КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ТЕРОРИСТИЧНІ ЗЛОЧИНИ ЗА КРИМІНАЛЬНИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ ФРАНЦУЗЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ТЕРОРИСТИЧНІ ЗЛОЧИНИ ЗА КРИМІНАЛЬНИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ ФРАНЦУЗЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ

25.12.2022 01:20

[2. Юридичні науки]

Автор: Попович Ольга Станіславівна, кандидат юридичних наук, Науково-дослідний інститут вивчення проблем злочинності імені академіка В. В. Сташиса НАПрН України


Міжнародний досвід боротьби з терористичними актами відіграє важливу роль у процесі модернізації та інтеграції заходів запобігання терористичним актам в Україні. На сьогоднішній день більшість високорозвинених країн світу мають значні досягнення у сфері запобігання терористичним актам. Держави зі стабільною правовою системою спрямовують значні ресурси для пошуку нових та адаптованих до реалій сьогодення підходів до запобігання терористичним актам. Аналіз засад і механізмів дії зарубіжних систем запобігання надає можливість розробки рекомендацій для вітчизняної системи запобігання терористичним актам. 

Зарубіжний досвід боротьби з терористичними актами був предметом наукового інтересу таких вчених, як В. П. Ємельянов, Ю. А. Лапутін, С. М. Мохончук, А. В. Савченко, М. І. Хавронюк  та ін. Їх здобутки й результати досліджень послужать вагомим внеском у справі продовження вивчення порушеного питання з метою пошуку тих знань, що можуть стати корисними для подальшого пізнання обраного предмета вивчення й удосконалення кримінального законодавства України, що стосується боротьби з терористичними актами. Слід також наголосити, що незважаючи на значну увагу правників щодо цієї проблематики, в зарубіжному кримінальному законодавстві (а) ще не з’ясовано підходів, що застосовуються в різних державах при фіксації суттєвих властивостей терористичного акту як злочину, (б) не виявлено ефективних моделей побудови статей з рисами цього злочину та його різновидів, (в) не встановлено критеріїв, за якими відмежовуються це злочинне явище від інших суміжних злочинів. А це в черговий раз підтверджує актуальність і доцільність окремого вивчення і прискіпливого аналізу кримінально-правових заходів боротьби з терористичними актами в зарубіжних країнах.

Терористичні акти в багатьох зарубіжних державах визнаються  злочинами. Досягнення належного рівня боротьби з ними є найважливішим завданням сучасного світу в цілому й кожної країни, зокрема [1, с. 181‒186]. При цьому спостерігаються різні підходи до термінологічного визначення  поняття «терористичний акт», інших видів терористичних злочинів та їх місця в Особливій частині КК (у випадку його існування).

Про терористичні акти йдеться у главах І «Про тероризм»  і ІІ «Особливі положення»  розділу ІІ «Про тероризм» книги ІV «Про злочини та проступки проти нації, держави та громадського спокою» КК Французької Республіки (в редакції станом на 1 січня 2017 р.) [2 с. 194 ‒ 199]. Кодекс наводить тлумачення поняття «терористичний акт», яким є діяння, якщо воно пов’язується з будь-якою індивідуальною або колективною злочинною діяльністю з метою порушити громадський порядок шляхом залякування чи терору, а саме:

− умисне посягання на життя, недоторканість особи, викрадення чи незаконне позбавлення волі, також викрадення корабля, повітряного судна або будь-якого іншого транспортного засобу, визначеного книгою ІІ цього Кодексу;

− крадіжка, знищення, пошкодження та псування, вимагання, а також інші злочинні діяння у сфері інформатики, визначені книгою ІІІ цього кодифікованого акту;

− злочинні діяння по справах про бойові групи й розформовані рухи, про які йдеться у статтях 431‒13 по 431‒17, і злочинні діяння, визначені у ст. 434‒6 і в статтях  з 441‒2 по 441‒5;

− злочини з таким предметом як зброя, вибухові речовини, ядерні  речовини, що вказані у статтях 1333‒13‒6, 2339‒2, 2339‒14, 2339‒16, 2341‒1, 2341‒4, 2341‒5, 2342‒57, 2342‒62, 2353‒4, п. 1 ст. 2353‒5 та ст. 2353‒13 Кодексу оборони, а також у ст. 317‒4, 317‒7, 317‒8 (за винятком зброї 6-ї категорії) Кодексу внутрішньої безпеки;

− приховування продукту одного зі злочинних діянь, передбачених пунктами 1 і 4 даної статті;

1. злочини у сфері відмивання грошей, передбачені главою ІV книги ІІІ досліджуваного Кодексу Франції;

2. проступки, передбачені статтею 465‒1 Фінансового кодексу Французької республіки.

Як бачимо, французький законодавець чітко окреслює мету терористичного акту ‒ порушення цим злочином громадського порядку шляхом залякування чи терору. Крім того, наводяться конкретний перелік діянь, що визнаються терористичними актами, а також статті КК, Кодексу оборони, Кодексу внутрішньої безпеки, Фінансового кодексу Франції, де передбачені діяння (певні злочини або проступки), що мають ознаки, вказані у ст. 421‒1 КК. 

У розглядуваному КК терористичний акт відмежовується від акту тероризму. Статтею 421‒2 зазначено, що актом тероризму є злочин, учинення якого пов’язується з будь-якою індивідуальною чи колективною операцією, метою якої є порушення громадського спокою шляхом залякування або терору, розповсюдження в атмосфері, надрах, у грунті або водах, включаючи територіальні морські води, будь-якої речовини, яке загроджує поставити у небезпеку людей, чи тварину або навколишнє природне середовище. 

Окремі статті містять визначення різновидів акту тероризму. Це:   (а) діяння у формі участі в організованому угрупованні або в угодах, метою яких є підготовка до одного чи декількох актів тероризму (ст. 421‒2‒1);      (б) діяння в формі фінансування терористичної діяльності шляхом постачаня, обєднання, керування майном, фондами й цінностями з метою вчинення одного чи декількох терактів, передбачених розглядуваною главою.

Французький досвід боротьби з терористичними актами, з нашого погляду, заслуговує особливу увагу в першу чергу щодо дефініції пняття «терористичний акт» та його відмежування від акту тероризму, наявність чого в КК Франції сприяє уникненню колізій при встановленні таких актів на практиці і дублювання при їх кваліфікації. Відмінним від українського кримінального законодавства є те, що терористичні акти передбачені не лише в КК Франції, а й в інших її кодексах.

Досвід законотворчості зарубіжних країн вбачається корисним для вдосконалення вітчизняного законодавства про кримінальну відповідальність за терористичний акт.

Список використаних джерел:

1. Попович О. Терористичний акт у законодавстві України та зарубіжних країн (порівняльно-правовий підхід). Підприємництво, господарство і право. 2018. № 8. С. 181‒185.

2. Кримінальний кодекс Французької Республіки / под ред. В. Л. Менчинського. Перекл. на укр. мову К. І. Мазуренко. Київ : ОВК, 2017. 348 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота