ІНТЕГРАЦІЯ УКРАЇНИ В ЄВРОПЕЙСЬКІ ТРАНСПОРТНО- ЛОГІСТИЧНІ МЕРЕЖ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ІНТЕГРАЦІЯ УКРАЇНИ В ЄВРОПЕЙСЬКІ ТРАНСПОРТНО- ЛОГІСТИЧНІ МЕРЕЖ

18.12.2024 18:24

[1. Економічні науки]

Автор: Гнуча Яніна Миколаївна, ступінь магістра, логіст зернової компанії ТОВ «ЮНІКОРНС», Київський національний економічний університет


Транспортні мережі України є одними з найбільших в Європі. Україна вдало відрізняється з-поміж інших країн тим, що розташована на перетині головних транс’європейських коридорів і значна кількість її міст знаходяться на транспортно-комунікаційних маршрутах євразійського континенту. Отже, за своїм потенціалом Україна може стати потужним транзитним коридором між Європою та Азією.

Повномасштабна війна росії проти України суттєво вплинула на світові торгові шляхи, що призвело до безпрецедентного рівня співробітництва щодо покращення зв’язків України зі світом. Щоб забезпечити рух українського імпорту та експорту, ЄС, Україна та Молдова створили нові транспортні маршрути залізницею, автомобільними дорогами та внутрішніми водними шляхами. З травня 2022 року вони дозволили Україні експортувати та імпортувати необхідні їй товари[1].

Зниження ролі України у європейських транспортно-логістичних мережах зумовлено низкою ключових чинників. Основним із них є війна, яка частково виключила Україну з міжнародних транзитних потоків. Недостатні темпи та обсяги розвитку транспортної інфраструктури, техніко-технологічне відставання, що суттєво ускладнює та здорожує доставку товарів, спричиняють переорієнтацію транспортних потоків в обхід території країни. Невідповідний експлуатаційний стан автомобільних доріг, 90% з яких потребують реконструкції або ремонту, обмежує швидкість руху транспорту до рівнів, у 2–3 рази нижчих, ніж у країнах Європейського Союзу. Це, своєю чергою, унеможливлює економічно доцільну експлуатацію сучасних транспортних

засобів із покращеними технічними й екологічними характеристиками. Аналогічно, незадовільний стан залізничних колій, багато з яких потребують заміни через зношення та тривалий термін експлуатації, також погіршує ситуацію.

Серед інших факторів можна виділити відсутність належного сервісу та врахування потреб клієнтів з боку державних транспортних монополій і контролюючих органів. Неузгодженість тарифної політики «Укрзалізниці» та морських торговельних портів України (більшість яких зараз окуповано), а також пріоритетне лобіювання ними інтересів окремих комерційних структур створюють додаткові бар'єри. Ускладнені та тривалі процедури перетину кордону, поряд із низькою пропускною спроможністю пунктів перетину, ще більше стримують транзитний потенціал України. Відсутність послідовної державної політики щодо розвитку транспортної інфраструктури та транзитного потенціалу також є суттєвою проблемою.

Водночас країни Європейського Союзу демонструють значні досягнення у формуванні скоординованої транспортно-логістичної стратегії, відомої як євро- логістика, яка стала важливим елементом процесу євроінтеграції. Завдяки своєму стратегічно вигідному географічному положенню, що зумовлене проходженням через територію України Пан’європейських транспортних коридорів, держава має значний потенціал для інтеграції у євро-логістичні проєкти. Активне використання цих коридорів може значно збільшити надходження до державного та місцевих бюджетів, сприяти модернізації транспортної інфраструктури й стимулювати розвиток пов’язаних галузей економіки.

Інтеграція України до Євросоюзу відбувається, зокрема, шляхом розширення українських маршрутів у мережі TEN-TN [1]. Україна працює над наступним кроком – включенням до транспортної мережі маршрутів, що ведуть до Дунаю. Це дуже важливо, враховуючи розвиток Дунайського кластера та необхідність нарощування логістичних можливостей. Це рішення є стратегічним кроком у процесі інтеграції України до ЄС та сприятиме реалізації ініціативи

«Смуга солідарності» щодо експорту української сільгосппродукції та доставки гуманітарної допомоги до України. Згідно з Індикативним інвестиційним планом Європейської комісії з розвитку коридорів TEN-T (2019 р.), до 2030 року на території України планується реалізувати проекти на загальну суму 4,45 млрд євро.

Включення українських логістичних маршрутів до мережі TEN-T дозволить [2]:

̶ усунути існуючі перешкоди під час здійснення логістичних операцій;

̶ залучити європейські інвестиції для модернізації транспортної інфраструктури;

̶ отримати доступ до інструментів допомоги ЄС у розвитку української частини мережі TEN-T;

̶ розвивати мультимодальні перевезення;

̶ скоротити логістичні витрати;

̶ підвищити якість послуг під час транспортування вантажів.

Присутність України у TEN-T полегшує доступ до деяких інструментів ЄС щодо фінансування транспортних проектів на рівних з іншими країнами умовах. TEN-T передбачає скоординовані покращення основних доріг, залізниць, внутрішніх водних шляхів, аеропортів, морських портів, внутрішніх портів та систем управління рухом, забезпечуючи інтегровані та інтермодальні дальні, високошвидкісні маршрути.

Після початку агресії росії проти України Комісія ЄС знову почала приділяти увагу диверсифікації маршрутів поставок та транспортування, а також зв'язкам та транспортним відносинам з Україною, яка має нові геополітичні та стратегічні інтереси. В рамках даного співробітництва «Укрзалізниця» та Європейське залізничне агентство (ERA) підписали Меморандум про співпрацю з метою підвищення експлуатаційної сумісності та безпеки української залізничної системи. Ця угода є значним кроком на шляху до інтеграції залізниць країни до європейської транспортної мережі відповідно до європейських стандартів. Основними напрямками співробітництва є[3]:

- спрощення впровадження європейського законодавства з безпеки та технічних стандартів взаємодії (TSI) залізниць в Україні;

̶- надання підтримки впровадженню ERTMS та інших стандартів ЄС; обмін знаннями та передовим досвідом для сприяння інтеграції України до Єдиного європейського залізничного простору;

̶- співробітництво у сфері рухомого складу, включаючи видачу сертифікатів, технічне обслуговування та взаємний доступ до інфраструктури.

Меморандум також передбачає технічну підтримку в процесі реформування залізничної галузі країни, включаючи ініціативи, пов'язані з управлінням безпекою, сертифікацією та транскордонними залізничними операціями. Меморандум також демонструє прагнення Укрзалізниці підвищити конкурентоспроможність своєї залізничної системи, забезпечуючи при цьому найвищі стандарти безпеки, що дозволить компанії стати важливим гравцем на європейській залізничній мережі.

У серпні 2024 року ERA та Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України підписали Адміністративну угоду щодо підтримки технічної гармонізації між двома залізничними системами. У рамках угоди ERA надасть експертну та технічну підтримку Україні для того, щоб вона стала частиною Єдиного європейського залізничного простору. Обидві сторони зобов'язуються вдосконалювати та гармонізувати стандарти, законодавство та правила безпеки та взаємодії на залізницях, законодавство про машиністів поїздів, а також з інших питань. У рамках цієї угоди буде створено керівний комітет для встановлення пріоритетів та планів дій на підтримку спільних цілей[3].

До 2030 року Україна в рамках інтеграції до мережі TEN-T планує реалізувати проекти розвитку залізниць на суму €4,5 млрд. Включення українських залізниць до європейської мережі дозволяє отримати доступ до інструментів допомоги ЄС[2].

Отже, інтеграція України до транспортної мережі TEN-T є важливим стратегічним  напрямком  євроінтеграції,  що  сприятиме  підвищенню  її

транспортно-логістичного потенціалу. Розширення українських маршрутів у TEN-T, зокрема шляхом інтеграції до маршрутів, які ведуть до Дунаю, підсилює економічні та геополітичні позиції країни, дозволяючи їй ефективніше використовувати свої транзитні можливості. У рамках цієї інтеграції забезпечується усунення існуючих бар’єрів у логістичних операціях, залучення інвестицій для модернізації транспортної інфраструктури, доступ до європейських інструментів фінансування, розвиток мультимодальних перевезень та оптимізація логістичних витрат. Скоординовані заходи з боку України та ЄС сприяють гармонізації технічних стандартів, підвищенню безпеки й сумісності транспортних систем, що є основою для інтеграції України до Єдиного європейського транспортного простору.

Література:

1. Ukraine further integrates into European transport network - Euromaidan Press. 2024. URL: https://euromaidanpress.com/2024/04/05/ukraine-further- integrates-into-european-transport-network/

2. The EU includes Ukrainian logistics routes in the Trans-European transport network – UkraineInvest. 2024. URL: https://ukraineinvest.gov.ua/en/news/05-08-22/

3. Agreement for Ukrainian railway system integration into the EU. 2022. URL: https://www.railwaypro.com/wp/ukraine-railways-to-better-integrate-within-the-eu/

4. Яновська В.П., О.А. Баранівський Інтеграція національної транспортної системи в транс’європейську транспортну мережу: тренди і перспективи. Збірник наукових праць ДУІТ. Сер ія «Економіка і управління». 2021. Bun. 49 URL: https://em.duit.in.ua/index.php/home/article/view/1

_____________________________________________

Науковий керівник: Громенкова Світлана Вячеславівна, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри міжнародної економіки, Київський національний економічний університет



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота