ВПЛИВ МОНОПОЛІЗАЦІЇ РИНКУ НА СПОЖИВАЧІВ: ОБМЕЖЕННЯ ВИБОРУ ТА ЦІНОВА ДИСКРИМІНАЦІЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ВПЛИВ МОНОПОЛІЗАЦІЇ РИНКУ НА СПОЖИВАЧІВ: ОБМЕЖЕННЯ ВИБОРУ ТА ЦІНОВА ДИСКРИМІНАЦІЯ

13.06.2023 13:59

[1. Економічні науки]

Автор: Костенюк Юлія Борисівна, кандидат економічних наук, доцент, Донецький національний університет імені Василя Стуса; Каліновська Марія Сергіївна, студентка, Донецький національний університет імені Василя Стуса


ORCID: 0000-0002-1218-2097 Костенюк Ю.Б.

Монополія є типовим явищем у сучасному економічному просторі, яке має суттєві переваги та недоліки. Характеризуючись унікальністю пропонованої продукції та відсутністю близьких замінників, монополія постає важливою передумовою значного впливу на споживачів. Вона має повний контроль над цінами, обсягами виробництва та входженням нових конкурентів на ринок. Основними наслідками монополізму для споживачів є обмеження свободи їх вибору, надвисокі ціни на пропоновані товари і послуги, відсутність чітких стимулів для інновацій та погіршення якості надання цих послуг. Усе це може призвести до зменшення асортименту необхідної продукції, обмеження конкуренції та невідповідності цін пропонованих товарів їх якості. Чітке розуміння впливу монополій на споживачів допомагає розробляти політику, спрямовану на зменшення негативних наслідків монополізму та захист прав споживачів.

Вивчення впливу монополій на споживачів, обмеженість їх вибору та цінову дискримінацію є активною галуззю економічних досліджень. Багато вчених займаються вивченням економічних наслідків монополістичних ринків та різноманітних аспектів їх діяльності.

Тематика цінової дискримінації була введена в економічну теорію англійським економістом А. Пігу. Зокрема, застосування цінової дискримінації отримало значну увагу у наукових працях вітчизняних та зарубіжних вчених, серед яких:  Р. М. Нуреєв, В.М. Гальперін, С.М. Ігнатьєв, П.І. Гребенніков, В.І. Моргунов та інші.

Монополізм - це стан економіки, за якого окремі суб’єкти господарювання можуть нав’язувати власні інтереси іншим суб’єктам господарювання та суспільству, ігноруючи при цьому їх потреби. Відносини, що виникають між монополістами та іншими учасниками ринку свідчать про нерівноправність цих суб’єктів у здійснюваній ними виробничій та комерційній діяльності, про зловживання своїм становищем та складність здійснення діяльності на ринку на конкурентних засадах [1].

Монополісти мають значний ринковий вплив і можуть встановлювати ціни на свої товари або послуги, оскільки споживачі не мають альтернативних варіантів. Це може призводити до обмеження вибору для споживачів та цінової дискримінації.

Одним з негативних наслідків монополізму є обмеження вибору для споживачів. Коли лише один постачальник контролює ринок, споживачі не мають можливості обрати іншого постачальника або перейти до альтернативного продукту. Це призводить до відсутності конкуренції, а отже, до зниження стимулу монополіста поліпшувати якість свого продукту або послуги, і зниження інноваційного потенціалу.

Крім того, монополісти можуть здійснювати цінову дискримінацію. Це означає, що вони встановлюють різні ціни для різних груп споживачів на основі їхніх індивідуальних характеристик або здатності платити. Наприклад, компанія може продавати товар за вищою ціною в одній країні, ніж в іншій, або встановлювати різні ціни для різних категорій споживачів (наприклад, студенти, пенсіонери, дорослі).

Отож, цінова дискримінація може бути вигідною для монополіста, оскільки вона дозволяє отримувати більший загальний дохід. Однак це негативно впливає на становище споживачів, які оплачують вищі ціни, ніж вони могли б оплатити в конкурентному ринковому середовищі (рис.1).

 

Рис. 1. Види цінової дискримінації 

Джерело: побудовано авторами на основі [2]

Кожен із факторів має негативний вплив на споживачів. Вони обмежують конкуренцію, зменшують вибір і можуть призводити до встановлення надвисоких цін. Тому законодавство багатьох країн намагається боротися з монополізмом і захищати права споживачів. Антимонопольні закони та регулювання можуть бути введені для стимулювання конкуренції на ринку, запобігання зловживанням монополістами і захисту інтересів споживачів (рис. 2).

 

Рис. 2. Результати діяльності Антимонопольного комітету України, млрд грн 

Джерело: побудовано авторами на основі [3]

Отже, вплив монополізації ринку на споживачів доволі вагомий, адже характеризується значними обмеженнями у виборі продукції, яка не має близьких замінників, та ціновою дискримінацією, що постає як важливий фундамент у встановленні індивідуального цінового порогу для різного клієнтського сегменту. Лише завдяки вдалій антимонопольній політиці можна уникнути проблем, які супроводжуються фатальними наслідками для покупців.

Література

1. Гречич М.О. Монополізм, його суть, типи, форми та наслідки. URL: http://www.rusnauka.com/22_APSN_2015/Economics/14_197782.doc.htm

2. Цінова дискримінація. URL: https://studfile.net/preview/5411596/page:3/

3. Робота Антимонопольного комітету: скільки припинили порушень і виписали штрафів за 7 років. Слово і діло. Аналітичний портал. URL: https://www.slovoidilo.ua/2021/06/23/infografika/ekonomika/robota-antymonopolnoho-komitetu-skilky-prypynyly-porushen-vypysaly-shtrafiv-7-rokiv



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота