СТРАТЕГІЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ ХАРЧУВАННЯ ДІТЕЙ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

СТРАТЕГІЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ ХАРЧУВАННЯ ДІТЕЙ

25.11.2020 14:57

[Section 3. Marketing]

Author: Коноваленко Анастасія Сергіївна, кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу, Таврійський державний агротехнологічний університет ім. Д. Моторного


Роль держави в процесі управління безпекою харчування дітей полягає у забезпеченні збереження та покращення стану здоров’я дітей, здійснення профілактичних заходів, спрямованих на запобігання захворюванням, які можуть бути спричинені порушеннями харчування, створення умов для покращення демографічної ситуації в Україні. Одним з пріоритетів держави є забезпечення основних прав людини та створення соціально-економічних умов, за яких людина здатна задовольнити свої потреби у повноцінному харчуванні. Даний підхід відповідає Загальній декларації прав людини, у якій наведено важливіші критерії гідних умов життя людини, найважливішим з яких визнано право на їжу на рівні, який є необхідним для підтримання здоров’я та добробуту людини [1]. Статтею 3 Конституції України зазначено, що найвищою соціальною цінністю в Україні визнається людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека. З одного боку, продовольча безпека є обов’язком держави, з іншого – складовим елементом національної безпеки країни [2].  

За даними Глобального рейтингу негативно на рівень продовольчої безпеки в Україні впливають проблеми загального стану економіки. Харчова та переробна промисловість України займають провідне місце у структурі промислового виробництва. Забезпечення розвитку виробництва продовольства є пріоритетною та стратегічною задачею. За обсягами реалізованої продукції галузь займає перше місце серед усіх галузей промисловості з часткою більше 20% у загальному обсязі промисловості України [3]. Згідно ст. 1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства в Україні» продовольча безпека визначається як захищеність життєвих інтересів людини, яка виражається у гарантуванні державою безперешкодного економічного доступу людини до продуктів харчування з метою підтримання її звичайної життєвої діяльності [4]. 

У ст. 1 Закону України «Про основи національної безпеки» продовольча безпека визначається як стан економіки держави, при якому забезпечується продовольча незалежність країни і гарантується стійка та надійна фізична і економічна доступність для всього населення основних видів харчових продуктів, які відповідають встановленим законом вимогам щодо якості та безпечності в кількості, необхідній для активного та здорового життя [5]. Такий підхід свідчить про те, що безпека харчування здебільшого розглядається як економічне явище, а не тільки медичний аспект.

Науковці стверджують, що питання продовольчої безпеки в Україні є гострим та ускладнене низкою суб’єктивних та об’єктивних причин, які потребують подальших досліджень. Вирішення цього питання потребує створення сприятливих економічних, організаційних, правових умов для розвитку підприємницької діяльності, підвищення її ефективності та поступового виведення з тіньового сектору економіки [6].

За даними ВООЗ спостерігається прискорення зростання чисельності населення з прогресуючими хворобами цивілізації (ожиріння, серцево-судинні захворювання, цукровий діабет тощо). Здорове харчування дітей та підлітків є важливою передумовою зниження ризику серцево-судинних захворювань, діабету та раку як у дитячому, так і дорослому житті. Тенденції останніх років свідчать про погіршення стану здоров’я населення в Україні, що спричинено нестабільністю суспільства, неповноцінним харчуванням, недостатньою медичною допомогою, забрудненням довкілля, зниженням життєвого рівня населення країни [7]. 

Відповідно до Закону Україні «Про охорону дитинства» в Україні під поняттям «дитина» слід розуміти особу віком до 18 років (повноліття), якщо згідно з законом, застосовуваним до неї, вона не набуває прав повнолітньої раніше; а «дитинство» визначається як «період розвитку людини до досягнення повноліття». У цьому ж Законі охорона дитинства трактується як «система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав» [8]. 

У п. 2 ст. 2 Закону визначено, що «завданням законодавства про охорону дитинства є розширення соціально-правових гарантій дітей, забезпечення фізичного, інтелектуального, культурного розвитку молодого покоління, створення соціально-економічних і правових інститутів з метою захисту прав та законних інтересів дитини в Україні». Система заходів щодо охорони дитинства в Україні зазначена у ст. 4 Закону передбачає низку напрямів, у тому числі забезпечення належних умов для «гарантування безпеки, охорони здоров’я, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей». Стаття 6 відповідного Закону передбачає гарантування державою дитині права «на охорону здоров’я, … сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу життя» [8]. В аспектах управління безпекою харчування дітей держава вживає низку заходів, одним серед яких зазначено боротьбу з хворобами та недоїданням, у тому числі шляхом надання дітям доступу до достатньої кількості якісних харчових продуктів та чистої питної води; забезпечення всіх прошарків суспільства, зокрема батьків і дітей, інформацією щодо охорони здоров’я і здорового харчування дітей тощо (п.3 ст.6 Закону) [8]. Дитяче харчування має стосуватись дітей віком до 18 років, проте, відповідно до Закону України «Про дитяче харчування», категорія «дитяче харчування» охоплює аспекти харчування дітей від народження до трьох років [9]. Стосовно дітей у віці від 3 до 18 років аспекти безпеки харчування чітко не окреслені. 

Науковці наполягають на необхідності приділяти більше уваги здоров’язберігаючій стратегії медицини, принципова різниця якої полягає у тому, що кінцевою метою є підтримання «безпечного рівня здоров’я» [10], що посилює необхідність реалізації державні програми щодо популяризації раціонального харчування дітей через створення сприятливого середовища на ринку продуктів харчування для дітей шкільного віку.

Статті 1-4 Конвенції про права дитини від 1989 р. стверджують пріоритетність інтересів дітей та зобов'язання держав-учасниць вживати заходи для вільного від дискримінації здійснення прав, закріплених у Конвенції. Статті 18-27 Конвенції зазначають обов'язок держави щодо допомоги батькам і законним опікунам, права дітей на охорону здоров'я, соціальне забезпечення і рівень життя, необхідний для їх розвитку [11]. В Україні Указом Президента України 18.06.96 р. №63/96  була затверджена національна програма «Діти України», яка була у подальшому пролонгована Указом Президента України від 24 січня 2001 року № 42/2001 «Про додаткові заходи щодо забезпечення виконання Національної програми «Діти України на період до 2005 року». 

Закон України «Про захист прав споживачів» визначає поняття «безпека продукції» як відсутність будь-якого ризику для життя, здоров'я, майна споживача і навколишнього природного середовища при звичайних умовах використання, зберігання, транспортування, виготовлення і утилізації продукції [11]. Однак, харчування дітей поза межами родини (у шкільних їдальнях, кафе, продукти, ритейлу тощо) є отриманням не тільки продукту, а й послуг, сервісу, що є певним «обрамленням» продуктової пропозиції, що потребує подальших досліджень задля визначення критеріїв оцінювання рівня безпеки харчування.

Висновки. Результати проведених досліджень доводять наявність певних зрушень у питаннях стратегічного забезпечення продовольчої безпеки. Однак, безпекові аспекти харчування дітей шкільного віку досі залишаються недостатньо дослідженими та потребують подальшого наукового пошуку задля формування концепції забезпечення належного рівня безпеки харчування майбутніх поколінь українців.

Література:

1. Загальна декларація прав людини : прийнята і проголошена резолюцією 217 А (ІІІ) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 р. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015 (дата звернення 15.10.2020).

2. Конституція України : Закон України від 28 червня 1996 р. №254к/96-ВР / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

3. Купчак П. М. Харчова промисловість України в умовах активізації інтеграційних та глобалізаційних процесів : монографія. Рада по вивч. прод. сил України НАН України / За ред. д-ра екон. наук, проф. Л. В. Дейнеко.  Київ, 2009. 152 с.

4. Про державну підтримку сільського господарства в Україні : Закон України від 24 червня 2004 р. № 1877-IV / Верховна Рада України. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1877-15 (дата звернення 15.10.2020).

5. Про основи національної безпеки : Закон України від 21 червня 2018 р. № 2469-VIII / Верховна Рада України. База . База даних «Законодавство України». 

6. Кошкалда І. В., Шелудько Л. В. Економічна доступність населення до якісного і безпечного продовольства. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. 2018. Вип. 193. С. 25-36.

7. Дідух Г. В. Отримання мікропартикуляту з концентрату білків молочної сироватки. Харчова наука і технологія. 2015. № 2(31). С. 52-56.

8. Про охорону дитинства : Закон України від 26 квітня 2001 р. № 2402-III / Верховна Рада України. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14 (дата звернення 15.10.2020).

9. Про дитяче харчування : Закон України від 14 вересня 2006 р. № 142-V / Верховна Рада України. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/142-16 (дата звернення 15.10.2020).

10. Полька Н. С., Бердник О. В. Сучасні підходи до оцінки стану здоров’я в гігієні дитинства. Журнал НАМН України. 2013, т. 19. № 2. С. 226-235.

11. Про захист прав споживачів : Закон України від 12 травня 1991 р. № 1023-XII / Верховна Рада України. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12  (дата звернення 15.10.2020)



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота