ВПЛИВ ПОДАТКОВИХ ЗМІН 28-29 ГРУДНЯ 2014 РОКУ НА РІВЕНЬ ПОДАТКОВОЇ АВТОНОМІЇ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В УКРАЇНІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ВПЛИВ ПОДАТКОВИХ ЗМІН 28-29 ГРУДНЯ 2014 РОКУ НА РІВЕНЬ ПОДАТКОВОЇ АВТОНОМІЇ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В УКРАЇНІ

02.03.2015 21:21

[Section 7. Tax system. Budget system]

Author: Підцерковний Богдан Васильович, аспірант, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки


Необхідність здійснення глибоких соціально-економічних перетворень є очевидною для всіх верств населення України. Одними з найбільш злободенних питань сьогодні виступають децентралізація владних повноважень, чітке розмежування відповідальності між центральними і місцевими органами влади, створення фінансово самодостатніх територіальних громад. 

Закономірно, що передача влади на місця, забезпечення територіальних громад відповідними фінансовими ресурсами органів місцевого самоврядування досліджувалися багатьма українськими вченими. Значний внесок у вивчення цих проблем зробили Ганущак Ю. І.,  Карлін М. І., Кириленко О. П., Корнєєв М. В., Крисоватий А. І., Луніна І. О. Однак, питання податкової автономії органів місцевого самоврядування (далі – податкова автономія ОМС), а особливо вплив на неї останніх змін до податкового законодавства, відображені недостатньо.

Таким чином, метою дослідження є висвітлення впливу податкових перетворень 28-29 грудня 2014 на податкову автономію ОМС в Україні.

Для початку дамо визначення, що таке податкова автономія ОМС. Так, згідно з ОЕСР податкова автономія – це право органів місцевого самоврядування вводити чи скасовувати податки, встановлювати податкові ставки, визначати податкову базу, надавати пільги або звільнення від сплати податків для фізичних та юридичних осіб [3]. 

Податкову автономію ОМС характеризують за допомогою кількісних і якісних показників. Для розуміння сучасного стану податкової автономії ОМС використаємо дані Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень. Так, частка місцевих податків і зборів у доходах місцевих бюджетів (див. рис. 1) постійно зростала, істото сповільнивши темпи у 2013-2014 рр. При цьому понад 80% місцевих податків і зборів припадало на єдиний податок. Також зазначимо, що основними складовими доходів місцевих бюджетів (без урахування міжбюджетних трансфертів) протягом останніх 5 років були: ПДФО – 60-63%, плата за землю – 10-12%, неподаткові надходження – 10-12%, інші податкові надходження – 6-8% [1].




Рисунок 1. Частка місцевих податків і зборів у доходах місцевих бюджетів (без урахування міжбюджетних трансфертів)




Тепер, щоб оцінити вплив змін до Податкового кодексу України (далі – ПКУ) на рівень податкової автономії ОМС, розглянемо їх в розрізі окремих податків. 

1. Єдиний податок. Цей податковий платіж був серйозно змінений. Минулі шість груп переформатували у три. Ставки єдиного податку, які обчислювалися виходячи з обсягу доходів підприємства, знизили до 2% або 4%. Однак, як і раніше, органи місцевого самоврядування вправі встановлювати ставки для платників I-II груп у визначених ПКУ діапазонах.

IV групу платників єдиного податку відтепер складають колишні платники фіксованого сільськогосподарського податку.  Крім того, ставки єдиного податку для IV групи у три рази вищі, ніж для фіксованого сільськогосподарського податку у 2014 році.

Таким чином, завдяки включенню до складу єдиного податку фіксованого сільськогосподарського податку очікується чергове зростання надходжень від вказаного податку до місцевих бюджетів.

2. Податок на майно. Включає податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плату за землю, транспортний податок. Розглянемо кожен з них окремо.

– податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Був також істотно змінений порівняно з 2014 роком. По-перше, до бази оподаткування включені об’єкти нежитлової нерухомості, садові і дачні будинки. По-друге, база оподаткування об’єкта/об’єктів житлової нерухомості зменшується для квартири/квартир незалежно від їх кількості – на 60 кв. метрів; для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості – на 120 кв. метрів. По-третє, органи місцевого самоврядування встановлюють ставки оподаткування на власний розсуд, але не більше 2% мінімальної заробітної плати.

– плата за землю. Надходження від цього податку повинні збільшитися у 2014 році. Такий висновок можна зробити, проаналізувавши статті 269-289 ПКУ. Так, відбулося суттєве звуження кола юридичних осіб, звільнених від оподаткування платою за землю. Органи місцевого самоврядування встановлюють ставку у розмірі 1% від до 3% за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено. На земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності),  ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки. Крім того, змінився порядок розрахунку коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель. Якщо раніше від індексу споживчих цін віднімали число десять, то тепер даний показник прямо ділиться на 100 (Кi = І:100).

– транспортний податок. Його стягуватимуть з власників легкових автомобілів, об’єм двигуна яких перевищує 3000 куб. см. Ставка податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25000 гривень за кожен легковий автомобіль, що є об’єктом оподаткування. Всього ж за оцінками Мінфіну в Україні під оподаткування підпадають приблизно 17000 автомобілів.

3. Акцизний податок при реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів. Це абсолютно новий податок. ПКУ регламентує обов'язковість його сплати для суб’єктів господарювання, що здійснюють реалізацію алкогольних напоїв, тютюнових виробів та нафтопродуктів. Встановлена єдина ставка у розмірі 5% вартості товару (з урахуванням ПДВ). Однак, «податок на податок» викликає цілком резонну критику експертів, зростають ризики тінізації продажу підакцизних товарів.

4.  Збір за місця для паркування транспортних засобів та туристичний збір. Ці податки стали факультативними. Тобто, влада на місцях сама вирішує встановлювати їх чи ні [2].

Отже, зміни до ПКУ 28-29 грудня мають сприяти підвищенню рівня податкової автономії ОМС в Україні. Влада на місцях отримала більше можливостей щодо формування власних доходів, визначення податкової бази та ставок оподаткування. Утім, збільшення податкового навантаження в сучасних кризових умовах може дати і протилежний ефект.




Література:

1. Квартальний аналіз виконання бюджету [Електронний ресурс]: Дослідження та матеріали. – Бюджетний моніторинг. – Квартальний моніторинг. – Режим доступу: http://www.ibser.org.ua/news/558/

2. Податковий кодекс України  [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/print1389912691885940 

3. Blöchliger H., Rabesona J. The Fiscal Autonomy of Sub-central Governments / OECD Working Papers on Fiscal Federalism [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/taxation/fiscal-autonomy-of-sub-central



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота