СИСТЕМА СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ ПОСТРАЖДАЛИМ ВІД ДОМАШНЬОГО НАСИЛЬСТВА В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВІЙНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

СИСТЕМА СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ ПОСТРАЖДАЛИМ ВІД ДОМАШНЬОГО НАСИЛЬСТВА В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВІЙНИ

27.01.2025 16:59

[17. Соціальна робота]

Автор: Сімоник Владислава Геннадіївна, студентка Черкаського національного університету імені Б.Хмельницького; Гордєєва Тетяна Євгеніївна, кандидат педагогічних наук, старший викладач Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького


ORCID  0000-0002-4586-4510  Гордєєва Т.Є.

Актуальність. Суттєве зростання кількості випадків домашнього насильства в Україні демонструє необхідність активізації заходів запобігання та протидії цьому явищу.  За даними  правоохоронних органів у 2024 році  було відкрито 1 521 провадження, тоді як у 2023 році цей показник становив 1 121, що демонструє приріст на 36%. Наразі у середньому реєструють близько 300 справ на місяць, що свідчить про тривожну динаміку. Проте, кількість справ, які доходять до суду, суттєво зменшилася. У попередні роки цей показник становив близько 83%, тоді як у 2024 році лише 64%, що є найнижчим рівнем за останні п’ять років [1]. Таку тенденцію ми пов’язуємо не лише зі зниженням рівня толерантності громади до проблеми домашнього насильства, економічними факторами, а й з високим рівнем емоційної напруги. 

Мета: проаналізувати особливості системи надання соціальних- послуг постраждалим від домашнього насильства в Україні в умовах війни.

Виклад основного матеріалу. Про складність та багатогранність причин домашнього насильства під час війни в Україні зазначають Білоус О. & Чернега С. Серед причин авторки виділяються психологічні травми, викликані військовими діями, руйнування соціальних і економічних структур, загострення проблем із психічним здоров'ям, а також соціальні стереотипи, які нормалізують насильство [2]. Схожої позиції дотримується і  Драп’яний Б., який акцентує увагу на ескалації конфліктів у сім’ях через  удари російських військ, втрату житла, травмування чи загибель рідних, економічні труднощі та високий рівень емоційної і психологічної  напруги [3]. 

У таких умовах особливе значення має підтримка постраждалих від домашнього насильства через забезпечення доступу до комплексних соціальних послуг. Важливо створювати умови, які сприятимуть зменшенню напруги в родинах, зокрема через зменшення рівня вразливості сімей, розробку та  впровадження соціальні програми з підтримки та реабілітації постраждалих від домашнього насильства. Вважаємо, що  ґрунтовний  комплексний  підхід до вирішення проблеми домашнього насильства можливий лише за умови партнерства державних і недержавних організацій. Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» [4] визначає недержавні організації  суб’єктами надання соціальних послуг та  ставить їх на один щабель поряд з державними установами.  Водночас, наукове висвітлення діяльності системи соціальної роботи у  вирішенні проблеми домашнього насильсвтва залишається недостатнім. Це ускладнює формування цілісного уявлення про систему надання послуг постраждалим від домашнього насильства, а також знижує ефективність соціальної  політики у сфері профілактики та протидії домашньому насильству.

Проаналізувавши низку нормативно-правових актів [4,5,6]та наукових праць [1,2,3] розглянемо систему соціальної роботи з постраждалими від домашнього насильства (рис. 1).

Міністерство соціальної політики України виступає центральним органом, що формує державну політику у сфері запобігання та протидії домашньому насильству. Воно розробляє нормативно-правову базу та координує заходи на національному рівні для забезпечення ефективного захисту прав постраждалих. Регіональні департаменти соціального захисту населення реалізують державну політику на місцевому рівні. Вони координують діяльність служб, кризових центрів і притулків, а також здійснюють моніторинг ситуації для ефективного реагування на випадки насильства.




Рис.1 . Система надання соціальних послуг пострадалим від домашнього насильства

Місцеві управління соціального захисту населення займаються організацією надання послуг постраждалим у громадах. Вони спрямовують постраждалих до спеціалізованих установ та співпрацюють із правоохоронними органами, медичними закладами та освітніми установами для забезпечення комплексного підходу до захисту прав клієнтів. Центри соціальних служб надають постраждалим психологічну, соціальну та правову підтримку. Вони проводять оцінку потреб клієнтів і розробляють індивідуальні плани підтримки, організовуючи групи підтримки та реабілітаційні програми для соціальної адаптації.

Служба у справах дітей є ключовим органом, який забезпечує захист прав та інтересів дітей, які постраждали від домашнього насильства. Вона працює в тісній співпраці з іншими установами для надання підтримки та допомоги дітям, сприяючи їхньому захисту та соціалізації. Служба у справах дітей проводить комплексні заходи щодо обстеження сімейних умов та супроводжує дітей у процесі їхнього відновлення та адаптації до нормального соціального середовища. Національна сервісна служба сприяє забезпеченню комплексного підходу до захисту прав постраждалих від домашнього насильства. Вона відповідає за координацію діяльності різних державних структур, громадських організацій та приватних установ, створюючи ефективну систему підтримки клієнтів. Сервісна служба також відповідає за інформаційне забезпечення населення та організацію тренінгів і навчальних заходів з питань запобігання та протидії домашньому насильству.Кризові центри та притулки забезпечують тимчасовий притулок, харчування і безпеку для жертв насильства, надаючи екстрену психологічну і медичну допомогу, а також супроводжуючи клієнтів у процесі їх реабілітації. Громадські організації та благодійні фонди доповнюють діяльність державних установ, надаючи консультації, адвокацію та захист прав постраждалих. Вони також проводять інформаційні кампанії та тренінги з питань протидії насильству.

Національна поліція реагує на випадки домашнього насильства шляхом екстреного виклику, запобіжних заходів і оформлення захисних приписів, сприяючи притягненню кривдників до відповідальності. Медичні заклади надають первинну медичну допомогу постраждалим, фіксують тілесні ушкодження для створення доказової бази, а також направляють постраждалих до спеціалізованих служб. Освітні заклади відіграють важливу роль у виявленні випадків насильства серед дітей та організації навчання з питань протидії насильству для учнів та педагогів.

Постраждалі від домашнього насильства є основними бенефіціарами системи, отримуючи індивідуалізовану допомогу на кожному етапі – від екстреної підтримки до реінтеграції в суспільство.

Висновки. Таким чином, система соціальних послуг для постраждалих від домашнього насильства в Україні є багаторівневою та включає державні, недержавні установи, а також спеціалізовані заклади. Ефективна координація між ними є ключовою для надання якісної та своєчасної допомоги. В умовах війни зростання кількості випадків насильства вимагає активізації міжсекторальної взаємодії, посилення захисту прав постраждалих та реалізації комплексних програм профілактики й реабілітації. Лише інтегрований підхід, який враховує специфіку викликів воєнного часу, здатен забезпечити зменшення масштабів цього явища та сприяти відновленню соціальної стабільності.

Список використаних джерел:

1. Кількість випадків домашнього насильства в Україні зросла на 36% за рік: інфографіка. URL: https://glavcom.ua/country/society/kilkist-vipadkiv-domashnoho-nasillja-v-ukrajini-zrosla-na-36-za-rik-infohrafika-1006033.html. –(дата звернення: 22.01.2025).

2. Білоус О. Л., Чернета С. Ю. Причини домашнього насильства під час війни в Україні // Партнерська взаємодія у системі інститутів соціальної сфери: збірник матеріалів V Міжнародної науково-практичної конференції (26 листопада 2024 р., м. Ніжин) / за заг. ред. О. В. Лісовця. – Ніжин: Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2024. – С. 47–49. 

3. Драп’яний Б. Домашнє насильство під час війни. Що з ним робитиме МВС? URL: https://zn.ua/ukr/UKRAINE/domashnje-nasilstvo-pid-chas-vijni-shcho-z-nim-robitimemvs.htm (дата звернення: 10.01.2025).

4.  Закон України "Про соціальні послуги" від 17.01.2019 № 2671-VIII. – Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2019, № 19, ст.73. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19 (дата звернення: 22.01.2025).

5.  Міністерство соціальної політики України. Роз’яснення щодо застосування Закону України "Про соціальні послуги". – URL: https://www.msp.gov.ua/news/18224.html (дата звернення: 22.01.2025).

6.   Державна служба України з питань праці. Нормативно-правове регулювання соціальних послуг в Україні: аналіз основних положень Закону. – URL: https://dsp.gov.ua/social-services (дата звернення: 22.01.2025).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2025

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота