ДОСЛІДЖЕННЯ ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ У ПІДЛІТКІВ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ДОСЛІДЖЕННЯ ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ У ПІДЛІТКІВ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ

13.12.2024 13:45

[15. Психологічні науки]

Автор: Кучерявенко Олена Вікторівна, магістрантка спеціальності «Психологія», Поліський національний університет, м. Житомир, Україна


Інтернет все ширше використовується у нашому повсякденному житті і стає важливим засобом для особистого, академічного та професійного спілкування. Кількість користувачів Інтернету збільшується з кожним роком у всьому світі, в тому числі і в Україні. Що змушує молодь уникати активного способу життя і годинами просиджувати в мережі Інтернет? Що саме приваблює їх у мережі, які сайти вони відвідують?

Для багатьох підлітків Інтернет – це, передусім, засіб для розваг, а вже потім - джерело знань та помічник у навчанні. Більшість з них проводять багато часу у чатах і форумах, вважаючи, що це розширює їх світогляд, але у деяких випадках це може перерости у залежність.

В своїх дослідженнях з інтернет-залежної поведінки підлітків Т.М. Вакуліч [1] прийшла до висновку, що важливу роль у формуванні цієї поведінки відіграють вікові особливості формування особистості молодої людини. Серед них – невідповідність між готовністю до дорослого життя та обмеженістю можливостей, велика потреба у спілкуванні, неадекватне бажання соціального визнання та юнацький максималізм. 

Час, проведений в Інтернеті, може стати настільки привабливим, що у людини виникає нездорова прихильність або залежність від цієї мережі. Це явище відоме як інтернет-адикція (Internet Addiction Disorder, IAD). Для позначення цього стану вживають такі образні терміни, як "нетоголік", "інтернетоман" або "інтернет-аддикт". У найзагальнішому вигляді залежність від Інтернету виявляється у тому, що люди віддають перевагу "віртуальному" життю над "реальним", проводячи в мережі до 18 годин на день і навіть більше. Справжні інтернетомани втрачають здатність контролювати свій час у Мережі, вони проводять його на серфінгу, в іграх, покупках, участі у форумах та чатах, просто блукаючи по сайтах. У цієї категорії користувачів середньо витрачають удесятеро більше часу на Інтернет, ніж на роботу або навчання. Ця проблема вже давно цікавить вчених, які намагаються вирішити проблему підвищення мотивації навчання, враховуючи той факт, що класно-урочна система навчання тримає в руках управління навчанням вже понад 300 років [1].

Поняття Інтернет-залежності почало вивчатися в зарубіжній психології у 1994 році. Вона характеризується як "нав'язлива потреба входити в Інтернет, буваючи офлайн, і нездатність вийти з Інтернету, будучи онлайн".

Термін "інтернет-залежність" був введений нью-йоркським психіатром Іваном Голдбергом у 1995 році. Він розглядав цю проблему як поведінкове порушення, що характеризується зниженим рівнем самоконтролю, що може витіснити звичайне життя. Інтернет-залежність, як і будь-яка патологія, має свої прояви.

Кімберлі Янг, вивчаючи людей, які стали залежними від Інтернету, встановила, що вони найчастіше використовують такі сервіси, як чати (37%), телеконференції (15%), електронна пошта (13%), веб-сайти (7%), інформаційні протоколи (ftp, gopher) (2%) [2].

Залежність від віртуального світу дуже небезпечна і схожа на хворобу. Вона може спричинити затримку у соціальному та емоційному розвитку – утруднення у встановленні зв'язків, у досягненні цілей, у формуванні сім'ї. Тому важливо спілкуватися з друзями особисто, бачити їхні обличчя, відчувати їхні емоції і можливість допомогти, якщо це потрібно. В реальному житті можна відчути близькість і підтримку, яку важко отримати віртуально. Однак цілковито уникнути використання Інтернету, можливо, не вдасться.

Отже, інтернет-залежність – це форма адиктивної поведінки у підлітків, яка проявляється у нездоровому бажанні бути в мережі, втраті контролю над часом, проведеним в Інтернеті, та зниженні самоконтролю, що може загрожувати нормальному життю. Основними психологічними симптомами, які відчуває людина, належать до групи ризику інтернет-залежних, є: відчуття ейфорії під час перебування в мережі, неможливість припинити користування Інтернетом, збільшення часу, проведеного у віртуальному просторі, відчуття порожнечі, депресія, роздратування в разі неможливості використовувати Інтернет, а також проблеми з роботою або навчанням.

Література:

1. Вакуліч Т. М. Психологічні особливості поведінки підлітків у мережі Інтернет. Збірник наукових праць інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. За ред. С.Д. Максименка. К., 2006. Т. VIII, Вип. 2. С. 41-47.

2. Карабін Т. В. Вплив особливостей спілкування в мережі «Internet» на процес соціалізації студентської молоді : дис. ... кандидата психол.  наук : 19.00.05 Івано-Франківськ, 2005. 261 с.

_______________________________________________ 

Науковий керівник: Журавльова Лариса Петрівна, доктор психологічний наук, професор, Поліський національний університет, м. Житомир, Україна 

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота