ПРОЖИТКОВИЙ МІНІМУМ В СИСТЕМІ БАЗОВИХ ДЕРЖАВНИХ СОЦІАЛЬНИХ СТАНДАРТІВ РЕГУЛЮВАННЯ ДОХОДІВ НАСЕЛЕННЯ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ПРОЖИТКОВИЙ МІНІМУМ В СИСТЕМІ БАЗОВИХ ДЕРЖАВНИХ СОЦІАЛЬНИХ СТАНДАРТІВ РЕГУЛЮВАННЯ ДОХОДІВ НАСЕЛЕННЯ

28.04.2020 19:54

[Section 1. Economy, organization and administration of enterprises, branches and complexes]

Author: Магопець Михайло Сергійович, здобувач першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна


У багатьох розвинених країнах світу рівень життя громадян визначається  вартістю їх споживчого кошика, тобто того, без чого людина в принципі обійтися не може. Іншими словами, це набір товарів і послуг, необхідних людині для задоволення її першочергових потреб в середньому за рік. Але важливо також і те, що за вартістю цього набору визначається прожитковий мінімум – вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров’я набору продуктів харчування, а також мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.

Показник прожиткового мінімуму є базовим державним соціальним стандартом, на підставі якого визначаються державні соціальні гарантії та стандарти у сферах доходів населення (мінімальна заробітна плата і пенсія; посадові оклади та заробітна плата працівників бюджетної сфери і державних службовців; розмір державної допомоги та інших соціальних виплат), житлово-комунального, побутового, соціально-культурного обслуговування, охорони здоров’я та освіти. Прожитковий мінімум встановлюється в розрізі основних соціально-демографічних груп населення у розрахунку на одну особу на місяць. Розмір прожиткового мінімуму застосовується й для загальної оцінки рівня життя в Україні.

Відтак, формування величини прожиткового мінімуму має значний вплив на соціальний розвиток держави та регулювання доходів населення.

Впродовж останніх років прожитковий мінімум має тенденцію до щорічного зростання, проте не слід забувати, що це зростання у гривневому еквіваленті, якщо ж говорити про євроеквівалент, ситуація складається кардинально по-іншому. Якщо порівняти прожитковий мінімум у євроеквіваленті, то можна побачити, що на початок 2020 року він становив лише 72,03% від розміру прожиткового мінімуму на початок 2014 року, тобто зменшився майже у 1,4 рази, а у період 2015-2019 рр., ситуація була ще гіршою (рис. 1). 




Слід вказати на те, що законодавчо визначена величина прожиткового мінімуму значно нижча від його фактичного рівня. За даними Міністерства соціальної політики України [3], фактичний розмір прожиткового мінімуму у цінах січня 2020 року у розрахунку на місяць на одну особу становив 3780 грн. (з урахуванням суми обов'язкових платежів – 4335 грн.). Загалом же динаміка такого співвідношення протягом останніх років демонструє високі темпи збільшення розриву між розмірами фактичного та законодавчо затвердженого прожиткового мінімуму, що свідчить про те, що формування даного показника базується в першу чергу на фінансових можливостях державного бюджету, а не виходячи з необхідності забезпечення соціальних гарантій для населення. Такий підхід до формування показника прожиткового мінімуму нівелює його функцію як основного інструменту соціальної політики, перетворюючи його з базового соціального стандарту регулювання доходів населення у суто формальну величину та порушує конституційне право громадян на достатній життєвий рівень.

З огляду на зазначене, постає питання щодо перегляду методології визначення прожиткового мінімуму та розроблення нових законодавчих механізмів, які б забезпечували максимальну відповідність даного базового державного соціального стандарту реальному стану задоволення фізіологічних, побутових, соціальних та культурних потреб людини й гарантували їй підтримку належного рівня життя.

Література:

1. Мінфін. Прожитковий мінімум в Україні : веб-сайт. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/labour/wagemin/ (дата звернення: 26.04.2020).

2. Мінфін. Курси Національного банку України : веб-сайт. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/exchange/nbu/ (дата звернення: 26.04.2020).

3. Міністерство соціальної політики України: веб-сайт. URL: https://www.msp.gov.ua/news/18287.html (дата звернення: 24.04.2020).


________________

Науковий керівник: Магопець Олена Анатоліївна, кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри аудиту та оподаткування, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота