ЗАСТОСУВАННЯ СТЕТЧИНГУ В СПОРТИВНІЙ ПІДГОТОВЦІ ЮНИХ ВОЛЕЙБОЛІСТОК - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЗАСТОСУВАННЯ СТЕТЧИНГУ В СПОРТИВНІЙ ПІДГОТОВЦІ ЮНИХ ВОЛЕЙБОЛІСТОК

17.07.2023 21:30

[16. Фізичне виховання та спорт]

Автор: Гринченко Ігор Борисович, кандидат педагогічних наук, доцент, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди; Тихонова Ася Олександрівна, старший викладач кафедри олімпійського і професійного спорту, спортивних ігор та туризму, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди; Йощенко Руслана Ігорівна, магістрантка кафедри олімпійського і професійного спорту, спортивних ігор та туризму, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди


У спортивній підготовці юних волейболістів важливе значення має рухливість у суглобах, інакше кажучи, гнучкість. Спортсмени з високою рухливістю в суглобах легше виконують технічні дії й, як показала практика застосування вправ на гнучкість, значно менше зазнають травм. У зв'язку з цим у всьому світі стали широко застосовувати у багатьох видах спорту, і зазвичай у волейболі, вправи на розтягування м'язів, які отримали назву стретчингу.

Накопичений досвід показує, що рівень фізичних кондицій (гнучкості в взагалі) новачків багато в чому визначає успішність навчанню технічним прийомам у волейболі. Це виявляється як у швидкості освоєння рухових навичок, так і в правильності виконання технічних елементів гри (Абрамов С. А., Кузьмінова М. І. [1]; Гринченко І.Б., Поярков Ю.М., Горчанюк Ю.А. [5]; Ковцун В. І., Панишко Ю. М., Матвіїв Н. Г. [6]; Медвідь М. М., Попов С. М. [9]).

В сучасній практиці підготовки гравців в ігрових командних видах спорту і волейболі зокрема, вже існує позитивний досвід використання вправ динамічного й статичного стретчингу (Афанасьєва О. М., Натарова В. В., Недбайло І. А. [2]; Горчанюк Ю.А., Горчанюк В.А., Козирко, А.О. [4]; Кокарева С. М. [8];) тому ми вважали що аналіз літератури по цьому питанню розкриє особливості його застосування в навчально-тренувальному процесі юних волейболісток.

У процесі аналізу науково-методичної літератури було встановлено, що стретчинг є своєрідною методикою розвитку гнучкості й рухливості в суглобах, а також активізації процесів відновлення [3, 7, 10]. Як правило, стретчинг виконується у вигляді повторювальних, коротких за часом і амплітудою рухів, з досягненням граничного розтягування м'яза (групи м'язів)

Для досягнення граничного розтягування використовують зовнішні предмети, силу ваги власного тіла, допомогу партнера тощо. Після появи легкого больового відчуття розтягнутий м'яз слід активувати та утримувати в цьому стані десь у межах 10-30 с. Після інтервалу відпочинку протягом 30-60 с. слід повернутися до розтягування цього ж м'яза. Серія з трьох підходів може повторюватися з інтервалом 3-5 хв.

Стретчинг в основній частині тренувального заняття використовується для посилення ефекту виконання швидкісно-силових та силових вправ. Наприклад, після виконання стрибкових вправ, для групи м’язів, що були залучені у стрибках, під впливом стретчингу, і як що м’язи повністю розслабленні, активізується синтез в м'язових волокнах, що сприяє швидкому відновленню м'яза, що був залучений до роботи.

Стретчинг може виконуватися для покращення рухливості в суглобах. У цьому випадку зазвичай використовують зовнішні сили (наприклад, вагу партнера). По ходу розтягування виробляються короткочасні з невеликою амплітудою додаткові впливи на м'яз, що розтягується [3].

Система стретчингу у волейболі має за мету досягнення певного рівня гнучкості, його підтримку в рамках повної передтренувальної або передзмагальної підготовки.

У процесі роботи визначено кілька важливих моментів, на що юний спортсмен і тренер мають звернути увагу, щоб досягти гарного (для свого сенситивного періоду розвитку) розтягування м'язів.

Перше – вміння розслаблятися.

Друге – кожна вправа повинна виконуватися з особливою концентрацією на саме тій групі м'язів, що розтягується.

Третє – кожна вправа повинна виконуватися обов’язково за індивідуальними відчуттями, до моменту легкого дискомфорту. Після цього розтягування дещо послаблюється, потім фіксується і затримується з відповідною паузою (15-60 с).

Четверте – не можна робити різких рухів, ривків, здригатися або смикатися під час виконання вправ на розтягнення. Значний прогрес у досягненні гнучкості та рухливості в суглобах внаслідок розтягування м'язів може бути досягнутий лише через постійне тренування протягом достатнього (довгострокового) періоду часу. 

П’яте – найкращим часом для статичного розтягування є час після, або в кінці тренування, коли м'язи вже найкращим чином розігріті. Збільшення температури м'язів покращує їхню еластичність і сприяє найкращому розтягуванню. Розтяжка може бути частиною заминки, яка допомагає відновленню м'язів, скорочує больові відчуття та прискорює підготовку до наступного тренування.

Шосте – статичне розтягування перед основною частиною тренування раніше робилося тільки коли були проблеми зі гнучкістю і рухливістю в суглобах, тобто за «необхідністю», але зараз її застосовують майже всі тренери, як в дитячих командах, так і на професійному рівні. Але треба зауважити, що статичне розтягування може бути ефективним лише для покращення еластичності напружених м'язів, а також, щоб допомогти знизити ймовірність травм. Якщо воно робиться на початку тренування і вимагає вибухових рухів, таке розтягування може бути непродуктивним, бо після розтягування м'язи деякий час ще неспроможні відразу реагувати на навантаження. Статична розтяжка розслаблює м'язи та погіршує рефлективність сухожиль, що може вплинути на координацію рухів особливо в юних волейболістів.

Форсувати процес стретчингу не можна – потрібно неухильно дотримуватись принципів поступовості та систематичності.

Література

1. Абрамов С. А., Кузьмінова М. І. Загальна фізична підготовка студентів у волейболі. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2013. №. 112(4). С. 9-12.

2. Афанасьєва О. М., Натарова В. В., Недбайло І. А. Динамічний стретчинг у процесі фізичного виховання волейболістів. Реабілітаційні та фізкультурно-рекреаційні аспекти розвитку людини (Rehabilitation & recreation). 2021. №. 9. С. 135-140.

3. Білецька В.В., Усачов Ю.О., Ясько Л.В. Фізичне виховання. Стретчинг: практикум. К.: НАУ, 2015. 44 с.

4. Горчанюк Ю.А., Горчанюк В.А., Козирко, А.О. Роль спеціальних фізичних якостей у підготовці волейболістів. Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях. Сборник статей Х международной научной конференции, 7 февраля 2014 года. 2014. № 2. С. 18–23.

5. Гринченко І.Б., Поярков Ю.М., Горчанюк Ю.А. Основні методи фізичної підготовки юних волейболістів. // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2000. №23. С. 8–12. 

6. Ковцун В. І., Панишко Ю. М., Матвіїв Н. Г. Оцінка фізичної та технічної підготовленості волейболістів 12–13 років. // Здоровий спосіб життя. 2010. № 46. С. 24–26.

7. Колос О. А., Підлужняк О. І., Чхань А. А. Використання стретчінгу в ігрових видах спорту. Матеріали LI науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ, Вінниця, 31 травня 2022 р. ВНТУ, 2022. С. 1-3. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/35281 (дата звернення: 15.05.2023)

8. Кокарева С. М. Огляд сучасних методичних інновацій у побудові занять з фізичної підготовки футболістів. Тиждень науки. Тези доповідей науково-практичної конференції, Запоріжжя, 16–20 квітня 2018 р. Запоріжжя: ЗНТУ, 2018. С. 1413–1415.7

9. Медвідь М. М., Попов С. М. Волейбол: методика початкового навчання технічним діям гри. Запоріжжя: ЗНУ, 2010. 87 с.

10. Сазанова І.О., Дорошенко Е.Ю., Гурєєва А.М. Стретчинг-як метод розвитку фізичних якостей: навчальний посібник для самостійної роботи студентів I-VI курсів медичних та фармацевтичних факультетів. Запоріжжя: ЗДМУ, 2019. 74 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота