ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА РОЗВИТКУ ЗРОШУВАНОГО ЗЕМЛЕРОБСТВА - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА РОЗВИТКУ ЗРОШУВАНОГО ЗЕМЛЕРОБСТВА

18.03.2019 14:17

[Section 8. Productive forces development and regional economy]

Author: Калашнікова Тетяна Вікторівна, доктор економічних наук, професор, Харківський національний аграрний університет імені В. В. Докучаєва; Нікітченко Ірина Віталіївна, аспірант, Харківський національний аграрний університет імені В. В. Докучаєва


Зрошуване землеробство відіграє визначну роль у забезпеченні сталого розвитку землеробства і гарантування продовольчої безпеки. Тому суб’єкти господарювання, що у своїй діяльності застосовують зрошуване землеробство, потребують державної підтримки, направленої на стимулювання відновлення і розширення меліорованих земель.

Актуальні питання державної підтримки розвитку зрошуваного землеробства досліджуються у працях таких вітчизняних науковців Ромащенко М.І., Яцюк М.В., Жовтоніг О.І., Дехтяр О.О., Сайдак Р.В., Матяш Т.В. та ін. Однак, враховуючи внутрішньодержавне реформування та геополітичні зміни останніх років питання удосконалення державного регулювання та державної підтримки розвитку зрошуваного землеробства є актуальними та потребують подальших досліджень. 

Зокрема, у Харківській області тривалість значних кліматичних змін у напрямку підвищення середньорічної температури повітря на 1-2 ºС та зменшення середньої кількісті опадів у вегетаційний період до 50-81 % від норми призводять до постійного недоотримання рослинами живильної вологи. Вважаємо, що саме штучне зрошення сільськогосподарських культур в комплексі із застосуванням інноваційних технологій вирощування дозволять підвищити врожайність  сільськогосподарських культур в 2-3 рази порівняно з богарними умовами.

Однак, більшість мереж і систем зрошення Харківської області, як і в цілому по країні, були введені в експлуатацію ще у кінці минулого століття. Внаслідок реформування агропромислового комплексу за часи незалежності ефективність використання зрошуваних земель істотно погіршилась. Через розпаювання земель, нерівномірний розподіл виробничої та фінансової відповідальності відбулося погіршення технічного стану зрошувальних систем, практично повне припинення їх реконструкції і будівництво нових. В Харківській області у 2017 році при наявності 15,9 тис. га зрошуваних земель внутрішньогосподарського використання фактично було зібрано врожай з политих земель на площі 4 тис. га, що становить лише чверть. Враховуючи реальну потребу у розвитку зрошуваного землеробства, процес відновлення його потужностей потребує влиття значних інвестицій. Державна підтримка зрошуваного землеробства насамперед повинна спрямовуватися на формування фінансової можливості аграрних підприємств забезпечити ефективне функціонування мереж зрошення. 

Діючою на сьогодні «Комплексною програмою розвитку водного господарства Харківської області на період до 2021 року» передбачено капіталовкладення у проведення реконструкції інженерної інфраструктури зрошувальних систем та придбання поливної техніки у розмірі 309,05 млн. грн., з яких 95,2 % передбачається здійснити за рахунок суб’єктів господарювання [2]. У 2018 році Харківським управлінням водного господарства не було виділено взагалі коштів на реалізацію державних програм розвитку, виділено лише 78 тис. грн. на капітальний ремонт інших об’єктів відмінних від житла [1]. 

На нашу думку така диспропорція розподілу відповідальності за відновлення меліоративних мереж є непосильною для господарюючих суб’єктів.

З огляду на це вважаємо, що перспективним джерелом фінансування меліоративних систем є бюджети об’єднаних територіальних громад, що утворюються з 2014 року по всій Україні у процесі децентралізації на основі моделі участі «держава-громада-товаровиробник». Раніше бюджети місцевих органів не мали фінансових можливостей на підтримку розвитку зрошуваного землеробства.

Для фінансової підтримки бюджетів органів місцевого врядування та підприємств у напрямку відтворення цілісності меліоративних міжгосподарських і внутрішньогосподарських систем Кабінетом Міністрів України був схвалений проект Закону «Про стимулювання розвитку агропромислового комплексу України», де всі інструменти підтримки приведено у відповідність до положень, передбачених Угодою СОТ про сільське господарство.

На нашу думку, саме завдяки процесу децентралізації, місцеві бюджети зможуть консолідуватися з фінансовими ресурсами з метою фінансування місцевих програм розвитку аграрної сфери (у тому числі зрошуваного землеробства), використовуючи механізми державної підтримки. Забезпечення державної підтримки товаровиробників у сфері зрошення дозволить забезпечити збереження та відтворення родючості ґрунтів, відновлення та збільшення площ зрошуваних земель, стимулювання механізму державно-приватного партнерства, створення передумов для підвищення конкурентоспроможності національного сільськогосподарського виробництва на світових ринках.

Література

1. Бухгалтерія: Державне агенство водних ресурсів України регіональний офіс водних ресурсів Харківської області. URL: http://www.vodgosp.kharkov.ua/wp-content/uploads/2019/02/Zvit-pro-nadkhod zhennya-koshtiv-otrimanikh-za-poslugi.pdf.

2. Комплексна обласна програма розвитку водного господарства Харківської області на період до 2021 року: Харківська обласна державна адміністрація. URL: http://www.oblrada. kharkov.ua/ua/kompleksna-oblasna-programa-rozvitku-vodnogo-gospodarstva-kharkivskoji-oblasti-na-period-do-2021-roku.

3. Ромащенко М.І., Яцюк М.В., Жовтоног О.І. Дехтяр О.О., СайдакР.В., Матяш Т.В. Наукові засади відновлення та розвитку зрошення в Україні в сучасних умовах. Меліорація та водне господарство 2017. 106 № 2 (2017) URL:  http://mivg.iwpim.com.ua/index.php/mivg/issue/view/1.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота