ЕМПАТІЯ В СТРУКТУРІ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ШКОЛЯРІВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЕМПАТІЯ В СТРУКТУРІ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ШКОЛЯРІВ

11.12.2024 11:58

[15. Психологічні науки]

Автор: Кобернюк Віра Василівна, магістрант спеціальності «Психологія», Поліський національний університет, м. Житомир, Україна


Постановка проблеми та аналіз останніх досліджень. Творчість є процесом трансформації як зовнішнього світу, так і внутрішнього світу самої людини-творця. Водночас, на відміну від інших форм діяльності, творчість не викликає відчуття відчудженості особистості. Це особливо виражено в художній творчості, яка відображає взаємозв'язок між творчим процесом і особистістю.

Актуальність вивчення творчості зумовлена ​​тим, що, незважаючи на значний обсяг теоретичних та емпіричних досліджень у сфері художньої освіти, питання, пов’язані з художньою обдарованістю, розвитком здібностей і рефлексією творчих якостей, залишаються актуальними й нині.

Виклад основного матеріалу. Емпатія, як важливий психологічний механізм, є умовою розвитку здібностей і здатності до взаємодії з іншими людьми на емоційному рівні. Вивчення цього явища в контексті розвитку особистості і здібностей здійснювалося такими вченими, як Б. Г. Ананьєвим, Л. П. Журавльовою, О. А Орищенко, К. Р. Роджерсом, О. П. Санніковою, М. В. Савчиним та іншими [1]. Вони розглядають емпатію як здатність проникнути у внутрішній світ іншої людини, розуміти її переживання, прогнозувати її реакцію і співчувати їй.

Емпатійні процеси, відповідно до поглядів цих дослідників, забезпечуються ключовими психологічними механізмами, серед яких:

• Емоційне зараження – процес, при якому емоції однієї людини передаються іншій через безпосереднє переживання емоційного стану.

• Ідентифікація – механізм, при якому людина ототожнює себе з іншою особою, щоб зрозуміти її переживання та мотивацію.

• Проекція – процес, коли особа проектує своє власне переживання, емоції чи риси в інших людей.

• Децентрація – здатність вийти за межі власного досвіду і сприймати зміни з точки зору іншої особи.

• Рефлексія – здатність відображати власні емоційні та когнітивні процеси, розуміючи, як вони впливають на взаємодію з іншими.

Ці механізми є основою для розвитку не тільки емоційного інтелекту, а й творчих здібностей, оскільки вони не могли б більше розуміти інших і знаходити оригінальні рішення в складних соціальних ситуаціях.

Емпатія, як психологічний механізм, справді є необхідною умовою для творчого процесу. Вона дозволяє людині не лише розуміти емоційний стан іншої особи, а й занурюватися в її переживання, що є метою для створення нових ідей, концептів чи художніх образів. Творчий акт часто вимагає здатності поставити себе на місце іншої людини чи навіть об’єкта, а емпатія забезпечує цей процес, дозволяючи моделювати явне «Я» в контексті різних реалій.

Як зазначає Є. Я. Басін, емпатія може розповсюджуватися не тільки на іншу людину, але й на навколішній світ – тваринний світ, природу, предмети. Такий вид емпатії відкриває простір для творчої діяльності, адже людина здатна переживати себе через призму різних об'єктів або явищ. Моделювання «Я» через образи природи, тварин чи інших елементів світу дозволяє розширити межі уяви та творчого сприйняття, що є основою для створення унікальних ідей та рішень [1].

Цей процес між людьми не тільки в художньому вираженні, але й у наукових та технічних інноваціях, де інтерпретація різних точок зору або адаптація до інших умов може привести до нових відкриттів і винаходів.

Це визначення емпатії та її ролі в розвитку творчих здібностей чудово підкреслює важливість емпатійних процесів для творчості. Як зазначає Л. П. Журавльова [1], емпатія – це не тільки здатність співпереживати, а й складний багаторівневий процес, який включає фізіологічний, психофізіологічний, соціопсихологічний та духовний рівні. Для творчої особистості ці рівні використовуються засобами для створення образів, вираженості емоцій та персонажів внутрішнього світу.

Висновки. Емпатія не лише є складовою частиною творчих здібностей, але й є основним чинником їхнього розвитку. Вона дозволяє людині проникнути в емоційний та психологічний світ інших людей, відчути їхнє переживання і втілити це у своєму творчому продукті (літературному, музичному, художньому, хореографічному творі), що робить емпатію необхідною умовою для реалізації потенціалу творчих здібностей.

Література

1. Журавльова Л. П. Психологія емпатії: Монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2007. 328 с.

_____________________________________________________

Науковий керівник: Гречуха Ірина Анатоліївна, доктор філософії (спеціальність «Психологія»), доцент кафедри психології, Поліський національний університет, м. Житомир, Україна  

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота