ТУРИСТИЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ: СУТНІСТЬ ТА ОСНОВНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ТУРИСТИЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ: СУТНІСТЬ ТА ОСНОВНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ

21.02.2019 12:51

[Section 8. Productive forces development and regional economy]

Author: Гайворонська Інна Віталіївна, старший викладач кафедри маркетингу та бізнес-адміністрування, Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова


Для вивчення туризму, як системи, категорія середовища є однією з ключових. В основі туристичного середовища лежить територіальна туристична система, яка включає об'єкти туристичного призначення (туристичні ресурси, засоби розміщення, інфраструктуру і т.ін.). 

На рисунку 1 представлена модель туристичного середовища Р.Проссера, яка відображає внутрішні взаємозв’язки між елементами всередині туризму. 




Згідно даної моделі, туристичний ринок орієнтується на попит, що має сезонний характер, який формується на основі особливостей та культури території. Інформація і просування туризму базуються на сформованому іміджі регіону, доступності джерел інформації та ефективності реклами. Транспорт є основою у зв’язку туристичної дестинації з місцем проживання туриста. Середовище дестинації визначається історичними, архітектурними та іншими пам’ятками, культурними атрибутами, різними традиціями і способом життя місцевого населення. Важливими є сервісні послуги (засоби проживання, заклади харчування та магазини), які мають значний вплив на рівень туристичного попиту. 

Туристичне середовище відображає характер туристично-рекреаційної діяльності, яка здійснюється в межах територіальної системи. Така залежність дозволяє виявити ряд властивостей туристичного середовища [2]:

‒ неоднорідність, яка визначається якісною різноманітністю об'єктів;

‒ впорядкованість, що передбачає наявність просторового позиціонування;

‒ локалізованість, яка відображає нерівномірність розвитку сфери в результаті просторової диференціації туристичних ресурсів;

‒ мінливість, як відображення тенденцій зміни туристичної системи і, зокрема, туристичних потреб.

Туристичне середовище неоднорідне, воно включає в себе багато видів підсередовищ, у тому числі: (1) рекреаційне середовище індивіда або групи відпочиваючих, (2) середовище певного виду туристично-рекреаційної діяльності, (3) середовище окремих компонентів туристично-рекреаційної системи і т.ін.

Характеризуючи неоднорідність туристстичного середовища, І.І.Пирожник виділяє основні його властивості: гетерогенність і комплексність, відкритий характер по відношенню до інших видів середовищ, цілісний характер складових елементів, сезонність функціонування, ієрархічний характер територіальної організації, динамічні процеси [3]. Неоднорідність туристстичного середовища дозволяє виділити його типи. Типологізація туристичного середовища покладається в основу підходу до виявлення туристичної привабливості території, що забезпечить конкурентоспроможність туристичної дестинації. Пропонується виділити

два основних критерія типологізації туристичного середовища:

‒ по-перше, туристично-рекреаційні цілі території;

‒ по-друге, циклічність розвитку туристичного середовища. 

Щодо першого критерія, виділяється п'ять типів туристичного середовища, які дозволяють оцінити туристично-рекреаційну діяльність в регіоні (рис. 2). 




Застосування циклічності розвитку туристичного середовища, як критерію, дозволяє виявити стадії його зміни. Циклічність розвитку туристичної системи відображає зміни туристичного середовища за стадіями [3, 4]:

‒ дотуристичне (нетуристичне) середовище;

‒ дослідження (початок вивчення і туристичного освоєння);

‒ проникнення (короткочасний відпочинок, розвиток пізнавального туризму, залучення інвестицій);

‒ колонізація (створення постійної туристичної інфраструктури, утворення центрів відпочинку, будівництво «другого житла», великий приплив туристів);

‒ урбанізація (переселення людей на постійне місце проживання, скорочення туристчних потоків); 

‒ післятуристичне (нетуристське) середовище.

В межах туристичного середовища в часових інтервалах відбуваються однорідні події: прибуття і вибуття туристів. Кожен цикл таких подій є однією з характеристик процесу туризму – туристичний потік. Всі об'єкти туризму, як правило, пов'язані між собою по-різному спрямованими, паралельними туристичними потоками.

Туристичні потоки є, з одного боку, кількісними показниками туристської активності, а з іншого, вони відображають якісну характеристику туристичної системи – циклічність та стадію її розвитку.

Література:

1. Prosser R. “Tourism”. In Chadwick R.F. (ed.) Encyclopedia of Applied Ethics, vol. 4. – San Diego: Academic Press, 1998. – Р. 373–401.

2. Мажар Л. Ю. Туризм в пространстве и времени // Современные проблемы сервиса и туризма. – 2014. – № 1. – С. 18. 

3. Пирожник И. И. Трансформация туристско-рекреационного пространства в эпоху глобализации // Туризм и региональное развитие Вып. 4. Смоленск, 2006. С. 136. 

4. Глущенко В. В. Модели концепции рекреации, ее фундамента и функций, сущность и содержание рекреационного и туристского пространства, курорта, дестинации и кластера // Управление экономическими системами. 2014. № 3. URL: http//uecs.ru/uecs63-632014/item/2791-2014-03-01-07-30-42. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота