КОНТРОЛЬ ТА НАГЛЯД ЗА ДІЯЛЬНІСТЮ ОРГАНІВ, ЩО ЗДІЙСНЮЮТЬ КРИМІНАЛЬНЕ ПРОВАДЖЕННЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

КОНТРОЛЬ ТА НАГЛЯД ЗА ДІЯЛЬНІСТЮ ОРГАНІВ, ЩО ЗДІЙСНЮЮТЬ КРИМІНАЛЬНЕ ПРОВАДЖЕННЯ

13.11.2023 15:20

[2. Юридичні науки]

Автор: Федоренко Дарья Віталіївна, здобувачка вищої освіти НУ «Чернігівська політехніка»; Іваньков Ігор Володимирович, кандидат юридичних наук, доцент, НУ «Чернігівська політехніка»


В Україні країні на конституційному рівні визначено, що основні права людини – її життя, свобода, недоторканність, честь та гідність – є найвищою соціальною цінністю. Саме тому охорона і забезпечення цих прав є першочерговим завданням держави, що відображено у статті 2 Кримінального процесуального кодексу України, яка закріпила завдання кримінального провадження: захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень; охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура. [1].

Виконання цих завдань покладаються на правоохоронні органи, які зобов'язані встановити всі обставини справи, виявити та дослідити наявні докази. З метою підвищення ефективності розслідування кримінальних правопорушень і запобігання порушенням прав і свобод людини держава впроваджує контроль та нагляд за діяльністю правоохоронних органів.

Нагляд є діяльністю, яку проводить єдиний державний орган, зазвичай прокуратура. Вона визначає порушення законодавства та робить відповідні зауваження та приписи [2, c.70]. таким чином, основною роллю прокуратури у цьому контексті є виявлення порушень та надання рекомендацій щодо їх усунення. Прокурори мають право внести протест, вимагати проведення дисциплінарного чи адміністративного розслідування, а також виступити в суді щодо порушення кримінальної справи.

У свою чергу, контроль зазвичай проводиться різними органами, які мають повноваження втручатися в діяльність суб'єкта, який перебуває під їх контролем. Це означає, що контролюючі органи можуть приймати конкретні заходи для ліквідації порушень або для їх запобігання. Вони можуть навіть самостійно притягати правопорушників до юридичної відповідальності. Важливо зазначити, що існують випадки, коли контроль і нагляд можуть взаємодіяти між собою. Органи, які зазвичай мають наглядові повноваження, можуть час від часу вживати контрольні заходи, особливо у випадку суттєвих порушень або невідповідностей. За думкою О.О. Подобного органи, які виконують контрольні функції, можуть висловлювати рекомендації та вимоги щодо усунення порушень, але зазвичай вони мають більш ширші повноваження для втручання в справи підконтрольного об'єкта [3, c.50].

Саме тому судовий контроль у кримінальному судочинстві є одним із найефективніших інструментів для забезпечення законності та захисту прав людини. Відомості, отримані з практики використання судового контролю слідчими суддями, свідчать про його фактичну, а не лише формальну, ефективність, яка стала дієвим засобом захисту прав людини, незважаючи на певні побоювання щодо можливої неефективності чи формальності цього процесу, або навіть його негативного впливу. За визначенням Ю.В. Скрипіної, яке слід взяти до уваги, судовий контроль включає два головних аспекти: перший – це запобігання незаконним обмеженням прав і свобод людини шляхом попередження їхнього необґрунтованого порушення,  і другий – це захист прав і свобод людини, а також їх відновлення в разі їх порушення [4, с.8].

В.О. Попелюшко слушно вважає, що судовий контроль стає однією з функцій суду, одним із аспектів судової юрисдикції, яка включає два підвиди: подальший судовий контроль, який передбачає розгляд судом скарг на дії та рішення органів дізнання та слідчого прокурора у певних випадках, та попередній судовий контроль щодо застосування певних видів процесуального примусу під час досудового слідства, включаючи слідчі дії та оперативно-розшукові заходи [5, с.3]. В обох випадках судовий контроль спрямований на забезпечення і захист основних прав і свобод громадян під час проведення різних процесуальних дій і ухвалення процесуальних рішень у ході досудового розслідування. Таким чином, можливо зазначити, що судовий контроль відіграє надзвичайно важливу роль у кримінальному процесі, оскільки забезпечує негайний і безпосередній судовий захист прав, свобод і інтересів учасників кримінального провадження. Важливим аспектом судового контролю є створення відповідних умов для реалізації засади змагальності під час досудового розслідування.

Сучасне кримінальне процесуальне законодавство надає велике значення судовому контролю, особливо в рішеннях, пов'язаних із застосуванням запобіжних заходів та проведенням слідчих (розшукових) дій. Наприклад рішення щодо проведення обшуку базуються на ухвалі слідчого судді, і навіть у випадках, коли обшук проводиться без такої ухвали, слідчий повинен негайно звернутися до слідчого судді з клопотанням про схвалення проведення обшуку [1]. Це свідчить про важливу роль суддів у контролі за важливими процесуальними рішеннями та забезпеченні засад правосуддя під час розслідування кримінальних справ.

Отож, контроль та нагляд за діяльністю органів, що здійснюють кримінальне провадження є різними функціями, які виконують різні державні інституції у сфері контролю за діяльністю органів, що здійснюють кримінальне провадження, які мають свої особливості та відмінності.

Література:

1. Кримінальний процесуальний кодекс України: Закон України від 13 квітня 2012 р. № 4651-VI. Дата оновлення: 6.11. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#Text (дата звернення: 8.11.2023).

2. Колесник Г. Р. Прокурорський нагляд у досудовому розслідуванні за КПК України 2012 року: функціональна характеристика, повноваження, форми реалізації. Форум права. 2016. № 5. С. 68–72.

3. Подобний О.О. Оперативно-розшукова діяльність у виявленні та розслідуванні злочинів: теорія, історія і сучасна практика : навч.-метод. посібник. Одеса : Видавничий дім «Гельветика». 2021. 258 с.

4. Скрипіна Ю.В. Слідчий суддя в системі кримінально-процесуальної діяльності (порівняльно-правове дослідження): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.09 «Кримінальний процес та криміналістика; судова експертиза. Харків. 2008. 20 с.

5. Попелюшко В.О. Мала судова реформа та захист прав громадян: навчальний посібник. Київ. Кондор. 2006. 236 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота