СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ В УКРАЇНІ: СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ В УКРАЇНІ: СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ

21.11.2016 12:38

[Section 7. Tax system. Budget system]

Author: Проценко Катерина Вікторівна, студентка, Університету митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна; Стовбун Альона Олексіївна, студентка, Університету митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна; Хіміч Катерина Іванівна, старший викладач кафедри оподаткування та соціального забезпечення Університету митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна


Податкова політика держави є сукупністю підходів і рішень, що визначають напрямки мобілізації коштів платників податків з метою забезпечення фінансовими ресурсами бюджетів всіх рівнів [1, с.129].

Саме ефективно функціонуюча податкова політика дає можливість забезпечити стимулювання розвитку галузей, регіонів, підприємств та забезпечує наповнення бюджетів всіх рівнів. Податкова система України перебуває на шляху реформування, проте ще й досі не сприяє у повній мірі ефективному розвитку суспільства, що й обумовило вибір теми та актуальність дослідження.

На сучасному етапі розвитку податкової системи України, не можливе повномірне забезпечення реалізації цілей та прав як державної політики, так і платників податків. Це пов’язано з тим, що діюча в країні система оподаткування, не сприяє стимулюванню виробництва, а спричиняє його скороченню, тому що сфера матеріального виробництва пригнічена податками, що в свою чергу, призводить до зменшення оподатковуваних оборотів. Як наслідок, відбувається зниження бюджетних надходжень.

Україна в 2015 році зайняла 107 місце в рейтингу податкового навантаження на бізнес серед 189 економік. Про це свідчить спільний рейтинг Світового банку та аудиторської компанії «PriceWaterHouseCoopers» [2]. За рік Україна піднялася на одну сходинку (торік наша країна була на 108 місці), що свідчить про незначні, але все ж таки успіхи у реформуванні податкової системи країни. Проте, необхідно й надалі наполегливо працювати, задля досягнення гідного рівня оподаткування в Україні.

Загальновідомо, що структура доходів зведеного бюджету України включає в себе податкові та неподаткові надходження, а також інші доходи, частка яких досить незначна. 

Розглянемо динаміку доходів зведеного бюджету України за період з 2012 р. по 2015 р. та 9 місяців 2016 р. (табл. 1).

Таблиця 1

Структура доходів зведеного бюджету України у 2012 – 2016 рр., млрд. грн.




Джерело: розробка авторів на основі [3]

Основною частиною доходів зведеного бюджету за представлений період є податкові надходження, частка яких складає 80,93% та 83,12% на початок та кінець аналізованого періоду відповідно. Найменша сума податкових надходжень спостерігалася у 2013 р. і склала 353,968 млрд. грн. Це пояснюється економічною та політичною кризою в країні, початком війни на сході, але незважаючи на це, частка податкових надходжень у доходах зведеного бюджету цього періоду практично не змінна - 80%. У 2014-2015 рр. сума податкових надходжень зростає щороку на 3% - у 2014 р. та майже на 30% - у 2015 р., а їх частка в доходах в середньому складає близько 80%. Таке зростання обумовлено змінами у податковій системі, закріпленими Податковим кодексом України. За 9 місяців 2016 р. податкові надходження доходів зведеного бюджету України склали 612,910 млрд. грн., що майже на 20% більше податкових надходжень 2015 р.

В структурі зведеного бюджету України найбільшу питому вагу в загальній сумі податкових надходжень займає податок на додану вартість. Його частка з 2013 р. по 2015 р. поступово зростає і в середньому складає 50%.

Наступними важливими джерелами податкових надходжень є податок на доходи фізичних осіб та податок на прибуток підприємств, частка яких протягом аналізованого періоду складає в середньому 19% та 10% відповідно.

Слід зазначити таку особливість формування доходів зведеного бюджету України як їх формування надходженнями від непрямих податків, що є типовим для таких країн як Франції, Італії, Греція, Іспанія [4]. Перевагами у формуванні доходів бюджету за допомогою непрямих податків є те, що непрямим податкам характерне швидке надходження до бюджету: відбулась реалізація – проводиться перерахування ПДВ в бюджет, що в свою чергу, дає кошти для фінансування витрат. Поряд з цим, не можна забувати і про недоліки наповнення бюджету переважно непрямими податками. Головний з них, що, зрештою, послужив однією з основних причин критики з боку науковців та практиків, – це відсутність безпосередньої залежності від розміру доходів платників, регресивний характер. К. Маркс вважав податки на споживання податками на бідних, а тому гостро їх засуджував. Тому проблема забезпечення ефективності введення цих податків повинна враховувати величину диференціації населення за рівнем доходів та відносну частку низькооплачуваних категорій населення.

Враховуючи вищевикладене, можна стверджувати про необхідність удосконалення системи оподаткування в Україні, а саме:

- стабілізація діючого податкового законодавства. Основною проблемою нестабільності податкових надходжень та можливостей ухилення від сплати податків є складність для розуміння та постійна змінюваність податкового законодавства. Постійні зміни та доповнення Податкового кодексу України призводять до недоотримання прогнозних розмірів доходів зведеного бюджету;

- перегляд доцільності деяких податкових пільг. Скасування частини неефективних пільг може привести до рівномірного розподілу доходів між суб'єктами оподаткування і відповідно зменшення податкового навантаження на платників податків;

- підвищення рівня податкової грамотності та податкової культури. Зазвичай, платники податків не розуміють, для чого їх примушують сплачувати податки і позбавляють значної частини доходів. Податкова культура в Україні повинна досягти такого рівня, щоб населення сприймало податки як основу добробуту держави і суспільства.

Таким чином, на основі проведеного дослідження можна зробити висновок, що в Україні, незважаючи на складне економічне становище, у сфері оподаткування спостерігаються позитивні зміни, що обов’язково приведуть до стабільної системи оподаткування. Адже, першочерговий вплив на підвищення рівня конкурентоспроможності економіки країни та сприяння її економічному і соціальному розвитку, має ефективна система оподаткування.




Література:

1. Крайник О.П. Сучасний стан та перспективи удосконалення системи оподаткування в Україні /О.П. Крайник, Н.Я. Процак// Ефективність державного управління. - 2013. - Вип. 36. - С. 129-136. 

2. Україна посіла 107 місце в рейтингу податкового навантаження на бізнес // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://economics.unian.ua/other/1189937-ukrajina-posila-107-mistse-v-reytingu-podatkovogo-navantajennya-na-biznes.html.

3. Доходи бюджету України // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://cost.ua/budget/revenue/.

4. Петрина М.Ю. Використання зарубіжного досвіду в удосконаленні податкової системи України /М.Ю. Петрина, Н.Я. Солтан// [Електронний ресурс]. – Режим доступу: wp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2F39-5-12.pdf&name=39-5-12.pdf&lang=uk&c=582b73d66c59.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота