ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ФУНКЦІЙ ДЕРЖАВИ В УМОВАХ НАДЗВИЧАЙНОГО СТАНУ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ФУНКЦІЙ ДЕРЖАВИ В УМОВАХ НАДЗВИЧАЙНОГО СТАНУ

17.12.2024 19:22

[1. Економічні науки]

Автор: Сокровольська Наталія Ярославівна, кандидат економічних наук, доцент, Чернівецький національний університет ім. Юрія Федьковича; Корбутяк Аліна Георгіївна, кандидат економічних наук, доцент, Чернівецький національний університет ім. Юрія Федьковича


Однією з ключових цілей повномасштабного вторгнення Росії в Україну є підрив української державності та її інституційної стійкості. Це стосується не лише здатності державних органів організовувати оборону країни, а й виконання критично важливих функцій: забезпечення стабільності енергетичної системи, фінансових установ та безперебійної соціальної підтримки населення. Попри складні обставини, уряд України продовжує виконувати всі соціальні зобов’язання, впроваджуючи додаткові програми підтримки для найбільш уразливих категорій громадян. Військова агресія суттєво вплинула на фінансові процеси та структуру державного управління, що вимагає більш ефективного використання обмежених бюджетних ресурсів. Аналіз структури державних видатків останніх років дозволяє визначити основні проблеми управління державними фінансами та окреслити перспективні напрями їх оптимізації.

Сьогоднішній етап розвитку української держави є найскладнішим з моменту проголошення незалежності. Зростаючий дефіцит бюджету та скорочення обсягів доходів вимагають особливої уваги до ефективного розподілу фінансових ресурсів. На відміну від багатьох європейських країн, де ефективність державних видатків є пріоритетом політики, в Україні їх структура часто формується під впливом політичної доцільності. Тому необхідним є дослідження динаміки бюджетних витрат для виявлення системних проблем та розробки шляхів їх вирішення у післявоєнний період.

Державний бюджет є ключовим інструментом перерозподілу національного доходу, стимулювання економічного розвитку та забезпечення соціального захисту. У період воєнного стану він виконує особливу функцію: забезпечує фінансування оборони, підтримку економічної стабільності та соціальної інфраструктури. Однак через значні витрати на оборону й безпеку бюджетні ресурси для інших сфер, таких як освіта, охорона здоров’я та екологія, виділяються за залишковим принципом.[1]

Фінансування базових соціальних потреб наразі значною мірою залежить від зовнішніх грантів та кредитів. Однак перебої з міжнародною допомогою, які вже спостерігалися на початку 2024 року, підвищують ризики для стабільності державного управління.

Основні напрями фінансової стабілізації в умовах війни:

1. Пріоритетність зовнішнього фінансування, необхідно продовжувати залучати міжнародну фінансову допомогу, надаючи перевагу грантам, щоб уникнути подальшого зростання боргового навантаження.

2. Посилення обороноздатності, зокрема, Збільшення постачання озброєння, зокрема систем ППО та далекобійної артилерії, є критично важливим для захисту економічної інфраструктури та збереження податкових надходжень.

3. Використання заморожених російських активів, близько 300 млрд євро російських активів, заморожених у розвинених країнах, можуть стати важливим джерелом фінансування оборони, будівництва фортифікацій та підтримки військових.

4. Оптимізація бюджетних видатків, тут важливо підвищити ефективність використання державних ресурсів, скорочуючи нецільові витрати та посилюючи контроль за виконанням бюджетних програм.

5. Реконструкція інфраструктури та підтримка економіки - своєчасна інтеграція внутрішньо переміщених осіб, відновлення зруйнованих об’єктів та підтримка малого й середнього бізнесу створять основу для післявоєнного відновлення економіки.

З початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну міжнародна спільнота надала значну фінансову підтримку для забезпечення функціонування української держави та протидії агресії.

США надають Україні найбільший обсяг допомоги серед усіх країн. У квітні 2024 року Сенат США схвалив законопроєкт про надання Україні близько 61 мільярда доларів, з яких значна частина спрямована на військову підтримку. Крім того, у вересні 2024 року було оголошено додатковий пакет допомоги на 8 мільярдів доларів, що включає системи ППО, боєприпаси та бронетехніку.

Європейський Союз також відіграє ключову роль, надавши Україні з початку війни 108 мільярдів євро, що охоплює військову, фінансову та гуманітарну підтримку. У лютому 2024 року ЄС погодив чотирирічний пакет допомоги на 50 мільярдів євро, а в жовтні 2024 року Рада ЄС схвалила надання макрофінансової допомоги на 35 мільярдів євро.[3]

Інші країни та міжнародні організації також долучаються до підтримки України, сприяючи фінансовій стабільності та обороноздатності країни у протистоянні російській агресії.

Фінансове забезпечення функцій держави в умовах надзвичайного стану є визначальним фактором для збереження стабільності та подолання кризових викликів. Ефективне використання бюджетних ресурсів, залучення зовнішньої підтримки та оптимізація внутрішніх фінансових процесів дозволять не лише витримати тиск воєнного часу, але й створити передумови для стійкого економічного розвитку у післявоєнний період.

Література:

1. Боярчук Д. Економіка війни. URL: https://www.epravda.com.ua/rus/columns/2022/03/4/683280/ Державний борг України. Мінфін. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/finance/debtgov/. 

2. Порятунок економіки: вчимося господарювати в умовах війни. URL: https://www.ukrinform.ua/ rubric-ato/3463896-poratunok-ekonomiki-vcimosa-gospodaruvati-v-umovah-vijni.html. 

3. Соболева К. Пережити «великий шок»: як світовій та українській економіці ефективно працювати в новій реальності. URL: https://mind.ua/publications/20242401-perezhiti-velikij-shok-yak-svitovij-ta- ukrayinskij-ekonomici-efektivno-pracyuvati-v-novij-realnosti 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота