ДІЛОВИЙ ЕТИКЕТ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ДІЛОВИЙ ЕТИКЕТ

04.05.2015 11:33

[Section 2. Management]

Author: Поривай Артем Олександрович, Бодня Дмитро Андрійович, студенти, Дніпропетровська державна фінансова академія


Зараз усі підприємства, фірми, організації та компанії хочуть, щоб в них працювали висококваліфіковані спеціалісти. Багато хто вважає, що таким спеціалістом можна стати лише добре володіючи знаннями та навичками у сфері своєї роботи. Але це не так! Якщо людина хоче гідну роботу із високою платнею, вона повинна не тільки мати великий запас професійних знань, але й повинна обов´язково вміти слухати, вести бесіду, створити доброзичливу атмосферу, справити позитивне враження, чітко і зрозуміло формулювати свою точку зору, аргументувати свою позицію, аналізувати висловлювання партнера та критично оцінювати відповідні пропозиції. Усі ці правила та навички у професійній діяльності ще називають діловим етикетом.

Нині це питання є досить актуальним для нашого суспільства, бо на сьогоднішній день правильне уміння вести себе з людьми належним чином є одним з найважливіших чинників, що визначає шанси досягти успіху в бізнесі, службовій або підприємницькій діяльності. Ще Дейл Карнегі в 30-ті роки минулого століття зауважив, що успіхи тієї чи іншої людини в його фінансових справах відсотків на п’ятнадцять залежать від його професійних знань і відсотків на вісімдесят п’ять – від його уміння спілкуватися з іншими людьми. 

Етикет являється сукупністю певних норм і вимог, які носять строго регламентований характер і визначають порядок проведення якоїсь церемонії (привітання, знайомство, форма звернення до оточуючих у громадських місцях, поведінка у трудовому колективі тощо) [1, с. 168].  

Діловий етикет – це норми службового спілкування, в основі яких лежать ділові міркування службової комунікації і насамперед розуміння важливості питання, що обговорюється. Службове спілкування будь-якого рівня має бути просякнуте усвідомленням і переконанням, що питання, яке обговорюється, рівною мірою важливе як для комунікатора, так і для реципієнта. Наступним правилом службового спілкування є створення в процесі комунікації правильної настанови, дефекти якої негайно позначаться і на процесі спілкування, і на кінцевому результаті діяльності. Для формування правильної настанови потрібно перебороти стереотипи стійкої, варіативної думки, упереджені уявлення, неправильні стосунки та оцінки. Тому важливим імперативом етикету службового спілкування буде правило об’єктивності. Важливим правилом службового спілкування повинна бути увага до фактів, які визначають правильні настанови свідомості [3, с. 100].

Аналізуючи ділове спілкування, слід зауважити, що його видами стають конкретні фрагменти комунікаційних зв’язків, такі як: зустрічі, презентації, конференції, переговори.

Воно базується на таких вимогах:

1. Бездоганна зовнішність, яка забезпечує представницьке сприймання ділової людини і є виявом поваги до інших. 

2. Залишити гарне зовнішнє враження про людину, яке залежить від вміння триматися, від постави, ходи, жестикуляції. Пряма і горда постава,  впевнена хода, скупа жестикуляція створюють образ надійної і рішучої людини.

3. Мати такі якості, як: правильна вимова, чітка дикція, приємний тембр голосу, прийнятний темп мови, які дозволяють підкреслити освіченість і професійність бізнесмена.

4. Вдосконалення культури невербального спілкування. Науковці стверджують, що вираз обличчя, поза, жести і т.п. відіграють не менш вагому роль, ніж мова. Тому „мова” тіла має гармоніювати із вербальним мовленням, доповнюючи і підсилюючи його, а не навпаки, шкодити. Ця культура спілкування включає такі компоненти, як: дистанція, рукостискання, погляд та усмішка [2, с. 217]. 

Також у діловому спілкуванні одну з визначальних ролей відіграє мовний етикет. Він містить у собі вимоги до використання стійких словесних формул і виразів, на основі яких і створюється культурний пласт діалогіки. До основних функцій мовного етикету в практиці обміну інформацією та її засвоєння відносять: встановлення контакту, поводження з проханнями, порадами, вираження емоцій. У сучасних умовах ділового спілкування він використовується як засіб створення відповідної лінгвосфери, а також для трансляції головних принципів суспільної моралі [4, с. 161].

Мовний етикет обумовлений культурою мови, яка у сфері ділового спілкування повинна включати не тільки граматичну та стилістичну обізнаність людини, відсутність нецензурних висловлювань, слів-паразитів, а й елементарну ввічливість, що припускає відповідне вміння вітатися, прощатися, доречність компліментів і ведення розмови в потрібному «ключі» й на потрібну тему. Важливим аспектом подальшого розвитку ділового етикету стосунків є пошук, створення його засадничих принципів:

 1. Виконуючи свої функціональні обов’язки, не слід заважати іншим виконувати свої.

 2. Якщо не можеш сказати щось позитивне чи приємне іншій особі, то краще промовчати.

 3. Принцип передбачуваності поведінки в різних ділових ситуаціях (ділова людина не лише знає правила ділового етикету, але й дотримується їх: є пунктуальною, уміє провести ділову бесіду тощо).

 4. Принцип доцільності: певні правила діють у певний час, у певному місці, з певними людьми (універсальної книги рецептів немає. Однак загально прийнято до 12 години дня вітатись „Доброго ранку”, а після 12 – „Добрий день”. „Вагова категорія одягу” повинна відповідати „ваговій категорії” випадку, ділової зустрічі. Ціна, якість і стиль одягу повинні максимально відповідати зустрічі, оточенню, контексту і меті заходу) [5, с. 22].

 5. У ділових стосунках існує низка „умовно заборонених” тем для неформальних бесід, з яких не варто зав`язувати гострі дискусії, обговорювати або ж недоречно розпитувати. Це: а) релігійні переконання та демонстрація релігійних атрибутів (релігійні розбіжності, протистояння, конфлікти одні із найгостріших в історії людства); б) політичні уподобання та прихильності; в) аспекти особистого, приватного життя (стосунки в сім’ї, з родичами – досить делікатна тема); г) заробітна плата, достаток, фінансові проблеми; д) стан здоров’я власний та інших осіб (репутація вічного скаржника непродуктивна для спілкування; діловий світ вважає, що хвора людина є неповноцінною для сумісних контактів); е) зовнішність інших людей (особливо за їх відсутності).

Отже, діловий етикет регулює офіційні стосунки людей у державно-правовій і суспільно-виробничій сферах. Якщо ділова людина хоче переконати слухача в правдивості запропонованої теми, їй варто подбати, щоб слово її було зрозумілим, тема була переконливо обґрунтована. Слід навчитися контролювати свої емоції та інтонації, які диктують міміку і жести. Справедливо відзначив швейцарський письменник І. Лафатер: "Хочеш бути розумним — навчись розумно питати, уважно слухати, спокійно відповідати й переставати говорити, коли нема чого більше сказати". 




Література:

1. Гриценко Т.Б. Етика ділового спілкування : навч. посібник / Т.Б. Гриценко. - К. : Центр учбової літератури,  2007. - 344 c.

2. Палеха Ю.І. Етика ділових відносин : навч. посібник / Ю.І. Палеха. – К.: Кондор,  2008. - 356 с.

3. Гордін Л.Я. Соціальна процедура як механізм упорядковування та інституалізації стосунків / Л.Я. Гордін. - Гуманітарний часопис: Збірник наукових праць. – Харків : ХАІ, 2014. – № 3. – С. 96-102.

4. Моісєєва Ф.А. Мовний етикет у практиці переговорного процесу / Ф.А. Моісєєва, В.А. Усачов // Вісник ДонНУЕТ. - .Донецьк: ДонНУЕТ, 2013. -№ 2(58). -     С. 160 - 166.

5. Юрків Я.І. Сутність та зміст ділового етикету [Електронний ресурс]. ― Режим доступу: http://конференция.com.ua/files/image/konf_13/doklad_13_3_3_05.pdf

______________________________

Науковий керівник: Сорока Катерина Олексіївна, кандидат економічних наук, доцент, Дніпропетровська державна фінансова академія

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота