ПОЛІТИЧНА КОРУПЦІЯ ЯК ОСНОВНА ПЕРЕШКОДА НА ШЛЯХУ ДО ДЕМОКРАТІЇ ТА ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ДЕРЖАВИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПОЛІТИЧНА КОРУПЦІЯ ЯК ОСНОВНА ПЕРЕШКОДА НА ШЛЯХУ ДО ДЕМОКРАТІЇ ТА ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ДЕРЖАВИ

24.01.2024 13:03

[12. Державне управління]

Автор: Ганущин Соломія Несторівна, кандидат наук з державного управління, доцент кафедри соціально-поведінкових, гуманітарних наук та економічної безпеки Інституту управління, психології та безпеки Львівського державного університету внутрішніх справ


Існують чимало інструментів, які довели на практиці свою ефективність у протидії grand corruption [1, с. 41‒46; 2, с. 224‒232; 3]. Серед них варто особливо виділити такі: 1. Реформування та модернізація системи управління національним бюджетом унеможливлюють або ускладнюють для чиновників вчинення корупційних дій. 2. Забезпечення вільного доступу населення до інформації про використання та розподіл бюджетних коштів. 3. Розширення практики обов’язкового та регулярного розкриття чиновниками та їх близькими відомостей про доходи, майно та конфлікт інтересів. 4. Розробка відкритого бенефіціарного реєстру власників. 5. Посилення ролі громадянського суспільства та забезпечення свободи ЗМІ. 6. Вжиття заходів щодо захисту заявників про корупцію. 7. Створення незалежного органу для розслідування випадків корупції у вищих ешелонах влади.

Віднедавна особливо актуальними є технології громадянської кооперації. З розвитком глобального комунікаційного середовища, появою суспільних інформаційних сервісів процес взаємодії суспільства та держави зазнав істотних змін. Для прикладу, термін «краудсорсінг (crowdsorsing)» активно використовується у політичному середовищі. Водночас наукова спільнота не сформулювала єдиної думки щодо феномена краудсорсингу та складових його крауд-практик (краудфандинг, краудкрешен, краудрекрутинг): це черговий новомодний тренд або соціальна технологія, універсальна як для підприємництва, так і державної сфери. Термін «краудсорсінг» з’явився завдяки Джеффу Хау, журналісту популярного у Сан-Франциско та Лондоні видання «Wired». Д. Хау готував доповідь, присвячену феномену user-generated (набуття людьми навичок через мережу Інтернет) та описав роботу сайту Open Source Footwear. Групи людей безоплатно працюють над створенням будь-якої програми, а потім у Мережі розміщують узагальнені результати своєї роботи для широкого використання.

Комерційні компанії вже давно оцінили можливості краудсорсингу [4, с. 26‒36; 5, c. 70‒81]: зниження витрат; отримання доступу до величезної групи виконавців, що володіють необмеженим людським потенціалом. Компанія Ford ініціювала конкурс, у рамках якого всі охочі могли зняти та продемонструвати рекламний ролик, присвячений моделі Ford Mustang. Цей досвід успішно використала LG, яка запропонувала користувачам розробити дизайн нового телефону, заощадивши сотні тисячі доларів. Створення фільму «Фільм IronSky» також є успішним прикладом використання механізмів краудсорсингу. Усі охочі були залучені до написання сценарію та запису трейлера до фільму. В бізнес-середовищі та менеджменті краудсорсинг розглядають як процес передачі невизначеному колу осіб, які координують свою діяльність через інформаційні технології, певних виробничих функцій. З-поміж інших явищ краудсорсинг характеризується залученням до процесу прийняття рішень або якогось іншого виду діяльності великої кількості непрофесійних експертів. Тому як основоположні риси краудсорсингу слід розглядати використання інтелектуального потенціалу великої групи громадян для вирішення важливих проблем. Краудсорсинг – це соціальна технологія громадянської участі, яка акумулює потенціал колективного інтелекту і цифрових технологій для соціально-мережевого рішення широкого спектру завдань у різних сферах. Визначення краудсорсингу як соціальної технології дає змогу застосовувати цей інструмент у державному секторі для забезпечення ефективної взаємодії громадянського суспільства і органів влади. Органи влади спираються на бажання громадян безоплатно або за велику винагороду поділитися своїми ідеями лише через бажання матеріалізувати свою ідею в публічній практиці.

Впровадження технології краудсорсингу і крауд-практик дає змогу вирішувати вагомі і для населення, і для органів державної влади завдання, з-поміж яких важливими є такі: залучення громадян до прийняття управлінських рішень і розробки важливих крауд-проектів; підвищення конкурентоспроможності територій та ін. Скажімо, основними особливостями застосування краудсорсингу в державному управлінні є: некомерційний характер проектів, які реалізуються; спрямованість на вирішення соціальних проблем; спрямованість на зняття економічних, соціально-політичних і культурних обмежень доступу до соціальних можливостей та ін.

Органи влади реалізують технологію краудсорсингу через інтернет-майданчики, де здійснюється діалог між громадянським суспільством та інститутами влади, використовуються можливості громадянського суспільства, розширюються форми та види участі громадян, залучаючи їх до управління для покращення якості життя населення. Громадяни, експертні групи та некомерційні організації здатні набагато ефективніше та оперативніше реагувати на чисельні соціально-економічні виклики та продукувати нові підходи до вирішення проблем, ніж традиційна бюрократична система.

Оскільки у поєднанні з непрофесіоналізмом державних службовців корупція часто є причиною перманентних соціально-економічних і політичних криз, то проблема боротьби з корупцією виступає однією з основних у політичному дискурсі сучасної України. Складність дослідження проблеми корупції полягає в тому, що вона має доволі латентний характер, що визначається відносною закритістю статистичних даних та необхідністю судового доказу наявності злочинних корупційних дій. Попри те, у науково-практичному значенні важливою є соціальна оцінка розмірів корупції та її наслідків, зокрема із застосуванням результатів масових та експертних соціологічних опитувань. Тому, У явищі політичної корупції найнебезпечнішим для суспільства виступає grand corruption або корупція на найвищих рівнях влади. Для протидії корупції необхідним є системний підхід, що передбачає поєднання безлічі факторів та елементів у комплексі. Потрібна чітка стратегія протидії політичній корупції та grand corruption, яка включатиме розвиток правових інструментів, інституціональних механізмів, слідчих та прокурорських апаратів, суспільної поінформованості, освіти, посилення ролі громадянського суспільства та механізму захисту прав заявників про корупцію. Боротьба з нею буде ефективна лише за чіткої роботи й поєднання всіх згаданих факторів та стратегій і, безсумнівно, за наявності політичної волі вищого керівництва нашої держави.

Література:

1. Царевич О. Зарубіжний досвід запобігання корупційних ризиків у сфері надання публічних послуг. Law. State. Technology. 2022. № 3. С. 41–46. URL: https://doi.org/10.32782/ LST/2022-3-7 

2. Федотов А., Волошина М. Реформування інституційної системи протидії корупції в контексті євроінтеграційної трансформації. Baltic Journal of Economic Studies.  2019. Вип. 5. №. 1. С. 224‒232. URL: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2019-5-1-224-232

3. Антонова С. Є., Мартинюк Г. Ф., Шинкарук А. Л., Бондар А. В. Дослідження сприйняття корупції в Україні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2022. № 1. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2606. https://doi.org/10.32702/2307-2156-2022.1.34

4. Poplavska Oksana, Fedorchenko Andriy and Kuzmenko Halyna (2021). Crowdsourcing labor regulation. Social and labour relations: theory and practice. 2021. Vol. 11(2). P. 26‒36. URL: https://doi.org/10.21511/slrtp.11(2).2021.03

5. Никифорук О. I., Стасюк О. М., Чмирьова Л. Ю., Федяй Н. О. Цифровізація в транспортному секторі: тенденції та індикатори розвитку. Статистика України. 2019. № 3. С. 70–81. URL: https://doi.org/10.31767/su.3(86)2019.03.08



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота