РОЛЬ ЕКОНОМІЧНОГО ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ОСВІТНІХ РЕФОРМ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

РОЛЬ ЕКОНОМІЧНОГО ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ОСВІТНІХ РЕФОРМ

22.03.2023 11:47

[4. Педагогічні науки]

Автор: Кохтич Христина Василівна, здобувач вищої освіти другого (магістерського) рівня спеціальності 013 «Початкова освіта», Мукачівський державний університет; Фенчак Любов Михайлівна, кандидат педагогічних наук, доцент, Мукачівський державний університет, Україна


Соціально-економічні умови сьогодення загострюють проблему економічного виховання підростаючого покоління (особливо у здобувачів початкової освіти). Сучасний освітній заклад повинен готувати юного громадянина не лише як носія знань, а і як конкурентоспроможну особистість, що здатна використовувати здобуті знання для успішної діяльності у будь-якій сфері суспільного життя.

Науково-педагогічний аналіз першоджерел свідчить, що основи  економічного виховання висвітлено у працях педагогів-класиків Я. Коменського, К. Ушинського, А. Макаренка, В.Сухомлинського. Педагоги визначили завдання економічного виховання у закладі загальної середньої освіти. Перш за все це: економічна освіта учнів, вивчення ними основ економіки; вироблення в учнів елементарних економічних навичок, вміння аналізувати ефективність своєї праці і діяльності колективу, прагнення та вміння бути економним та бережливим. А також сучасні науковці досліджують особливості формування економічних знань та вмінь у  підростаючої молоді -  О. Будник, О. Варецька, Л. Кашуба, Г.Назаренко та інші.

На основі проаналізованих досліджень нами виявлено, що з метою ефективного економічного виховання здобувачів початкової освіти необхідно знайомити з вимогами й особливостями громадської діяльності, формувати такі якості особистості, як самостійність, ініціативу, економність, бережливість, працелюбність та повагу до народних традицій щодо раціонального використання сировини та виготовлених з них товарів тощо [2;6].

Одними з важливих життєвих компетентностей здобувачів початкової освіти у відповідності до Нової української школи є ініціативність і підприємливість, що характеризується здатністю школяра здійснювати раціональний вибір у житті [3]. Формування ініціативності та підприємливості у здобувачів початкової освіти є основою їх економічного виховання. 

На думку науковців, підприємницька компетентність поряд із такими компетентностями, як: уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, математична і базові компетентності в галузі природознавства і техніки, інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська, загальнокультурна, здоров’язбережувальну, у своїй сукупності складають комплекс ключових компетентностей особистості [5]. 

Науковці стверджують про те, що цілеспрямоване формування ініціативності та підприємницької компетентності сприятиме повноцінному розвитку особистості, що готова змінювати, удосконалювати умови свого життя, вільно обирати свій життєвий шлях, виходячи із власних прагнень, умінь і особистісних якостей. Це також сприятиме адаптації молоді до складних економічних умов [4]. 

Ознайомившись з  результатами дослідження О. Будник, нами  з’ясовано, що універсальними засобами педагогічної взаємодії виховання підприємливості  у школярів вважають мову, традиції, звичаї, обряди, ритуали, етикет, вірування, святині, фольклор, прикмети, ігри, іграшки, посуд, одяг, їжу, свята, церемонії, архітектуру, ремесла, символіку тощо. За всієї поліаспектності їхнього впливу виокремлюють пріоритетне значення кожного з них у культивуванні певних якостей: різні форми залучення до праці, народних ремесл стимулюють розвиток передусім практично-дійової сфери; духовно-моральні цінності формують шляхом вивчення народних обрядів, свят, театралізованих ігор і гулянок за народними сценаріями; інтелектуальна сфера вихованця найбільшою мірою збагачується через спостереження за явищами природи, засвоєння народної математики, розгадування загадок [1].

Таким чином, щоб успішно формувати у здобувачів початкової освіти основи економічного мислення, творчого пошуку і засвоєння знань з економіки, необхідних у сучасних умовах, необхідно постійно удосконалювати освітній процес у школах. Недостатня увага економічного виховання призводить до економічної безграмотності учнів, їх неготовність до вибору професії у відповідності з власними інтересами, здібностями і потребами, враховувати національні інтереси та традиції. Тому виховання підприємливості та ініціативності у здобувачів освіти є важливою складовою частиною виховання гармонійно розвинутої особистості.  

Список використаних джерел

1. Будник О. Етноекономічна компетенція школяра : монографія / Олена Будник. – Київ-Івано-Франківськ, 2008. – 200 с.

2. Кашуба Л.В. Цікава економіка. Навчальний посібник (для молодших школярів, учителів і батьків). – Тернопіль «Мандрівець», 2017– 76с.

3. Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/ activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/. – 40 с.

4. Побірченко Н. А. Партнерство. [Навчально-метод. посібник для учнів початкових класів]. Київ: Вітус, 1998.  94 с

5. Сигида С.В. Уроки економіки у початковій школі /Економіка. 2005. № 2.с.21 – 22

6. Слободянюк Н. Основи економічних знань у початкових класах / Початкова школа. 2003. № 11.с.20 – 21.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота