ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ В МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ В МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

08.09.2023 14:24

[4. Педагогічні науки]

Автор: Кутасевич Юлія Вікторівна, магістр 2 року навчання, Криворізький державний педагогічний університет; Павлик Олена Анатоліївна, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри початкової освіти, Криворізький державний педагогічний університет


ORCID: 0000-0001-7194-4752 (Павлик О.А.)

Міжособистісна комунікація є невід'ємною частиною суспільного життя та соціальної взаємодії. Вона має вирішальне значення і впливає на більшість аспектів людського буття.

На нашу думку, через комунікацію формуються комунікативні вміння й навички завдяки активній взаємодії з іншими людьми, емоційному інтелекту, розв'язанню міжособистісних конфліктів та налагодженню взаєморозуміння з навколишнім світом. 

У науковому дискурсі існують різні тлумачення поняття «комунікативні вміння» вітчизняних та зарубіжних науковців (див. табл. 1.1.).

Таблиця 1.

Наукові підходи до визначення сутності поняття «комунікативні вміння»




Проаналізувавши дефініції окресленого наукового феномену різними авторами, ми можемо дійти висновку, що комунікативні вміння – це навички та здатності, які дозволяють ефективно передавати та отримувати інформацію, взаємодіяти з оточуючими людьми, виражати власні думки, почуття та ідеї. Вони охоплюють усне та письмове мовлення, навички слухання, вміння адаптуватися до різних ситуацій та сприймати невербальні сигнали.

Формування комунікативних умінь в молодших школярів є важливим завданням, оскільки здобувачі освіти перебувають у стадії активного розвитку та формування особистості, а розвиток комунікативних навичок у цьому віці має довгострокові позитивні наслідки для соціального та особистісного зростання учнів. Тому дуже важливо починати формувати комунікативні вміння вже з самого дитинства, забезпечуючи наступність між дошкільною та початковою освітою. У зв’язку з цим у Державному стандарті початкової освіти значну увагу приділено усній взаємодії. Так, зокрема, у документі чітко зазначено вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти щодо оволодіння комунікативними вміннями: сприймає усну інформацію, перетворює усну інформацію і різні форми повідомлень, виокремлює інформацію, аналізує та інтерпретує усну інформацію, оцінює усну інформацію, висловлює та захищає власні погляди, використовує вербальні та невербальні засоби під час представлення думок [1, с. 11-12].

К. І. Пономарьова зазначає, що сформувати комунікативні уміння – означає навчити молодшого школяра ставити запитання і чітко формулювати відповіді на них (тобто вести діалог), уважно слухати й активно обговорювати зміст почутого, коментувати висловлення співрозмовників і критично їх оцінювати, аргументувати свої думки, висловлювати співрозмовникові свою емпатію, адаптувати власні висловлення для сприймання іншими учасниками комунікативного процесу [3, с. 11].

На нашу думку, у процесі формування комунікативних умінь в молодших школярів важливо дотримуватися визначених Н. М. Полуектовою етапів: 

1) мотиваційний – передбачає розкриття учням значення комунікативного уміння для досягнення мети спілкування; 

2) ознайомлювальний – ознайомлення школярів зі змістом комунікативного уміння; 

3) оволодіння умінням – створення в процесі навчання ситуації суб’єкт-суб’єктної взаємодії учасників навчального процесу з метою опанування комунікативним умінням; 

4) удосконалення уміння – самостійне використання молодшими школярами комунікативних умінь під час спілкування, виконання творчої роботи [3, с. 11].

Отже, формування комунікативних умінь в молодших школярів є важливим завданням, яке сприяє їхньому розвитку, самоствердженню та підготовці до життя у суспільстві. Це допомагає створити основу для успішного майбутнього і сприяє гармонійному розвитку дитини. 

Література:

1. Державний стандарт початкової освіти. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text

2. Дубовик С.Г., Наумець В.В. Формування комунікативних умінь молодших школярів методом сторітеллінгу. Молодий вчений. №5 (81). 2020. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31542/1/S_Dubovyk_V_Naumets_MV_5%2881%29_2020.pdf 

3. Пономарьова К. І. Формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі навчання української мови: посібник. Київ, 2019. 131 с. 

4. Товканець Г. В. Соціально-педагогічна взаємодія у професійній підготовці педагога: комунікативний аспект: монографія. 2021. URL: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/handle/123456789/8569 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота