ПЕДАГОГІЧНА ПРАКТИКА ЯК ОБОВ'ЯЗКОВИЙ КОМПОНЕНТ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПЕДАГОГІЧНА ПРАКТИКА ЯК ОБОВ'ЯЗКОВИЙ КОМПОНЕНТ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

16.02.2025 14:47

[4. Педагогічні науки]

Автор: Оловаренко Олена Іванівна, викладач вищої категорії, викладач-методист Харківського педагогічного фахового коледжу Комунального закладу “Харківська гуманітарно-педагогічна академія” Харківскої обласної ради; Проворна Інна Олексіївна, викладач вищої категорії, Харківського педагогічного фахового коледжу Комунального закладу “Харківська гуманітарно-педагогічна академія” Харківскої обласної ради


Педагогічна практика – це перший, базовий етап практичного застосування набутих теоретичних умінь у системі фахової підготовки до професійної педагогічної діяльності. Важливість практики полягає в тому, що саме під час її проходження майбутні фахівці-педагоги практично пізнають основи обраної професії, оскільки саме в цей період бере початок формування їхніх особистісних якостей: гуманності, толерантності, порядності, справедливості та педагогічних здібностей – організаторських, дидактичних, комунікативних, дослідницьких тощо. Педагогічна практика є невіддільною частиною освітнього процесу, під час якого майбутні вчителі мають змогу розширити, удосконалити, поглибити, закріпити та застосувати теоретичні знання, отримані на заняттях із дисциплін циклу професійної підготовки  у практичній діяльності педагога, а й набути необхідних умінь і навичок для виконання обов’язків учителя.

У сучасній науково-педагогічній літературі представлено праці із теорії та досвіду вирішення проблеми професійної підготовки майбутніх учителів. Науковці О. Абдулліна, А. Алексюк, С. Гончаренко, М. Євтух, І. Зязюн, Л. Кравець, Н. Кузьміна, В. Сластьонін у своїх дослідженнях аналізують місце, функції, принципи організації педагогічної практики. На їхню думку, педагогічна практика є засобом засвоєння професійної діяльності педагога, що ґрунтується на певному теоретичному фундаменті й забезпечує на практиці пізнання закономірностей і принципів професійної діяльності. С.Гончаренко зазначає, що «педагогічна практика реалізується в умовах, максимально наближених до реальних, на основі безпосередньої участі студентів у педагогічному процесі, що забезпечує формування професійно необхідних умінь і навичок, закріплення й застосування теоретичних знань» [1]. Педагогічна практика, як зазначає Л. Кравець: «має базуватися на активній позиції студента на основі чітко сформульованих завдань, спрямованих на залучення практиканта до різних видів діяльності. Як форма професійного навчання практика сприяє практичному пізнанню законів педагогічної діяльності, її принципів і засобів організації, формуванню особистості, змінам у її внутрішньому світі й поведінці, розвитку індивідуального стилю професійної діяльності та рефлексії як професійної якості»[2].

Мета статті – окреслити значення педагогічної практики в освітньо-професійній підготовці майбутніх педагогів.

У «Законі про освіту» зазначається, що метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей. Майбутній фахівець має оволодіти необхідними теоретичними знаннями. Але для успішної педагогічної діяльності лише теорії замало. Сформувати висококваліфікованого спеціаліста, справжнього фахівця допомагає проходження практики. Саме практика є тією ланкою, що поєднує теорію та самостійну діяльність здобувачів освіти, що є однією з активних форм навчання і сприяє формуванню вмінь застосовувати набуті знання на практиці, виробленню професійних умінь і навичок вирішувати освітні завдання у процесі проходження педагогічної практики.

У Положенні про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України зазначено, що «метою практики є оволодіння студентами сучасними методами, формами організації та знаряддями праці в галузі їх майбутньої професії, формування у них на базі одержаних у вищому навчальному закладі знань професійних умінь і навичок для прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в реальних ринкових і виробничих умовах, виховання потреби систематично поновлювати свої знання та творчо їх застосовувати в практичній діяльності» [3].

Також організація практики студентів регулюється Законами України «Про вищу освіту» (2014), «Про освіту» (2017), Концепцією розвитку педагогічної освіти (2018).

Педагогічна практика здобувачів вищої освіти є обов’язковим компонентом освітньо-професійних програм підготовки фахівців для здобуття ними відповідного освітнього рівня і набуття професійних навичок і вмінь. Практика має контекстно-професійну спрямованість і передбачає практичну підготовку фахівця в наближених до майбутньої професійної діяльності в умовах закладу освіти. У процесі практики відбувається проєкція теоретичної підготовки майбутніх фахівців на педагогічну професійну дійсність.

Під час проходження педагогічної практики здобувачі вищої освіти ознайомлюються з особливостями та сучасним станом навчально-виховної роботи в закладах освіти, специфікою та змістом професійної діяльності вчителя початкових класів, набувають та удосконалюють навички та вміння у навчальній, методичній, виховній та дослідницькій діяльності, розвивають професійні якості особистості, набувають досвіду у проведенні уроків із упровадженням активних та інтерактивних методів навчання. Також проходження педагогічної практики формує у студентів  стійкий інтерес до педагогічної професії, ціннісне ставлення до професійної діяльності, виховує морально-етичні якості, потребу в самоосвіті та саморозвитку, дозволяє віднайти індивідуальний стиль творчої педагогічної діяльності.

У процесі проходження педагогічної практики здобувачі вищої освіти удосконалюють загальні й фахові компетентності: аналіз, осмислення, планування, підготовка й проведення різних типів уроків, використання оптимальних освітніх технологій;  цілеспрямована діяльність з проєктування педагогічного процесу відповідно до мети та завдань уроків, розробка навчально-методичних матеріалів; рефлексія, синтез та узагальнення педагогічної діяльності, планування професійного саморозвитку. 

Важливим є те, що під час проходження педагогічної практики студенти удосконалюють свої навички знаходити контакти з дітьми, вміння вільно спілкуватися з ними, застосовувати набуті знання та вміння ефективно комунікувати з батьками, здійснювати формувальні впливи.  Здобувачі вищої освіти усвідомлюють, що наразі вони є повноцінними членами педагогічного колективу, тому дотримуються розпорядку освітнього закладу, традицій, трудової дисципліни, а при активній участі у педагогічних радах, методичних об’єднаннях, конференціях, мають можливість вивчати та узагальнювати досвід кращих педагогів. 

Опиняючись у реальних умовах професійної діяльності й не маючи достатнього досвіду, студенти  набувають навичок прогнозування педагогічних ситуацій та бачити шляхи їх розв’язання. Це розвиває креативне мислення здобувачів вищої освіти, ініціативність та підприємливість, самостійність та особисту відповідальність  у вирішенні проблем у непрогнозованих ситуаціях, уміння приймати обґрунтовані рішення, застосовувати набуті знання у практичних ситуаціях. 

Сучасний заклад освіти потребує умотивованого, дієвого та креативного вчителя, який зорієнтований на професійне й особистісне зростання протягом своєї педагогічної діяльності, готового до експериментування та імпровізації. Саме педагогічна практика впливає на формування професійної майстерності такого вчителя, оскільки забезпечує реалізацію сформованих знань під час теоретичної підготовки у практичній діяльності, сприяє формуванню мотивації до діяльності, самовдосконаленню та саморозвитку, виступає індикатором наявності педагогічних здібностей та бажання працювати з дітьми. 

Література:

1. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 375 с.

2. Кравець Л.М. Педагогічна практика як чинник професійного становлення майбутнього вчителя. Педагогічні науки. 2012. Вип. 55. С. 80–86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/  pena_2012_55_16. 

3. Про затвердження положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України : Наказ Міністерства освіти України від

08.04.1993 р. № 93. URL: https://zakon.rada.gov.ua/

4. Рекомендації про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України. Київ : Державна наукова установа «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти», 2013. 27 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2025

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота