ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ CHATGPT ЯК СУЧАСНОГО ІНСТРУМЕНТУ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ CHATGPT ЯК СУЧАСНОГО ІНСТРУМЕНТУ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

26.06.2024 23:20

[4. Педагогічні науки]

Автор: Лисенко Єлізавета Андріївна, старший викладач кафедри мовної підготовки, Інститут військово-морських сил НУ «ОМА», м. Одеса, Україна; Сібагатов Рафаїл Валинурович, курсант IV навчального курсу, Інститут військово-морських сил НУ «ОМА», м. Одеса, Україна


В наше сьогодення спостерігається тенденція до глобального застосування англійської мови як мови міжнародного спілкування, через що є постійна потреба сучасного суспільства у розвитку та удосконаленні методів і форм вивчення англійської мови, шляхів формування мовленнєвих навичок. Зі стрімким технологічним розвитком у світі, з’явився штучний інтелект (ШІ), який став новаторською силою, відкривши багато можливостей у різних сферах діяльності людини. Штучний інтелект, який вже є ключовим елементом у таких сферах як електронна комерція, фінансові технології та маркетинг, стрімко перетворюється на стандартну практику в освітній галузі. Зокрема, його вплив особливо виражений у вивченні іноземних мов [1, с. 73]. Штучний інтелект і вивчення будь-якої іноземної мови вдало поєднуються в дистанційному навчанні [2, с. 69]. Вивчення іноземної мови на основі штучного інтелекту в поєднанні з використанням можливостей нейронної мережі призводить до нової ери освіти. Найголовнішим внеском штучного інтелекту є опція адаптації навчального процесу до конкретних потреб учня. Напротивагу традиційним методам навчання, які не завжди задовольняють навчальні потреби кожного учня/ студента академічної групи, через різний рівень їхнього оволодіння мовленнєвими навичками і швидкості засвоєння матеріалу, штучний інтелект аналізує "сильні" та "слабкі" сторони користувача та підбирає той спосіб вивчення, який задовольняє потреби конкретної людини та в процесі навчання корегує навчальний план [2, с. 69].

Серед найбільш перспективних застосувань нейронних мереж є ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer), створений лабораторією OpenAI. Офіційно ChatGPT було представлено широкій громадськості 30 листопада 2022 р., але українці отримали доступ лише в лютому 2023 р. Ця нейронна мережа здатна працювати у форматі діалогу, підтримуючи запити, сформульовані природною мовою. На відміну від інших чат-ботів, ChatGPT "запам'ятовує" питання та відповіді під час кожного діалогу і здатний підтримувати зв'язну та логічну розмову [3, с. 54]. З моменту отримання українцями доступу до зазначеної нейронної мережі вже минуло більше ніж рік, тому зараз можемо спостерігати зміни, спричинені цією технологією на академічне середовище, позаяк багато учнів/ студентів використовують чат-боти зі штучним інтелектом у навчанні, зокрема для вивчення іноземних мов. 

Модель ChatGPT має потужний потенціал для вивчення англійської мови, допомагаючи студентам покращити свої навички мовлення, сприйняття на слух, розуміння англійського тексту, поповнення й активізації лексичного запасу, точності використання граматичних патернів [3, с. 54]. Відтак, ChatGPT є мовним симулятором, який дозволяє вибирати налаштування за чіткими формулюваннями задачі та ситуації, а також інші опції як рівень володіння мовою, бажаний формат спілкування тощо. Відповіді ChatGPT як комунікативного симулятора є вичерпними, творчими, з достатнім рівнем лексичної наповненості та граматичної точності [2, с. 70]. Окрім можливості створення дієвого штучного англомовного середовища, дана симуляція комунікативної активності надає певний ступінь психологічного комфорту, оскільки учень/ студент усвідомлює, що має справу з мовним тренажером, і відтак, має можливість повторити речення декілька разів, перш ніж озвучити його. Оскільки чат-бот реагує на зв’язність мовлення та сприймає паузи як сигнал для початку відповіді, в учнів/ студентів виробляється звичка говорити без пауз і зупинок, з необхідною ритмікою і правильною вимовою, щоб бути розпізнаними штучним інтелектом [2, с. 71]. 

ChatGPT, поміж інших можливостей для вивчення іноземної мови, має спектр налаштувань [1, С. 74]:

• можливість адаптації мови чат-бота та навчального матеріалу, який він генерує, до рівня володіння мовленнєвими навичками з іноземної мови конкретного учня/ студента;

• виправлення граматичних помилок в усному та писемному мовленні з подальшим роз’ясненням граматики, синтаксису та надання вправ для тренування певної граматичної теми, у якій були допущені помилки;

• поповнення лексичного запасу, яке відбувається шляхом надання ChatGPT списку лексичних одиниць, до якого нейронна мережа створює тренувальні вправи, по завершенню виконання яких, ChatGPT перевіряє помилки та надає учням/ студентам зворотний зв'язок; чат-бот може не лише створити списки слів необхідного рівня або тематики, але й згенерувати тексти з новими словами, щоб учні/ студенти змогли засвоїти їхнє використання в контексті;

• підготовка до IELTS або TOEFL наданням вправ та порад з проходження тестів; чат-бот може порадити матеріал для вивчення як то відео, подкасти, аудіокниги, книги, вебсайти, програми тощо;

• ChatGPT має можливість регулювати ступінь формальності у мовленні при генерації комунікативних ситуацій.

Попри всі переваги використання ChatGPT під час вивчення іноземної мови, він має певні недоліки. По-перше, учні/ студенти можуть занадто покладатися на ChatGPT та використовувати його для написання творів і виконання домашніх завдань. Чат-бот зі штучним інтелектом не завжди створює точні переклади, ба більше, якщо текст містить ідіоми або художні засоби, а також може іноді припускатися граматичних помилок, формулювати некоректно речення та вигадувати факти [1, с. 75].

З огляду на вищенаведене, ChatGPT як впровадження інноваційних технологій у вивчення іноземних мов є корисною та актуальною практикою. Учням/ студентам легше засвоювати інформацію, яку вони отримують з наведеного чат-бота, оскільки система підлаштовується під конкретну людину. ChatGPT став інновацією у галузі вивчення мов завдяки тому, що надає широкий спектр можливостей і налаштувань для розвитку мовленнєвих навичок та підійде не тільки досвідченим користувачам іноземної мови, але й тим, хто тільки починає вивчення мови, позаяк ChatGPT може створити програму навчання та допомогти подолати мовний бар’єр, створити таку атмосферу навчання, яка потрібна для кожного окремого учня/ студента. Проте, чат-бот зі штучним інтелектом не є бездоганною технологією в освіті, оскільки в ній трапляються технічні збої та можливі помилки різного типу.

Література:

1. Титаренко А. Застосування штучного інтелекту та чат-ботів під час вивчення іноземної мови. Роль штучного інтелекту у вивченні іноземних мов: тези доповідей Міжвузівського науково-методичного семінару, Київ, 15 лютого 2024 р. Київ : Державний торговельно-економічний університет, 2024. С. 73–76.

2. Акоп’янц Н. М. Використання ChatGPT в процесі вивчення англійської мови: переваги та можливості. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Актуальні проблеми розвитку українського суспільства. Харків, 2023. № 1. С. 69–72.

3. Михайлова Н. Штучний інтелект: новий етап у вивченні іноземної мови. Роль штучного інтелекту у вивченні іноземних мов: тези доповідей Міжвузівського науково-методичного семінару, Київ, 15 лютого 2024 р. Київ : Державний торговельно-економічний університет, 2024. С. 54–57.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота