ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ SOFT-SKILLS У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ТЕАТРАЛІЗАЦІЇ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ SOFT-SKILLS У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ТЕАТРАЛІЗАЦІЇ

24.11.2023 19:42

[4. Педагогічні науки]

Автор: Драбинюк Сніжана Юріївна, здобувачка другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна



Із плином часу та розвитком українського суспільства пріоритетом сучасної освітньої політики України стали ключові компетентності. Так, у Концепції Нової української школи наголошено на запровадженні компетентнісного підходу для забезпечення успішності як в освітньому процесі та соціалізації, так і в майбутній професійній діяльності [6]. Серед складових усіх компетентностей важливими є особистісні та соціальні, які також позначають як «soft skills» та некогнітивні / життєві / «м'які» / навички ХХІ століття. Вважаємо, що вони виступають фундаментом не лише для розвитку компетентностей, але й всіх інших здібностей особистості.

Єдина загальна класифікація «м’яких навичків» відсутня, проте у дослідженні О.Демченко, вони асоціюються з «емоційним інтелектом людини, кластером особистісних рис та соціальних якостей, спілкуванням, мовленням, доброзичливістю, управлінням людьми, лідерством» тощо [3, с.264]. Сучасна освіта особливу увагу приділяє саме умінню спілкуватися. На думку  низки науковців (Киричук В.О., Лук'янчук Н.В., Климової Н.А., Ковальової О.А., Савченко Ю.Ю.), особистісні навички немислимі без взаємин з оточуючими, що розглядаються ними під поняттями «комунікативна компетентність» або «компетентність у спілкуванні» [7, с.21]. 

Молодший шкільний вік є досить сприятливим для розвитку soft skills, зокрема й комунікативної компетентності дітей, адже це сенситивний період. Ефективним способом розвитку soft skills вважається використання засобів театралізації (проведення сюжетно-рольових, режисерських ігор, постановка п’єс, створення мінітеатрів). За переконанням О.Жовнич, Н.Казьмірчук та І.Стахової, театралізація забезпечує активну взаємодію учнів та має синкретичний характер для вирішення багатьох освітньо-виховних завдань [5]. 

Однією із умов розвитку soft skills в молодших школярів засобами театралізації є особистісна позиція  педагога, адже будь-яка діяльність вимагає великої ініціативи. Крім іншого, педагог має вміти управляти часом та творчо вирішувати проблеми, бути впевненим в собі та водночас емпатійним,  відкритим у вираженні своїх почуттів та емоцій. Також йому необхідно змінювати звички, які виробилися протягом життя, бути в русі сучасної дитячої літератури, цікавитись театралізацією і прагнути до інноваційності [4].

О.Біляковська зазначає потребу розвинених «м’яких навичок» у самих педагогів, а саме — соціально-комунікативної компетентності, яка «відображає спроможність педагога ефективно взаємодіяти з оточенням, незважаючи на зміни соціального середовища; готовність та вміння контактувати з молодшими школярами; наявність у нього знань, умінь, навичок конструктивного спілкування та внутрішніх ресурсів, необхідних для побудови ефективної комунікативної взаємодії у театралізованій діяльності» [1].

Не менш важливою умовою, як резюмує А.Василюк, є наявність у педагога професійних компетентностей. Погоджуємось з дослідницею, адже саме від них залежить, чи розуміє вчитель цілі розвитку soft skills дітей, як він зможе використовувати засоби театралізації, надавати підтримку учням, а також створювати емоційно насичене середовище з цією метою [2]. 

Отже, всі три педагогічні умови (особистість вчителя, його соціально-комунікативні компетентності і педагогічні компетентності) розвитку soft skills молодших школярів засобами театралізації знаходяться у взаємозалежності. Перша полягає у розумінні власної ролі, у мотивації; друга — у здатності до комунікації та вирішення комунікативних завдань; третя — у сформованих педагогічних вміннях, підпорядкованих цій ролі.

Література:

1. Біляковська О. «Soft skills» як необхідна складова якісної професійної підготовки майбутнього вчителя. Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie. 2018, XX, С. 175–185. 

2. Василюк А. Обриси нової української школи і сучасна місія вчителів. Гуманітарний простір науки: досвід та перспективи: зб. матеріалів ХІХ Міжнарод. наук. практ. інтернет-конф., 2018. Вип. 19. С. 99-104.

3. Демченко О. Підготовка майбутніх педагогів до використання театральної діяльності в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами: європейський контекст. Інклюзивна освіта як індивідуальна траєкторія особистісного зростання дитини з особливими освітніми потребами : збірник матеріалів ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Вінниця, ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 10–11 грудня 2020 р.).Вінниця, 2020. Випуск 3. С. 261–267.

4. Інноваційна діяльність педагога: від теорії до успіху. Інформаційно методичний збірник / Упорядник Г. О. Сиротенко. Полтава: ПОІППО. 2006. 124с.

5. Казьмірчук Н.С., Жовнич О.В., Стахова І.А. Театр природи як засіб формування soft skills в учнів початкових класів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2020. 61. С.23–30.

6. Концепція «Нова українська школа»: електронний ресурс. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf

7. Розвиток соціально-комунікативної компетентності обдарованих учнів початкової школи: посібник / Н. В. Лук’янчук, Н. А. Климова, О. А. Ковальова, Ю. Ю. Савченко та ін.; за заг. ред. Н. В. Лук’янчук і Н. А. Климової. К. : Інститут обдарованої дитини, 2014.132 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота