ОСОБЛИВОСТІ ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ І ВИДІВ СПЕЦІАЛЬНО-ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ В ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ І ВИДІВ СПЕЦІАЛЬНО-ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ В ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ

20.06.2014 01:04

[Section 4. Criminal law. Criminal judicial law. Criminalistics. Criminology. Criminal executive law. Court organisation. Law enforcement agencies, public prosecutor’s and public defender’s offices]

Author: Козенко Олександр Олександрович, здобувач, Національна академія Служби безпеки України


Проаналізовано законодавчі визначення поняття і видів спеціально-технічних засобів, що використовуються в правоохоронній та іншій державно-управлінській діяльності, в нормативно-правових актах України; виявлено прогалини та проблеми законодавчого поняття та видів спеціально-технічних засобів, а також порядку їх використання.

Ключові слова: спеціально-технічні засоби, правоохоронна діяльність, види технічних засобів, законодавство України.

Козенко О.О. ОСОБЛИВОСТІ ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ І ВИДІВ СПЕЦІАЛЬНО-ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ В ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ / Національна академія Служби безпеки України, м. Київ

Проанализированы законодательные определения понятия и видов специально-технических средств, используемых в правоохранительной и другой государственно-управленческой деятельности, в нормативно-правовых актах Украины; выявлены пробелы и проблемы законодательного понятия и видов специально-технических средств, а также порядка их использования.

Ключевые слова: специально-технические средства, правоохранительная деятельность, виды технических средств, законодательство Украины.

Козенко А.А ПРОБЛЕМА ОПРЕДЕЛЕНИЯ ПОНЯТИЯ И ВИДОВ СПЕЦИАЛЬНО-ТЕХНИЧЕСКИХ СРЕДСТВ В ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВЕ УКРАИНЫ / Национальная академия Службы безопасности Украины, г. Киев

Analyzed the legal definition and types of special technical means used in law enforcement and other state-management activities, legal acts of Ukraine; gaps and challenges identified legal concepts and types of special technical means, as well as the procedure for their use.

Keywords: specifically, hardware, law enforcement, types of means, the legislation of Ukraine.

Kozenko A. PROBLEM DEFINITION AND TYPES OF SPECIAL technical means in law UKRAINE / National Academy of Security Service of Ukraine, Kyiv

Вступ

Правоохоронні органи України, які широко застосовують в своїй практиці різноманітні спеціально-технічні засоби, часто стикаються з проблемою відсутності належної законодавчої регламентації поняття, видів цих засобів, а також порядку використання в залежності від їх приналежності до тієї чи іншої групи.

Так, єдине офіційне визначенням поняття технічного засобу міститься в Додатку до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.01.2004 № 86. В цьому Порядку технічний засіб відноситься до засобу з ознаками спеціальної техніки згідно з переліком ознак та орієнтовним переліком кодів Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, які призначені для визначення належності товарів до спеціально-технічних засобів, містяться у контрольному списку товарів, наведеному в частині 3 розділу 5 (Спеціальні технічні засоби) Списку товарів подвійного використання, що можуть бути використані у створенні звичайних видів озброєнь, військової чи спеціальної техніки [1].

Віднесення технічних засобів до спеціальної техніки проводяться відповідними науково-дослідними інститутами, науковими установами в межах експертної діяльності кримінальних проваджень та при здійсненні замовлення від фізичних, юридичних осіб за цивільно-правовими договорами при здійсненні заходів з державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання попередньої ідентифікації товарів в галузі державного експортного контролю.

При цьому, до спеціальної техніки такі відносяться такі технічні засоби характеристики, функції, конструктивні особливості та властивості яких визначають придатність та призначеність для негласного отримання інформації та використання з метою реалізації специфічних функцій правоохоронних органів, та військових формувань.

В Наказі СБ України «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розроблення, виготовлення спеціальних технічних засобів для зняття інформації з каналів зв'язку, інших засобів негласного отримання інформації, торгівлі спеціальними технічними засобами для зняття інформації з каналів зв'язку, іншими засобами негласного отримання інформації та Порядку контролю за додержанням Ліцензійних умов» визначається поняття спеціально-технічного засобу для зняття інформації з каналів зв'язку, інші засоби негласного отримання інформації. Зокрема, такими засобами визнаються технічні, програмні засоби, устаткування, апаратура, прилади, пристрої, препарати та інші вироби, призначені (спеціально розроблені, виготовлені, запрограмовані, пристосовані) для негласного отримання інформації [2]. 

В 2006 році СБ України роз’яснила які товари відносяться до спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації, зокрема, це: 1) спеціальні технічні засоби для негласного отримання та реєстрації аудіо інформації; 2) спеціальні технічні засоби для негласного візуального спостереження та документування; 3) спеціальні технічні засоби для негласного прослуховування телефонних переговорів; 4) спеціальні технічні засоби для негласного перехоплення та реєстрації інформації з технічних каналів зв'язку; 5) спеціальні технічні засоби для негласного контролю поштових повідомлень і відправлень тощо [3]. 

Отже, в законодавстві достатньо уваги приділяється визначенню поняття та видів спеціально-технічних засобів негласного отримання інформації. Однак, слід погодитись з науковцями, які стверджують, що на сьогодні спеціальна техніка, повною мірою представляє собою значно ширше поняття ніж спеціальні технічні засоби негласного отримання інформації [4, c. 231], які внесені до Переліку видів майна, яке не може перебувати у власності громадян, громадських об’єднань, міжнародних організацій та юридичних осіб інших держав на території України [5]. Вона охоплює та поглинає не тільки спеціально технічні засоби негласного отримання інформації, а також військово-технічні засоби, сировину, зброю, матеріально-технічне майно, боєприпаси, автотранспорт, тощо.

Відповідно до Кримінального процесуального кодексу України при провадженні негласних слідчих (розшукових) дій можуть застосовуватись такі спеціально-технічні засоби: 1) засоби аудіо-, відеоконтролю за особою або місцем; 2) засоби арешту, огляду та виїмки кореспонденції; 3) засоби зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж; 4) засоби зняття інформації з електронних інформаційних систем [6].

Законом «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне поводження із спеціальними технічними засобами негласного отримання інформації» спеціальні технічні засоби негласного отримання інформації визначаються як технічні засоби, устаткування, апаратура, прилади, пристрої, препарати та інші вироби, спеціально створені, розроблені, модернізовані, запрограмовані або пристосовані для виконання завдань з негласного отримання інформації під час здійснення оперативнорозшукової діяльності. До таких засобів належать спеціальні технічні засоби для негласного: а) отримання та реєстрації аудіоінформації; б) візуального спостереження та документування; в) прослуховування телефонних переговорів; г) перехоплення та реєстрації інформації ,з технічних каналів зв'язку; д) контролю поштових повідомлень і відправлень; е) обстеження предметів і документів; є) проникнення у приміщення, транспортні засоби, інші об'єкти та їх обстеження; ж) контролю за переміщенням транспортних засобів та інших об'єктів; з) отримання (зміни, знищення) інформації з технічних засобів й зберігання, обробки та передачі [7].

Таким чином, сучасне законодавство в сфері регулювання поняття та порядку застосування спеціально-технічних засобів в правоохоронній та іншій державно-управлінській діяльності, характеризується розрізненістю, є несистематизованим, а також неузгодженим між собою. Крім того, слід вказати на наявність чисельних прогалин, зокрема, відсутнє законодавче визначення поняття спеціально-технічного засобу, військової техніки, боєприпасів тощо.

Частково ця проблема може бути вирішена прийняттям Закону «Про створення та виробництво озброєння, військової і спеціалізованої техніки», проект якого зареєстрований у Верховній Раді України в 2014 році, в якому визначається поняття та види виробів військового призначення, зокрема: військова техніка, боєприпаси, зброя військового призначення, озброєння, спеціальна техніка [8] тощо. 

Висновки: проблема законодавчого визначення поняття та видів спеціально-технічних засобів, на сьогоднішній день, залишається не вирішеною, що тягне за собою ряд відкритих питань теоретичного та практичного характеру. Тому, в найближчій перспективі законодавцю належить вирішити такі завдання: систематизувати законодавство, що регламентує поняття, види спеціально-технічних засобів; узгодити окремі положення законодавчих актів між собою; чітко прописати поняття спеціально-технічного засобу на рівні закону; розробити та затвердити загально-правову класифікацію цих засобів з характеристикою кожного з їх видів; уточнити сферу, умови та підстави застосування кожного спеціально-технічного засобу.




Література:

1. Про затвердження Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання: Постанова Кабінету Міністрів України від 28.01.2004 № 86 // Офіційний сайт Верховної Ради України // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/86-2004-%D0%BF

2. Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розроблення, виготовлення спеціальних технічних засобів для зняття інформації з каналів зв'язку, інших засобів негласного отримання інформації, торгівлі спеціальними технічними засобами для зняття інформації з каналів зв'язку, іншими засобами негласного отримання інформації та Порядку контролю за додержанням Ліцензійних умов: Наказ СБ України від 31.01.2011 № 35 // Офіційний сайт Верховної Ради України // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0225-11

3. Щодо переліку товарів, які відносяться до спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації: Лист № 36/1199 від 03.03.2006 // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ukraine.uapravo.net/data/base11/ukr11637.htm

4. Сучасний українсько-англійський юридичний словник: Близько 30 000 термінів і стійісих словосполучень / І. І. Борисенко, В. В. Саєнко, Н. М. Конончук, Т. І. Конончук. — К. : Юрінком Інтер, 2007. — 632 с.

5. Про затвердження Переліку видів майна, яке не може перебувати у власності громадян, громадських об’єднань, міжнародних організацій та юридичних осіб інших держав на території України: Постанова Верховної Ради України від 17.06.92 № 2471-XII // Офіційний сайт Верховної Ради України // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2471-12.

6. Кримінальний процесуальний кодекс України: Кодекс України від 13.04.2012 № 4651-VI // Офіційний сайт Верховної Ради України // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/4651-17

7. Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне поводження із спеціальними технічними засобами негласного отримання інформації: Закон України від 15.06.2010. № 2338-VI // Офіційний сайт Верховної Ради України // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2338-17

8. Про створення та виробництво озброєння, військової і спеціалізованої техніки: Проект Закону від 2014 // Офіційний сайт Верховної Ради України // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=47632




References:

1. Pro zatverdzhennya Poryadku zdijsnennya derzhavnogo kontrolyu za mizhnarodny`my` peredachamy` tovariv podvijnogo vy`kory`stannya: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny` vid 28.01.2004 # 86 // Oficijny`j sajt Verxovnoyi Rady` Ukrayiny` // [Elektronny`j resurs] – Rezhy`m dostupu: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/86-2004-%D0%BF

2. Pro zatverdzhennya Licenzijny`x umov provadzhennya gospodars`koyi diyal`nosti z rozroblennya, vy`gotovlennya special`ny`x texnichny`x zasobiv dlya znyattya informaciyi z kanaliv zv'yazku, inshy`x zasobiv neglasnogo otry`mannya informaciyi, torgivli special`ny`my` texnichny`my` zasobamy` dlya znyattya informaciyi z kanaliv zv'yazku, inshy`my` zasobamy` neglasnogo otry`mannya informaciyi ta Poryadku kontrolyu za doderzhannyam Licenzijny`x umov: Nakaz SB Ukrayiny` vid 31.01.2011 # 35 // Oficijny`j sajt Verxovnoyi Rady` Ukrayiny` // [Elektronny`j resurs] – Rezhy`m dostupu: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0225-11

3. Shсhodo pereliku tovariv, yaki vidnosyat`sya do special`ny`x texnichny`x zasobiv neglasnogo otry`mannya informaciyi: Ly`st # 36/1199 vid 03.03.2006 // [Elektronny`j resurs] – Rezhy`m dostupu: http://ukraine.uapravo.net/data/base11/ukr11637.htm

4. Suchasny`j ukrayins`ko-anglijs`ky`j yury`dy`chny`j slovny`k: Bly`z`ko 30 000 terminiv i stijisy`x slovospoluchen` / I. I. Bory`senko, V. V. Sayenko, N. M. Kononchuk, T. I. Kononchuk. — K. : Yurinkom Inter, 2007. — 632 s.

5. Pro zatverdzhennya Pereliku vy`div majna, yake ne mozhe perebuvaty` u vlasnosti gromadyan, gromads`ky`x ob'yednan`, mizhnarodny`x organizacij ta yury`dy`chny`x osib inshy`x derzhav na tery`toriyi Ukrayiny`: Postanova Verxovnoyi Rady` Ukrayiny` vid 17.06.92 # 2471-XII // Oficijny`j sajt Verxovnoyi Rady` Ukrayiny` // [Elektronny`j resurs] – Rezhy`m dostupu: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2471-12.

6. Kry`minal`ny`j procesual`ny`j kodeks Ukrayiny`: Kodeks Ukrayiny` vid 13.04.2012 # 4651-VI // Oficijny`j sajt Verxovnoyi Rady` Ukrayiny` // [Elektronny`j resurs] – Rezhy`m dostupu: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/4651-17

7. Pro vnesennya zmin do Kry`minal`nogo kodeksu Ukrayiny` shhodo vidpovidal`nosti za nezakonne povodzhennya iz special`ny`my` texnichny`my` zasobamy` neglasnogo otry`mannya informaciyi: Zakon Ukrayiny` vid 15.06.2010. # 2338-VI // Oficijny`j sajt Verxovnoyi Rady` Ukrayiny` // [Elektronny`j resurs] – Rezhy`m dostupu: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2338-17

8. Pro stvorennya ta vy`robny`cztvo ozbroyennya, vijs`kovoyi i specializovanoyi texniky`: Proekt Zakonu vid 2014 // Oficijny`j sajt Verxovnoyi Rady` Ukrayiny` // [Elektronny`j resurs] – Rezhy`m dostupu: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=47632



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота