3, 53 % від ВВП [3].

У цьому контексті доцільно згадати про The Swedish Foundation for Strategic Research (SSF). Ця організація є вільним та незалежним гравцем у системі загального фінансування наукових досліджень і розробок, фонд якого складає декілька сотень мільйонів шведських крон на рік. Основними цілями, що ставить перед собою ця організація є:

- реформування досліджень у напрямку підвищення їх впливу;

- поєднання фундаментальних досліджень з дослідженнями, що вмотивовані потребами (needs-motivated research), результати яких можна буде використати / застосувати;

- підтримка досліджень та післядипломної підготовки у галузі інженерії, медицини і природничих наук для підвищення конкурентоспроможності Швеції;

- фінансування на постійній основі 300 проєктів в університетах, багато з яких у співпраці із науково-дослідними установами і промисловістю;

- формування цільових або «таргетованих» дослідницьких ініціатив, часто міждисциплінарних та мультидисциплінарних;

- розподіл грантів провідним дослідникам, з акцентом на «молодих і талановитих»;

- заохочення мобільності дослідників у всьому світі, так само, як і академічних кіл, науково-дослідних інститутів, виробництв та інших гравців;

- сприяння розробці дослідницьких інструментів, методів, технік, навичок для дослідницької інфраструктури [4].

Крім того, у 1986 р. у Швеції було створено Kommuninvest, агентство з фінансування місцевого самоврядування, яке сьогодні функціонує достатньо ефективно і давно виросло з регіонального (було засновано в графстві Örebro) [5]. Відтак, у Швеції значно меншою мірою йдеться про вироблення «дорожньої карти», планування. Натомість йдеться про значний внесок громади (виявляється у locally focused R&D) [6], і про внесок інших гравців [7].

У свою чергу, питання щодо участі органів місцевого самоврядування в інноваційному розвитку, зокрема, й у сфері правового та організаційного забезпечення створення і функціонування дослідницьких інфраструктур в Україні не досліджується комплексно. Натомість, йдеться про фрагментарне або вузькоспеціалізоване вивчення тих чи інших аспектів діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування у сфері інноваційного, сталого економічного розвитку, формування спроможного місцевого самоврядування, цифровізації, удосконалення надання публічних та інших послуг тощо.

Попередньо підсумовуючи, можна зазначити, що наведений приклад Швеції є корисним для повоєнного відновлення України, зокрема, у контексті внеску громади у створення належних умов розвитку дослідницьких структур.

Література:

1. Öberg, A., Shirin & Wockelberg, Helena (2015). “The Public Sector and the Courts”. The Oxford Handbook on Swedish Politics, Oxford: Oxford University Press, p. 141 – 142.

2. What Shapes Research Policy at the Local Government Level? The Establishment of a Research Fund in a Swedish municipality. URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1177312/FULLTEXT01.pdf

3. R&D expenditure. URL:https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=R%26D_expenditure&oldid=551418#R.26D_expenditure_by_sector_of_performance

4. Swedish Foudation for Strategic Research. URL: https://strategiska.se/

5. The story of Kommuninvest – The Swedish Local Government Funding Agency. URL: https://www.maproductions.se/?page_id=502

6. Research Capacity at a Local government Level (REC@LL): Mapping Review and Rapid Systematic Review. URL: https://actearly.org.uk/wp-content/uploads/2020/12/Rapid-review-report.pdf

7. Optimising the operation and use of national research infrastructures OECD Science, Technology and industry policy papers. August, 2020 No. 91. URL:https://www.scienceeurope.org/media/cbchuqpj/se-oecd-policy-paper-optimising-the-operation-and-use-of-national-research-infrastructures-aug-2020.pdf



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота