ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ВИКОНАННЯ УКРАЇНОЮ РІШЕНЬ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СУДУ З ПРАВ ЛЮДИНИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ВИКОНАННЯ УКРАЇНОЮ РІШЕНЬ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СУДУ З ПРАВ ЛЮДИНИ

27.04.2016 19:37

[Section 3. Civil and family law. Civil judicial law. Commercial law. Housing right. Obligation law. International private law. Labour law and public guarantee law]

Author: Матійців Володимир Володимирович, студент юридичного факультету Тернопільського національного економічного університету



Європейський суд з прав людини (ЄСПЛ) – постійно діючий міжнародний судовий орган, заснований Радою Європи з метою захисту громадян її держав- членів, виявлення порушень Європейської конвенції про захист прав людини та основоположних свобод [1].

Після прийняття у 1997році Верховною Радою України Закону України «Про ратифікацію Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 р., Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції», кожен громадянин України, іноземець та особа без громадянства отримали реальну можливість звернутися до ЄСПЛ після використання всіх національних засобів правового захисту для реалізації свого порушеного права. Тобто, Європейська конвенція є частиною законодавства нашої держави й має застосовуватися нарівні з іншими нормативно правовими актами, а рішення ЄСПЛ підлягають прямому (обов’язковому) виконанню на національному рівні [1]. Тому 23 лютого 2006 року Верховна Рада України прийняла Закон України  «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини».

Проте, незважаючи на наявність законодавства та взяте Україною зобов’язання виконувати рішення, існують певні труднощі. Свідченням цього є виступ голови ЄСПЛ Гвідо Раймонді на прес-конференції в Страсбурзі який оприлюднив статистику своєї діяльності в 2015 році і зазначив, що, як і в попередні роки, Україна лишається одним з лідерів по кількості справ, які розглядає  ЄСПЛ. З майже 65 тисяч справ 21,4% - подані проти України. На другому місці – Росія з показником 14,3%, третя – Туреччина (13%) [2].

Відповідно до Закону України  «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» виділяють такі основні стадії виконання рішення:

1.Протягом  десяти днів від дня отримання повідомлення Суду про  набрання  Рішенням  статусу  остаточного Орган представництва: 





а) надсилає  Стягувачеві повідомлення  з  роз'ясненням  його права  подати  до  державної  виконавчої  служби заяву про виплату відшкодування,  в якій мають бути зазначені реквізити банківського рахунка для перерахування коштів; 





б) надсилає до державної виконавчої служби оригінальний текст і  переклад резолютивної частини остаточного рішення Суду у справі проти України, оригінальний текст і переклад  рішення  Суду  щодо  дружнього врегулювання у справі проти України.

2.ДВС упродовж десяти днів з дня надходження документів, відкриває виконавче провадження, а компенсація Стягувачеві  має  бути  здійснена  у тримісячний  строк  або у строк, передбачений у Рішенні, у разі порушення строку на суму відшкодування нараховується пеня. 

3.Центральний  орган виконавчої влади, що реалізує державну політику  у  сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, протягом  10  днів від дня надходження документів здійснює списання на вказаний Стягувачем банківський рахунок, а в разі його відсутності  на депозитний рахунок державної виконавчої служби.

4.Державна виконавча служба протягом  трьох  днів  надсилає Органу представництва постанову про закінчення виконавчого провадження та підтвердження списання коштів [3].

У більшості випадків на цьому усе і закінчується оскільки в Україні існують проблеми з виконанням рішень ЄСПЛ, зокрема з виплатою компенсацій, бо, здебільшого, у законі про Державний бюджет прописується менша сума для відшкодування, аніж сумарно передбачено рішеннями Європейського суду на користь українців. Так, наприклад, у 2015 році у Держбюджет заклали лише 740 мільйонів гривень на виплати громадянам за рішеннями ЄСПЛ, а загалом сума виплат, які повинні були бути проведені за провадженнями, відкритими за рішенням ЄСПЛ, становила понад один мільярд гривень [4].

Цьогоріч уряд передбачив у бюджеті на виконання рішень закордонних юрисдикційних органів, прийнятих за наслідками розгляду справ проти України, лише 640 мільйонів гривень. Однак, зважаючи на зростання позовів проти України до ЄСПЛ у зв’язку з тимчасовою окупацією Криму та збройним конфліктом на сході країни, цих коштів знову може не вистачити. Залишається сподіватися на дотримання прав людини у діяльності державних органів та на більш ефективний захист прав і свобод громадян правосуддям України, яке наразі перебуває у складних процесах реформування.




Література:

1.Чугуєвська М. Виконання Україною рішень Європейського суду з прав людини: проблемні аспекти /М. Чугуєвська// Віче. – 2013 [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.viche.info/journal/3895/.





2.Україна – лідер за позовами в Європейський суд з прав людини [Електронний ресурс] // Українська правда. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://www.pravda.com.ua/news/2016/01/28/7097036/?attempt=1.





3. Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 №3477-IV  [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/3477-15.





4. Тенденція зберігається: у 2015 році до ЄСПЛ найбільше позовів подано проти України [Електронний ресурс] // Українське право. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://www.ukrainepravo.com/news/ukraine/tendents-ya-zber-ga-tsya-u-2015-roku-do-spl-nayb-lshe-pozov-v-podano-proti-ukra-ni/?sphrase_id=109011






_______________________

Науковий керівник: Береза Надія Вікторівна, старший викладач кафедри кримінального права та процесу юридичного факультету Тернопільського національного економічного університету



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота