УДОСКОНАДЕННЯ КООРДИНАЦІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЮНИХ ФУТБОЛІСТІВ 10-12 РОКІВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

УДОСКОНАДЕННЯ КООРДИНАЦІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЮНИХ ФУТБОЛІСТІВ 10-12 РОКІВ

17.07.2023 21:55

[16. Фізичне виховання та спорт]

Автор: Гринченко Ігор Борисович, кандидат педагогічних наук, доцент, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди; Сальков Віталій Сергійович, магістрант кафедри олімпійського і професійного спорту, спортивних ігор та туризму, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди; Лисенко Валентина Василівна, старший викладач кафедри олімпійського і професійного спорту, спортивних ігор та туризму, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди


Однією з найважливіших умов, що забезпечують в майбутньому високі результати у футболі й, таким чином, визначають перспективність молодих спортсменів, є відповідний рівень розвитку координаційних здібностей [1, 3, 4]. Фахівці відзначають, що можливості для їхнього розвитку, пропущені у дитинстві, малоймовірно буде можливо надолужити пізніше, що може негативно вплинути на успішність професійної діяльності спортсменів [6].

У сучасному футболі основний обсяг змагальної діяльності здійснюється у ймовірнісних і несподіваних ситуаціях, які вимагають від спортсменів прояву винахідливості, швидкості реакції, здатності до концентрації та перемикання уваги, просторової та часової точності рухів, їхньої адекватності до раптово мінливих зовнішніх умов. Прояв цих можливостей, за теорією фізичного виховання і спорту, напряму пов'язаний з рівнем розвитку координаційних здібностей, що визначає їх пріоритет в ефективності тренувальної та змагальної діяльності футболістів [8, 9].

Рівень майстерності футболіста значною мірою залежить від його вміння координувати свої рухи та орієнтуватися у просторі. Це дозволяє йому економити час, зберігати сили, грати у швидкому темпі, комбінаційно і результативно [2, 4, 5].

У програмі спортивної підготовки для ДЮСШ та СДЮШОР з футболу [7] не уточняється, скільки часу слід виділяти на координаційний тренінг під час кожного навчально-тренувального заняття. У зв'язку з цим виникла необхідність створення спеціальної методики, в якій були б відображені ці показники.

Дослідження проводилося з листопада 2022 року до червня 2023 року і складалося з трьох етапів. Кожен етап характеризувався конкретними термінами виконання, змістом роботи та застосовуваними методами дослідження. У експерименті брали участь дві групи футболістів у віці 10-12 років з ДЮСШ "Волна" м. Харкова, по 12 піддослідних у кожній групі.

В авторській методиці ми використовували два варіанти практичного застосування координаційного тренування юних футболістів:

1) Рівномірний розвиток всіх координаційних здібностей (однаковий час виділявся на розвиток кожної здібності).

2) Акцентований розвиток провідних координаційних здібностей.

Зміст методики акцентованого розвитку провідних координаційних здібностей футболістів включав спеціально підібрані вправи та ігрові завдання, розподілені за трьома направленнями: кінестетичне диференціювання; адаптація та перестроювання рухових дій; просторова орієнтація.

Основні методи розвитку координаційних здібностей включають повторення, інтервальність, змінність та ігровий підхід.

Кількість серій становила 1-6, кількість повторень - від 4 до 12 разів. На розвиток і вдосконалення координаційних здібностей на кожному тренувальному занятті відводиться 18-27 хвилин від загального часу.

У підготовчій та завершальній частинах занять використовуються стандартні вправи та ігрові завдання з орієнтацією на розвиток та вдосконалення кінестетичного диференціювання рухів, а в основній частині - на перестроювання та адаптацію рухових дій, а також на орієнтацію у просторі. 

Всі вправи, що включені в методику, виконувались з м'ячем і були специфічними для футболу. Це дозволяло підтримувати інтерес юних футболістів до тренування і полегшувало суб’єктивні відчуття від навантажень під час тренувань.

Педагогічний експеримент включав комплексну оцінку початкового рівня спеціальних координаційних здібностей футболістів 10-12 років, методику їх спрямованого вдосконалення у 7 напрямках (3 рази на тиждень) та оцінку досягнутого рівня в кінці. 

На початку експерименту не спостерігалося вірогідних відмінностей (р>0,05) в показниках, що відображають розвиток координаційних здібностей в експериментальній і контрольній групах.

По завершенні педагогічного експерименту встановлено, що як в експериментальній, так і в контрольній групах спостерігалась загальна тенденція до покращення результативності в тестах.

Аналіз результатів на момент закінчення експерименту в досліджуваних групах дозволив встановити наступне підвищення показників координаційних здібностей: відображення відчуття ритму руху у юних футболістів за експериментальною методикою зросло на 14,3%, у контрольній групі – на 6,3%; здатність до збереження рівноваги покращилась в експериментальній групі на 74,7%, у контрольній групі – на 10%; в тесті на кінестетичне диференціювання ("відчуття м'яча") – на 26,0% в експериментальній групі, на 8,7% в контрольній; показники здатності до перебудови та пристосування рухових дій збільшилися на 6,5% в експериментальній групі, у контрольній – на 3,5%; показники здатності до координації рухів в експериментальній групі покращилися на 19,5%, у контрольній лише на 3,8%; показники швидкості складної реакції зросли в експериментальній групі на 33,3%, у контрольній – на 5,9%; показники орієнтації в просторі зросли на 10,5% в експериментальній групі, у контрольній – на 1,15%. При цьому спостерігаються вірогідні різниці за наступними тестами: удари ногою в м'яч в ціль зросли на 2,6 бала (t = 2,19; р<0,05); стрибки на марковані стрічки зросли на 1,06 см (t = 2,5; р<0,05); біг з оббіганням стійок і веденням м'яча не ведучою ногою покращився на 0,35 с (t = 2,09; р<0,05); біг з оббіганням стійок і веденням м'яча ведучою ногою покращився на 0,4 с (t = 2,32; р<0,05).

Найбільш значущі покращення спостерігалися в тестах на кінестетичне диференціювання (26,0%), що ще раз підтверджує, що ця якість найкраще розвивається в період від 10 до 12 років.

Отже, можна стверджувати, що введення в навчально-тренувальні заняття юних футболістів вправ, спрямованих на розвиток координаційних здібностей, сприяє значному покращенню спритності, особливо в сенситивні періоди її розвитку.

Література

1. Костюкевич В. М. Построение тренировочных занятий в футболе. Учебное пособие / В. М. Костюкевич. – Киев: КНТ, 2016. – 208 с.

2. Наумчук В. І. Теоретико-методичні основи навчання спортивним іграм: Навчальний посібник / В. І. Наумчук. – Тернопіль: Астон, 2014. – 180 с. 

3. Николаенко В. В. Многолетняя подготовка юных футболистов. Путь к успіху : учеб.-метод. пособие / В. В. Николаенко, В. Н. Шамардин. – К.: Саммит-книга, 2015. – 360 с. 

4. Овчаренко С. В. Методика розвитку координаційних здібностей юних футболістів на етапі попередньої базової підготовки / С. В. Овчаренко, А. В. Яковенко // Фізична культура, спорт та здоров’я : матеріали XV Міжнародної науково-практичної конференції. – Харків, 2015. – С. 70–72.

5. Пилипенко, В. М. Спортивно-технічна підготовка юних футболістів на тренуваннях / В. М. Пилипенко, О. А. Філоненко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2017. – Вип. 6 (49). – С. 358–362.

6. Соломонко В. В. Футбол: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / В. В. Соломонко, Г. А. Лісенчук, О. В. Соломонко – К.: НУФВСУ, вид-во “Олімп. л-ра”, 2014. – 304 с.

7. Футбол. Навчальна програма для ДЮСШ, спеціалізованих ДЮСШОР та ШВСМ. – Киїів, 2003.

8. Hrynchenko, I., Schestipalov, I., & Tykhonova, A. (2018). Comparative analysis of physical and technical preparedness among players of different playing positions in student football team. Health, Sport, Rehabilitation, 4(4), 30-39. doi:http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2536458 

9. Hrynchenko, I., Nakonechnyi, V., Sikora, V., & Karpunets, T. (2018). The technique of formation «sense of the ball» of young football players (8-9 year-old) at the initial stage of training.. Health, Sport, Rehabilitation, 4(4), 23-29. doi:http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2536452 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота