«БАРВИ КИТАЮ» В МУЗИЧНІЙ ПАЛІТРІ ЗАХІДНОЇ КУЛЬТУРИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

«БАРВИ КИТАЮ» В МУЗИЧНІЙ ПАЛІТРІ ЗАХІДНОЇ КУЛЬТУРИ

27.01.2025 17:04

[7. Мистецтвознавство]

Автор: Козеняшева Ірина Іванівна, викладач, Кафедра Оркестрових інструментів, Харківська державна академія культури


Історія відносин західно-європейської музичної культури і музичної культури Китаю забарвлена як темними так і яскравими відтінками людського нерозуміння і захоплення екзотикою Сходу, їдкої критики і спроб стилістичного поєднання, і верхівками цього хвильового процесу стають художні твори, в яких переплітаються і єднаються стилі, традиції, світогляди Сходу та Заходу.  Взаємовплив цих двох культур відбувався у двох напрямках. 

Один – виникнення так званої «нової китайської музики» шляхом поєднання традиційної китайської народної музики з західно-європейським музичним стилем. Розвинення в середині ХХ століття на території Китаю системи музичної освіти, характерної для традиції західно-європейських країн, сприяло активізації процесу взаємодії Сходу і Заходу в музично-стильовому аспекті, розвиненню тенденції виконання китайської музики в стилі класичної західної музичної традиції. 

Другий керунок – створення музичних творів під впливом захоплення поезією, філософією і, загалом, культурою Китаю.

Затримаємося на другому напрямку – впливу китайської культури на класичну західну музичну традицію. Як один з прикладів - «Пісня про землю» Das Lied von der Erde  австрійського композитора Густава Малера. «Симфонія в піснях» - так визначив ґатунок твору сам композитор. Твір був написаний в 1909 році на вірші китайських поетів епохи Тан в перекладі Ханса Бетге («Китайска флейта», 1907) для двох солістів і оркестру. Криза всіх форм існування на рубіжі століть, який переживає Європа початку ХХ століття, сприяла скеруванню поглядів діячів культури на Далекий Схід з його філософією цілості у фрагментах, мінливості як сутності незмінного. Симфонія – кантата, у якій не має ансамблів вокалістів і партитура так прозора, що, здається, звучить камерний, а не повний симфонічний оркестр, являє собою за стилістикою приклад пізнього романтизму.

Пісня про землю – це твір, народжений від поєднання філософії Китаю – все, що застигає і не змінюється, чекає смерть, і, намальованої «тонким пензликом», поезії китайських авторів з авторською музичною палітрою Густава Малера.  

Проаналізуємо твір іншого масштабу, але який дає зразок «стилізації» китайської народної музики і який користується популярністю у виконавців інструменталістів як студентів так і майстрів. Мова йде про п’єсу сучасного  композитора Мікеле Мангані «Барви Китаю» для кларнета і фортепіано.

 Мікеле Мангані - італійський музикант - кларнетист, композитор, диригент, народився в Урбіно, Італія, в 1984 році закінчив консерваторію "Джоакіно Россіні" в Пезаро по класу кларнета, пізніше також по класу композиції і диригування оркестром, а в 1988 консерваторію "Г.Б. Мартіні" в Болоньї по класу хорової музики і хорового диригування. Його життя, всебічно розвинутого і талановитого музиканта, сповнено зустрічами і досягненнями на багаточисленних конкурсах і фестивалях, працею з різними хоровими і оркестровими колективами. Мангані присвятив свій твір «Барви Китаю» відомому китайському музиканту – кларнетисту Деджун Донга, професору по класу кларнета Китайської музичної консерваторії Чжэцзян. Відомо, що  Деджун Донга часто є запрошений як голова жюрі численних  конкурсів у країні та за кордоном. Серед них - X Міжнародний конкурс кларнетистів в Італії «Джакомо Менсі» і 14-й Міжнародний Конкурс кларнетистів «С. Меркаданте» (Італія) та інші. Можемо припускати, при яких обставинах, на якому конкурсі-фестивалі відбулася їх зустріч, та, головне, що вона мала надихнути італійського композитора на створення твору в «китайському стилі».

За формою – це фантазія з трьома розділами: Перший великий розділ – Allegro moderato, після 4х-тактного епізоду Liberamente починається Другий – Andante cantabile, за ним наступає Allegretto, умовно фінал. Перший розділ, в свою чергу, є 3х-часним з середнім розділом типу епізод Poco piu mosso. Форма п’єси, в цілому, подібна до форми класичної сонати, за виключенням того, що Перший розділ не сонатне Allegro (традиційно).

Музична палітра п’єси сповнена китайськими образами в баченні європейця. Тематичний матеріал базується на звукоряді з чистими квінтовими співвідношеннями між собою. Національний колорит Китаю проявляється в стилізованому під народний тематизмі, варіантності як головного принципу розвитку початкового матеріалу, імітації, згідно народній музичній традиції,  звуків природи, що створюють гармонію музики, природи і людини. 

Твір Мікеле Мангані «Барви Китаю» користується популярністю у кларнетистів широкого спектру шкіл, стилів і рівнів. Присутність цієї п’єси в репертуарі виконавця свідчить про його «добрий смак», професіоналізм і прагнення збагачення репертуару творами сучасних композиторів.

Література 

1.  Цзен Цянь. Творчість для кларнета Поля Жанжана та Мікеле Мангані: виконавський підхід : магіст. робота / Цзен Цянь ; наук. кер. Ніколаєвська Ю.В. - Харків, 2022. - 65 с.

2. Чжан Гуанцзянь. Композитор Чжан Чжао: взгляд на развитие современной китайской фортепианной музыки. 16 с. https://intermusic.kh.ua › 52_6_chzgan_guantszyn/

3. Мікеле Мангані.  ОРЫНБАЙ  ҚАРАҒҰЛҰЛЫ  ДҮЙСЕН https://kaznui.edu.kz/news/54

4. Dong Dejun. Вікіпедія

5. Песнь_о_земле. Густав Малер. https://ru.wikipedia.org/wiki/

6. Песнь_о_земле. Густав Малер. https://www.youtube.com/watch?v=f_yInhqrDm4



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2025

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота