ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО УСВІДОМЛЕНОГО БАТЬКІВСТВА МАЙБУТНІХ ВИПУСКНИКІВ ІНТЕРНАТНИХ ЗАКЛАДІВ: ПРИКЛАДНА ПРОЕКЦІЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО УСВІДОМЛЕНОГО БАТЬКІВСТВА МАЙБУТНІХ ВИПУСКНИКІВ ІНТЕРНАТНИХ ЗАКЛАДІВ: ПРИКЛАДНА ПРОЕКЦІЯ

11.10.2024 15:16

[15. Психологічні науки]

Автор: Алєксєєва Вероніка Сергіївна, здобувачка освітнього рівня Національного авіаційного університету


Зростання соціальної уваги до цілого ряду демографічних проблем, актуалізоване поглибленням соціальних негараздів воєнного часу, усе більшою мірою змушує нас переосмислювати значущість впливу різноманітних факторів на фінальну результативність досліджуваного.

З метою практичного вивчення проблеми формування готовності до усвідомленого батьківства майбутніх випускників інтернатних закладів нами було організовано  експериментальне дослідження. Вибірку опитуваних склали 60 вихованців Смілянської спеціалізованої мистецької школи-інтернату, що були учасниками тренінгу «Успішний старт», реалізованого за участю ведучих психологів Смілянського міського центру соціальних служб.  Вищеназвана тренінгова програма, що практикується у роботі зазначеного центру упродовж восьми років поспіль, допомагає молодій людині сформувати позитивну самооцінку, більш глибоко зрозуміти своє соціальне призначення та розкрити власну особистісну сутність. Зміст програми складається з 6 модулів. Третій модуль цієї програми має назву «Я і кохана людина» та сфокусований на формуванні навичок спілкування із людиною протилежної статі, навчає безпечної сексуальної поведінки та наближає суб’єкта пізнання до більш відповідального ставлення до феномену батьківства.

У процесі дослідницького пошуку, нами було використано чотири методики (зокрема, «PARI», «Шкала мотивації до батьківства Бреннінга», «Тест на готовність до батьківства» та авторська анкета «Діагностика стилів батьківства»), які актуалізували досягнення основних завдань експериментального дослідження. 

Методика «PARI» («Батьківсько-дитячі взаємини»), розроблена американськими психологами Е. Шефером і Р. Беллом, є однією із провідних інструментів для вивчення ставлення батьків до різних аспектів сімейного життя (зокрема, їх персональної ролі в сім'ї та взаємодії з дитиною). Нами був проведений тест на визначення мотивації до батьківства за шкалою «Motivation to have a Child Scale» (MCS). Опитувальник призначений для оцінки причин і мотивації стати батьками, усі його твердження розпочинаються зі вступної тези: «Важливою причиною для мене мати дитину є...». Опитувальник охоплює різні аспекти мотивації, такі як внутрішні (наприклад, насолода від виховання дитини), соціальні очікування (від партнера, родини), прагнення досягти життєвих цілей, а також амотивація, або сумніви щодо батьківства. До процесу дослідження було залучено методику І.Ф. Юнди «Тест-карта оцінки готовності до сімейного життя». Остання мала на меті оцінити рівень психологічної готовності учасників до створення сім'ї та участі у сімейному житті. Учасники відповідали на серію запитань, які дозволяли виявити їхні погляди на важливі аспекти сімейного життя, такі як відповідальність, взаєморозуміння, емоційна стабільність та здатність вирішувати конфліктні ситуації.

Квінтесенцією дослідження стала розробка та використання авторської методики «Готовність до батьківства». Наведена методика фокусувалася на оцінці показників готовності до усвідомленого батьківства суб’єктів пізнання, які перебувають в інтернатних закладах. Авторський доробок поєднав у своєму складі десять питань, які охопили різні аспекти батьківства, зокрема емоційний інтелект, навички спілкування та готовність до партнерського виховання.

На основі проведеного експериментальним шляхом дослідження ми  дійшли до висновку, що заявлена проблематика сьогодні набуває досить гострого соціального звучання на тлі питань, пов’язаних із необхідністю  подолання демографічної  кризи на теренах нашої держави. Сьогодні потрібно більш ретельно приділяти увагу до розгляду питань підготовки підростаючого покоління до усвідомленого батьківства, щоб у подальшому досягти хороших показників демографічного приросту та соціально-економічного добробуту нашої держави у цілому.

Список використаних джерел

1. Опитувальник Юнди. URL: https://ztu.edu.ua/site/graduation-works-get-file?id=10557696 

2. Рогов Є.І. Настільна книга практичного психолога. Робота психолога з дорослими. Частина 2: Вимірювання батьківських установок і реакцій. URL: https://stud.com.ua/17605/psihologiya/vimiryuvannya_batkivskih_ustanovok_reaktsiy 

3. Brenning, K., Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2015). What’s your motivation to be pregnant? Examining  relations between pregnant women’s motives for having a child and their prenatal functioning. Journal of Family Psychology, 29, 755-765. https://doi.org/10.1037/fam0000110 

_______________________________________________

Науковий керівник: Дудка Тетяна Юріївна, доктор педагогічних наук, професор, Національний авіаційний університет



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота