НЕЗАКОННЕ ЗАВОЛОДІННЯ ЗЕМЛЯМИ ВОДНОГО ФОНДУ В ОСОБЛИВО ВЕЛИКИХ РОЗМІРАХ: ПИТАННЯ РОЗМЕЖУВАННЯ КРИМІНАЛЬНОЇ ТА АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

НЕЗАКОННЕ ЗАВОЛОДІННЯ ЗЕМЛЯМИ ВОДНОГО ФОНДУ В ОСОБЛИВО ВЕЛИКИХ РОЗМІРАХ: ПИТАННЯ РОЗМЕЖУВАННЯ КРИМІНАЛЬНОЇ ТА АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ

27.06.2014 01:02

[Section 4. Criminal law. Criminal judicial law. Criminalistics. Criminology. Criminal executive law. Court organisation. Law enforcement agencies, public prosecutor’s and public defender’s offices]

Author: Сівак Олександра Вікторівна, ДП «Центр сертифікації та експертиз насіння і садивного матеріалу», Національна академія внутрішніх справ


Питання розмежування злочину та адміністративного правопорушення в законодавстві про охорону довкілля завжди є актуальним для дослідження науковцями. Це пов’язано з тим, що значна частина кримінально – правових норм екологічного характеру подібна до адміністративних норм, а тому відбувається їх безпосереднє зіткнення, що мотивує актуальність проблеми чіткого розмежування адміністративної та кримінальної відповідальності у сфері екології.

  З метою вирішення даного питання Верховною Радою України 05.11.2009 року прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України  щодо відповідальності за правопорушення у сфері довкілля» (далі – Закон) у зв’язку з чим Кримінальний кодекс України, а також Кодекс України про адміністративні правопорушення доповнено рядом норм, що розмежовують адміністративну та кримінальну відповідальність за правопорушення у сфері охорони довкілля.

Так, згідно Закону, Кримінальний кодекс України доповнено статтями: 239-1 «Незаконне заволодіння ґрунтовим покривом (поверхневим шаром) земель»; 239-2 «Незаконне заволодіння землями водного фонду в особливо великих розмірах»; 240 «Порушення правил охорони або використання надр»; 245 «Знищення або пошкодження об'єктів рослинного світу», а Кодекс України про адміністративні правопорушення статтею 53-4 «Незаконне заволодіння ґрунтовим покривом (поверхневим шаром) земель».

Кримінальним кодексом України статтею 11 частиною 2  визначено, що: «Не є злочином дія або бездіяльність,  яка хоча формально і містить ознаки будь-якого діяння,  передбаченого цим Кодексом, але через малозначність не становить суспільної  небезпеки,  тобто  не заподіяла   і  не  могла  заподіяти  істотної  шкоди  фізичній  чи юридичній особі, суспільству або державі.».

Таким чином, якщо дії, що пов’язані з незаконним заволодінням землями водного фонду  будуть містити ознаки злочину передбаченого статтею 239 – 2 КК України, але через свою малозначність не становитимуть суспільної  небезпеки,  тобто  не заподіють та не зможуть заподіяти   істотної  шкоди  фізичній  чи юридичній особі, суспільству або державі, то питання про притягнення винної особи до відповідальності має врегульовуватись Кодексом України про адміністративні правопорушення.

Так наприклад, згідно Закону Кримінальний кодекс України доповнено статтею 239-1 «Незаконне заволодіння ґрунтовим покривом (поверхневим шаром) земель»  та одночасно тим же Законом Кодекс України про адміністративні правопорушення доповнено статтею 53-4 «Незаконне заволодіння ґрунтовим покривом  (поверхневим шаром) земель»  та передбачено адміністративну відповідальність за незаконне заволодіння ґрунтовим покривом (поверхневим шаром) земель у тому разі, коли розмір заподіяної шкоди не перевищує сто неоподаткованих мінімум доходів громадян.

Таким же шляхом мав піти законодавець і при вирішення питання встановлення адміністративної відповідальності за незаконне заволодіння землями водного фонду однак, а ні в главі 7 Кодексу України про адміністративні правопорушення, що визначає межі відповідальності за адміністративні правопорушення у сфері охорони природи, використання природних ресурсів, охорони культурної спадщини, а ні в Законі немає жодної норми яка б встановлювала адміністративну відповідальність за незаконне заволодіння землями водного фонду у тому випадку, коли обсяг  поверхневого  (ґрунтового)  шару   земель становить менше десяти кубічних метрів.

Отже, на даний час в чинному законодавстві існує прогалина щодо порядку притягнення особи до адміністративної відповідальності за незаконне заволодіння землями водного фонду, яка потребує усунення шляхом внесення доповнень до розділу 7 Кодексу України про адміністративні правопорушення, оскільки юридично конкретне розмежування адміністративної та кримінальної відповідальності є обов’язковою умовою раціональної правової політики в цій галузі.




Література:

1. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за правопорушення  у сфері довкілля» [Електронний ресурс] / Верховна Рада України – Режим доступу до закону:  http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/1708-17 

2. Кримінальний кодекс України [Електронний ресурс] / Верховна Рада України – Режим доступу до кодексу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2341-14 

3. Кодекс України про адміністративні правопорушення [Електронний ресурс] / Верховна Рада України – Режим доступу до кодексу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/80731-10 

4. Жевлаков Э.Н. Разграничение экологических преступлений и административных проступков / Э.Н. Жевлаков // Законность. - 1993. - №9. - С.11; Дубовик О.Л. Экологические преступления: комментарий к главе 26 Уголовного кодекса Российской Федерации / О.Л. Дубовик. – М.: Издательство «Спартак», 1998.- С.68

5. Дубовик О.Л. Экологические преступления: комментарий к главе 26 Уголовного кодекса Российской Федерации / О.Л. Дубовик. – М.: Издательство «Спартак», 1998.- С.69.

6. Митрофанов І.І., Локтіонова В.В. Довкілля під охороною закону про кримінальну відповідальність / І.І. Митрофанов, В.В. Локтіонова. - Кременчук: ПП Щербатих О.В., 2011.- С. 70



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота