УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ РЕАЛІЗАЦІЇ МІЖНАРОДНИХ ОСВІТНІХ ПРОЄКТІВ ПРОГРАМИ ЄС ЕРАЗМУС+ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ РЕАЛІЗАЦІЇ МІЖНАРОДНИХ ОСВІТНІХ ПРОЄКТІВ ПРОГРАМИ ЄС ЕРАЗМУС+ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

25.06.2024 21:32

[1. Економічні науки]

Автор: Кравчук Єлизавета Миколаївна, здобувач СВО «бакалавр», спеціальності 073 Менеджмент за освітньо-професійною програмою «Менеджмент і бізнес-адміністрування», Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"; Полянська Анна Станіславівна, провідний спеціаліст відділу міжнародних зв’язків, Державний університет «Житомирська політехніка»


Ключові слова: моніторинг, рецензування, проєктний менеджмент, робочий пакет.

В сучасних умовах викликів для України є досить критичним залучення грантових коштів міжнародної технічної допомоги (МТД) у всі сфери економіки держави. Освоєння коштів МТД організаціями-донорами відбувається на основі підготовлених проєктів реалізації поставлених завдань, а самі організації називаються відповідно бенефіціарами проєкту. Галузь освіти держави не є виключенням. Одним із потужних інструментів, що допомагає досягти високих європейських і світових стандартів у сфері освіти є можливість створення конкурентних аплікаційних заявок і можливість одержання фінансування для реалізації успішних проєктів за рахунок грантових коштів ЄС наприклад таких програм як Еразмус+, Горизонт Європа, Європейського інституту інновацій та ін.

Головна мета реалізації проєктів ЄС в ЗВО України – це обмін успішними практиками та впровадження інноваційній шляхом створення транснаціональних партнерств задля розбудови потенціалу організацій, професійного розвитку людських ресурсів та позитивних і якісних змін [1].

В свою чергу підтримка проєкту грантовими коштами ЄС не забезпечує успішне виконання проєкту. Важливим завданням реалізації проєктів ЄС, зокрема програми Еразмус+, є якість реалізації проєкту, тобто має бути забезпечена вчасна реалізація всіх поставлених задач і цілей проєкту, а також розроблена методика моніторингу та рецензування всіх навчальних матеріалів, заходів, процесів фінансової звітності, які є фактично продуктами реалізації проєкту. Для прикладу проєкти програми ЄС Еразмус+ КА2 «Розвиток потенціалу вищої освіти» реалізуються в межах декількох робочих пакетів (WP), в свою чергу робочі пакети мають завдання (Tasks), виконуючи завдання в межах робочих пакетів і дотримуючись чітких часових рамок їх реалізації, проєкт передбачає кінцеві результати (Deliverables), інколи також є проміжні результати проєкту (Milestones), які служать гарним знаком, що кінцеві результати проєкту будуть досягненні. Окремим робочим пакетом, в якісно підготовлених проєктах, має бути обов’язковим робочий пакет: «Контроль якості і моніторинг проєкту», який передбачає створення системи заходів моніторингу для контролю виконання завдань і досягнення проміжних і кінцевих результатів проєкту по всім робочим пакетах. Такі види моніторингу можуть бути внутрішні в університеті, незалежні зовнішні університетські та з залученням міжнародних незалежних експертів. Результати проєкту програми ЄС Еразмус+ «Розвиток потенціалу вищої освіти» такі для прикладу як навчальні матеріали, публікації також мають бути рецензованими (peer review) як внутрішніми так і зовнішніми рецензентами для цього повинен розроблятись окремо План забезпечення якості (Quality Assurance Plan).

Важливо пам’ятати що конкурси кожного напряму можуть мати свою специфіку правил, свій тип грантової та партнерської угод, звітності та правил, важливо застосовувати та керуватись документами відповідно до особливостей грантової програми [2].

Проєкти Еразмус+ це співпраця організацій-партнерів а не окремих індивідуальних осіб. Індивідуальні особи на конкурси навчальної та академічної мобільності долучаються через окремі конкурси, а також можуть брати участь у діяльності чи заходах проєктів та користуватись результатами проєктів, розвивати себе як особистість, свої компетентності навчання впродовж життя та мати вплив на інституційний й інші рівні розвитку освіти, молоді та спорту України.  Всі реципієнти-виконавці проєкту є рівноправними партнерами та несуть повну відповідальність за якість виконання і результатів [1]. Моніторинг та перевірка діяльності проєктів Еразмус+ відбувається наступним чином:

Звітування на рівні ЄС – постійний моніторинг в системі управління грантом на порталах FTOP чи E+&ESC та спілкування з проєктним менеджером ЕАСЕА чи Національного Еразмус+ агентства та/чи координатором проєкту.  Якість діяльності та результатів проєкту, включаючи змістовну частину, перевіряється та оцінюється Європейським виконавчим агентством з питань освіти і культури – ЕАСЕА чи Національного Еразмус+ агентства та/або незалежними аудиторами/експертами (за замовленням Європейської Комісії). З боку Європейської Комісії можуть бути застосовані штрафні санкції до всього проєкту у вигляді зменшення суми гранту та/чи закриття проєкту і повернення коштів.  

Звітування на національному рівні: проєкти Еразмус+ (крім навчальної та академічної мобільності) проходять реєстрацію як проєкти МТД – міжнародної технічної допомоги ЄС Україні та звітують перед головним бенефіціаром, залежно від завдань проєкту – наприклад: всі проєкти у сфері освіти – головним бенефіціаром на рівні держави є Міністерство освіти і науки України.

Отже, управління якістю реалізації міжнародних освітніх проєктів програми ЄС Еразмус+ в закладах вищої освіти України багато в чому залежить від професійної компетентності команди управління проєктом, їх здатності продумано управляти ними, а також важливим елементом є наявність і реалізація плану дій в управлінні якістю проєкту, наприклад плану забезпечення якості (Quality Assurance Plan) та графіків внутрішніх та зовнішніх моніторингів. В такому разі поставлені цілі проєкту будуть обов’язково досягнуті за умови звичайно отримання проміжних результатів, які дозволяють розвинути успіх. Особлива увага до поточних результатів проєкту дає змогу вчасно виявити проблеми в реалізації проєкту. 

Література:

1. Шитікова С.П. Методичні рекомендації для закладів вищої освіти та інших організацій учасників  проєктів Програми ЄС Еразмус+ координаторів та партнерів проєктів: особливості впровадження проєктів конкурсів 2021-2027 рр. в Україні, Київ: “National Erasmus+ Office – Ukraine”, січень 2023 р. 46 с.

2. Довгань, Л. Є. Управління проектами. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2017. 254 с.

3. Фесенко Т. Г. Управління проєктами: теорія та практика виконання проєктних дій: навчальний посібник. Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. Х.: ХНАМГ, 2012. 181 с.  



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота