ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

26.06.2024 01:39

[8. Філологічні науки]

Автор: Панчук Софія Олегівна, студентка, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка



Сформованість соціокультурної компетентності особистості дозволяє людині визначити власну ідентичність і себе як частину українського суспільства, зрозуміти та прийняти іншу культуру, пристосовуватися до умов життя в іншомовному та інокультурному суспільстві. Професійно-особистісні компетенції є провідним компонентом, оскільки вони сприяють успіху в майбутній професійній діяльності, забезпечують конкурентоспроможність в сучасному соціумі. Вища школа повинна давати таку освіту, яка б «формувала навички самостійного навчання у майбутньому, стимулювала б у них зростання потреби щодо самоосвіти й самовдосконалення з метою власного духовно-інтелектуального зростання, освіченості й інтелігентності» [4].

Зміст соціокультурної компетентності може бути представлений у вигляді чотирьох компонентів: соціокультурні знання (відомості про країну, мова якого вивчається; духовні цінності та культурні традиції; особливості національного менталітету); досвід спілкування (вибір потрібного стилю спілкування, правильне трактування явищ іншомовної культури); особистісне ставлення до фактів іншомовної культури (в тому числі здатність вирішувати соціокультурні конфлікти в спілкуванні); володіння способами використання мови (правильне використання соціально маркованих мовних одиниць в різних сферах міжкультурного спілкування, сприйнятливість до подібності і розбіжностей між соціокультурними явищами рідної культури та іншомовної [2].

На думку Стахнюк Н. О., «підготовка вчителя іноземної мови – процес непростий, оскільки складається з багатьох компонентів, низки предметних компетентностей та програмних результатів навчання» [5, с.204]. З метою «покращення організації навчального процесу, набуття практичних навичок, наближених до умов освітнього процесу, формування професійно-особистісних компетенцій у майбутнього фахівця педагогічного напряму, доцільно звернути важливу увагу на проблему практичної підготовки через впровадження в навчально-виховний процес вищого освітнього закладу активних методів навчання, що є одним з основних стержнів для набуття практичних умінь і навичок, необхідних для формування особистості фахівця, конкурентоспроможного на вітчизняному та європейському ринку праці з метою можливості самостійного пошуку вирішення поставлених педагогічних завдань, розширення фахових знань, прийняття оригінальних та творчих рішень в умовах майбутньої педагогічної діяльності. 

Використання активних й інтерактивних методів навчання при підготовці майбутніх спеціалістів у закладах вищої освіти сприяє активізації пізнавальної діяльності студентства, формуванню в них навичок роботи в команді, ефективному засвоєнню навчального матеріалу, прояву терпимості до будь-якої точки зору, формуванню власної думки, життєвих і професійних навичок, виходу на рівень усвідомленої професійної компетентності» [3, с.172; 1].

Таким чином, процес формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів іноземної філології має бути не стихійним процесом, а виваженим, пролонгованим через завдання, умови, технології. Його доцільно здійснювати в рамках основної професійної та професійно-педагогічної підготовки, які складають основу майбутньої спеціалізації Програмоване досягнення високого рівня соціокультурної компетентності можливе тільки при здійсненні спеціальних формуючих методичних дій, які вимагають самовизначення, самовираження індивіда, його творчої самореалізації. Формування соціокультурної компетенції є важливим аспектом становлення майбутнього фахівця філологічного профілю у закладах вищої освіти. У зв’язку з цим, постає необхідність зробити викладання навчальних дисциплін за професійним спрямуванням більш проблемно-орієнтованим; ширше використовувати рефлексивний підхід у навчанні; стимулювати у майбутніх учителів іноземної мови розвиток уміння не тільки відповідати на поставлені запитання, але й формулювати свої власні питання з курсу; переглянути суб’єктивність ролей викладача та майбутнього учителя іноземної мови під час освітнього процесу в закладі вищої освіти, а також роль викладача під час лекційних та практичних занять.

Література:

1. Долинська Л. В., Максимчук Н. П. Розширення системи ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя активними методами навчання. Психологія. Зб. наук. праць.-Київ: НПУ ім. МП Драгоманова, 2000. С. 273-283.

2. Крутенко О. В. Формування ключових компетентностей у учнів загальноосвітнього навчального закладу відповідно до вимог нових державних освітніх стандартів загальнокультурної компетентності: наук.-метод. посібник: Черкаси : ЧОІПОПП. 2014. 68 с.

3. Панчук Н. П., Панчук С. О. Використання інтерактивних технологій у освітньому процесі професійної підготовки здобувачів вищої освіти філологічного профілю. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: зб. матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 07-08 листопада 2023 р. / за наук. ред. доктора педагогічних наук, професора, дійсного члена (академіка) НАПН України О. Топузова; доктора педагогічних наук, професора О. Малихіна. Київ: Видавництво «Людмила», 2024. C.170-172. URL: https://sites.google.com/view/conferencedidactica2021  

4. Панчук Н., Панчук С. Вплив компетентнісного підходу на формування особистості майбутнього філолога-полоніста в освітньому процесі закладу вищої освіти. Психологічний часопис : науковий журнал / за ред. С.Д. Максименка. Том 9. Вип. 7.  Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України, 2023. С.7-14 

URL: https://apsijournal.com/index.php/psyjournal/article/view/1586/909    

5. Стахнюк Н. О. Роль та місце граматики у формуванні комунікативної компетенції при вивченні польської мови як іноземної. Методика викладання філологічних дисциплін у загальноосвітніх та вищих навчальних закладах України: зб. наук. праць. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2018. С. 76-78.

______________________

Науковий керівник: Стахнюк Наталія Олександрівна, кандидат філологічних наук, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота