ЩО ЗНАЮТЬ СТУДЕНТИ ПРО РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКУ ВІЙНУ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЩО ЗНАЮТЬ СТУДЕНТИ ПРО РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКУ ВІЙНУ

28.01.2025 14:20

[4. Педагогічні науки]

Автор: Сеньовська Надія Леонідівна, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та менеджменту освіти Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка; Скуратко Тетяна Миколаївна, кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української та зарубіжної літератур і методик їх навчання Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка


ORCID: 0000-0003-2220-1498  Сеньовська Н.Л. 

ORCID: 0000-0001-7196-987X  Скуратко Т.М.

Освітній волонтерський проєкт «Патріотичні й небайдужі» [2] був заснований у жовтні 2021 року. Його метою стало «вести роз’яснювально-інформаційну діяльність серед школярів і студентів стосовно ситуації в країні, пов’язаної з російською агресією (волонтерство, безпека, інформаційна гігієна, соціальна адаптація людей, які постраждали від війни); формувати у свідомості дітей та молоді позитивний образ українського героя-захисника» [3, с. 263−264]. Варто зазначити, що діяльність не припинялася навіть після початку повномасштабного вторгнення. Командою проєкту за більш, ніж три роки, було підготовлено й проведено чимало різних заходів, а родзинкою стали нетрадиційні форми виховної роботи з дітьми та молоддю (квест-вікторина, панельна дискусія, майстер-клас, творча зустріч, патріотична акція, лекція-обговорення, лекція-презентація). Загальна концепція діяльності «Патріотичних й небайдужих», її теоретичні основи були викладені в методичних рекомендаціях «Патріотичне виховання: перезавантаження» [4].

 Віднедавна увага учасників проєкту зосередилася на необхідності здійснити констатувальні дослідження для виявлення «білих плям» сучасного патріотичного виховання дітей та молоді. Адже місією «Патріотичних й небайдужих» є також допомога педагогічним колективам закладів освіти у їхній нелегкій (особливо в умовах повномасштабної війни) праці. Першим із низки констатувальних досліджень стало письмове анонімне опитування (за допомогою анкет у гугл-формі) студентської молоді. Було вирішено розпочати роботу серед студенток факультету філології і журналістики Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Такий вибір обумовлений функціональною зручністю: частина команди працює на цьому факультеті. Крім того, студенти, на відміну від учнів, частіше мають справу з різними опитуваннями і ми припустили, що вони не розгубляться, впораються швидко (у комфортному для них темпі) та якісно. У свою чергу, команда освітнього волонтерського проєкту «Патріотичні й небайдужі» зможе вдосконалити анкету після опрацювання  результатів.

Була розроблена анкета «Ми – патріоти. Сучасні події в Україні» [1], що містила 21 запитання (20 – закритих, відповідь на які обов’язкова, і 1 – відкрите, на яке можна не відповідати). Опитування організували в кінці листопада – на початку грудня 2024  року. У констатувальному дослідженні взяли участь 29 студенток другого курсу факультету філології і журналістики Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка.

Уже відповіді на 1 запитання – «У якому населеному пункті ви вчитеся?» − дали можливість зрозуміти, що воно недостатньо конкретне. Адже Тернопіль – місто, а 5 респонденток (17,2 %) обрали відповідь «Село», що може пояснюватися їхнім враженням, ніби йдеться про основне місце проживання. Очевидно, це запитання варто трансформувати: «У якому населеному пункті ви зараз вчитеся?». Відповіді на 2 запитання («Вкажіть, будь ласка, свій вік») були цілком очікувані, адже це другий курс: 28 респонденток (96,6 %) обрали відповідь «18 років і більше», і лише одна (3,4 %) – «15−17 років».

На 3 запитання  («Чи знаєте ви, що таке День Гідності та Свободи») ми отримали 100 %-ве «Так». Можливо, така одностайність пов’язана з тим, що і в школах, і в університеті щороку проводяться заходи, приурочені до згаданого свята. А от на 4 запитання («День Гідності та Свободи – це  свято в Україні, що святкується щороку 21 листопада на честь:») отримані різні відповіді: «Початку цього дня Помаранчевої революції (2004 року)» − 2 респондентки (6,9 %); «Початку цього дня Революції Гідності (2013 року)» − 5 респонденток (17,2 %); «Початку цього дня двох революцій: Помаранчевої революції (2004 року) та Революції Гідності (2013 року)» − 20 респонденток (69 %); «Гідності та Свободи» − 2 (6,9 %). Очевидно, над змістом заходів іще потрібно працювати. Водночас, студентки мають доволі чітке уявлення як правильно відповісти на 5 запитання «Чи знаєте ви, які події призвели до Помаранчевої революції?» − 24 респондентки (82,8 %) вибрали варіант «Результати президентських виборів було сфальсифіковано і це призвело до масових протестів громадян»; троє не цікавилися (10,3 %), двоє не знають (6,9 %). Насторожила ситуація з відповідями на 6 запитання − «Чи знаєте ви, які події призвели до Революції Гідності?»: правильно відповіли («Бійців «Беркуту» розігнали мирну демонстрацію студентів») 19 респонденток (65,5 %), ще семеро (24,1 %) переконані, що це були військові (зважаючи на нинішнє негативне ставлення до ТЦК та збільшення кількості ухилянтів – дуже неприємний показник); 3 не цікавилися (10,3 %). Також більшість респонденток трохи заплуталися стосовно 7 запитання («Що ще, крім розгону мирної демонстрації, спричинило Революцію Гідності?»): 22 респондентки (75,9 %) вказали варіант «Зрив  підписання Угоди про Європейську інтеграцію України»; 3 (10,3 %) – «Русифікація – витіснення української мови російською на радіо, телебаченні тощо»; 3 (10,3 %) – не знали; варіант «Нищення тодішньою владою малого бізнесу» не обрав ніхто; а правильну відповідь – «Усе разом» − обрала тільки 1 респондентка (3,4 %).

Що стосується запитань про, власне, сучасну російсько-українську війну, відповіді на них теж дуже різняться. Скажімо, на 8 («Незаконна анексія Криму росією у 2014 році – це:») правильно відповіла більшість – 28 респонденток (96,6 %): «Окупація Криму росією і незаконне проголошення цієї території своєю»; лише 1 респондентка (3, 4 %) обрала варіант «Проголошення Криму російським внаслідок виборів». Із термінологією війни суттєво гірше. На 9 запитання («Чи знаєте ви, як правильно було називати Донецьку та Луганську області у 2014−2021 рр.:»)  аж 14 респонденток (48,3 %) відповіли, очевидно, ставши жертвами російської пропаганди, «ДНР (Донецька Народна Республіка) та ЛНР (Луганська Народна Республіка) – області, які проголосили незалежність від України у квітні 2014 року»; водночас, 15 (51,7 %) обрали правильну відповідь «ОРДО і ОРЛО (окремі райони Донецької та Луганської областей), контрольовані сепаратистами території Донбасу». Значно оптимістичнішими у контексті впливу ворожої пропаганди є відповіді на 10 запитання («Бойові дії на Сході України у 2014 році почалися, тому що: »): 22 респондентки (75,9 %) обрали варіант «Сучасна російська влада прагне відновити контроль над Україною, втрачений після розпаду СРСР»; 6 (20,7 %) – «росія підтримала прагнення Донецької та Луганської областей стати незалежними»; 1 (3,4 %) – не знає. Більш-менш одностайними були відповіді на 11 запитання («Від якої дати триває сучасна російсько-українська війна?»): 23 респондентки (79,3 %) обрали правильно − «Від 20 лютого 2014 р. (захоплення росією Криму)»; 3 (10,3 %) – «Від квітня 2014 р. (бойові дії на Донбасі)»; 3 (10,3 %) – «Від 24 лютого 2022 р. (повномасштабне вторгнення росіян в Україну)»; радує, що варіанту «Не знаю» не обрав ніхто.

Запитання про волонтерську діяльність принесли цілком очікувані відповіді. На 12 – «Хто такі волонтери в сучасній Україні?» − 21 респондентка (72,4 %) відповіла «Люди, які після початку російсько-української війни почали надавати військовим та переселенцям різноманітну допомогу»; 8 (27,6 %) – «Люди, що роблять щось корисне для інших і не отримують за це грошей». На 13 запитання («Чи хтось із вашої сім’ї підтримував людей на Євромайдані в Києві або українських воїнів? Як саме?») відповіді розділилися майже наполовину: 15 респонденток (51,7 %) вказали «Ми допомагали нашій українській армії (продуктами тощо) з 2022 р.»; 12 (41,4 %) – «Хтось з рідних  був на Майдані чиі воював на Сходіволонтерив у 2014−2021 рр.»; і тільки 2 (6,9 %) нічого такого не пригадують. Відповіді на 14 запитання («Чи ви  самі долучалися до волонтерської діяльності на підтримку української армії?») були більш різноманітними: 15 респонденток (51,7 %) вибрали «Так, збирали продукти харчування (ліки, одяг) для військових»; 5 (17,2 %) – «Так, поширювали пости на підтримку наших бійців у соцмережах»; 3 (10,3 %) − «Так, у школі писали листи на фронт»; 5 (17,2 %) – «Усе перелічене і ще дещо…»; 1 (3,4 %) – «Ні».

Що стосується, власне, воєнних дій, то тут відповіді були практично одностайні На 15 запитання («Яка сторона розпочала бойові дії в російсько-українській війні») – 28 респонденток (96,6 %) – «російська федерація». На  16 («Хто такі кіборги (йдеться про російсько-українську війну)?») – 25 (86,2 %) – «Українські воїни − учасники оборони Донецького Луганського та аеропортів». На 17 («Хто такі українські добровольці?») – 29 респонденток (100 %) – «Чоловіки та жінки, які добровільно, зі зброєю в руках, захищають Україну». На 18 («Чи чули ви про Іловайський котел?») – 27 (93,1 %) – «Місце, де в серпні 2014 року росіяни знищили більш, ніж 300 українських воїнів, хоч  було домовлено, що їм дозволять вийти з оточення». На 19 («Як можна назвати дії росіян у Бучі, Ізюмі, Маріуполі тощо у 2022-му році?») − 27 респонденток (93,1 %) – «Геноцид українців». На 20 («Чому нам важливо відстояти свою землю, не віддати російській федерації ніяких територій України?») – 29 (100 %) − «Тому що ми відстоюємо незалежність нашої країни і наші життя».

Цікавими були відповіді (необов’язкові, тому їх було отримано тільки 17) на останнє, 21, відкрите запитання («Чи чули ви про книгифільми, присвячені російсько-українській війні? Якщо так, назвіть їх будь ласка»). Навіть студентки філологічного факультету частіше дивляться фільми (11), ніж читають книги (6): фільм «Залишенець. Чорний ворон» − 2 респондентки (11,8 %); антологія «Голоси» – 1 (5,9 %); фільм «Кіборги» − 7 респонденток (41,3 %);  С. Жадан «Інтернат» − 1 (5,9 %); Л. Якимчук «Абрикоси Донбасу» − 1 респондентка (5,9 %); фільм «Снайпер. Білий ворон» − 1 (5,9 %); С. Лойко «Аеропорт» − 1 респондентка (5,9 %); фільм  «Буча» − 2 (11,8 %); фільм «Життя на межі» − 1 респондентка (5,9 %); фільм «20 днів в Маріуполі» − 6 (35,4 %); фільм «Да Вінчі» − 2 респондентки (11,8 %); М. Жирохов «Війна дронів. Безпілотники в російсько-українській війні» − 1 (5,9 %); М. Лаюк, Д. Павлов «Бахмут» − 1 респондентка (5,9 %); фільм «Маріуполь. Невтрачена надія» − 2 (11,8 %); серіал «Я – Надія» − 1 респондентка (5,9 %); фільм «Юрчик» − 2 (11,8 %); фільм «Черкаси» − 1 респондентка (5,9 %).

Маємо зауважити, що студентки, які брали участь в опитуванні, назвали анкету доволі складною. Можливо, для учнів (навіть старших класів) запитання і відповіді варто спростити.

Література

1. Ми – патріоти. Сучасні події в Україні. URL: https://forms.gle/iznYaevQpNDEYm8T7

2. Освітній волонтерський проєкт «Патріотичні й небайдужі». Група у соціальній мережі «Фейсбук». URL: https://www.facebook.com/profile.php?id=61555874657142

3. Сеньовська Н., Скуратко Т., Нестайко І. Лекція-презентація як форма патріотичного виховання (на матеріалі роботи освітнього волонтерського проєкту «Патріотичні й небайдужі»). Актуальні питання гуманітарних наук: / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря]. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2024.  Вип. 79. Том 2.  304 с. С. 261−272. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/79_2024/part_2/42.pdf

4. Сеньовська Н. Патріотичне виховання: перезавантаження : методичні рекомендації з патріотичного виховання учнів для здобувачів вищої педагогічної освіти, викладачів, учителів та вихователів. Тернопіль : Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2023. 66 с. URL: http://catalog.library.tnpu.edu.ua:8080/e-lib/DocDescription?doc_id=254815



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2025

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота