РОЛЬ ПОДАТКОВОГО НАВАНТАЖЕННЯ В ЕКОНОМІЦІ ДЕРЖАВИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

РОЛЬ ПОДАТКОВОГО НАВАНТАЖЕННЯ В ЕКОНОМІЦІ ДЕРЖАВИ

10.02.2022 21:29

[Section 7. Tax system. Budget system]

Author: Ковбасюк Владислава Павлівна, студентка, спеціальність «Міжнародна економіка», ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»; Віннікова Інна Ігорівна, кандидат економічних наук, доцент, ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»


Актуальність. У зв’язку з глобалізацією  економіки та ринковими відносинами, податки забезпечують нагромадження коштів бюджетів на різних рівнях для того, щоб держава могла виконувати свою місію. Загальна сума всіх податків, що сплачуються на корпоративному, промисловому та державному рівнях, визначає ступінь податкового навантаження на державу. 

Цей показник впливає на економічне зростання економіки держави, інвестиційну, інноваційну привабливість, економічну активність господарських одиниць і, створює умови для економічного, соціального та фінансового розвитку. У зв'язку з цим рівень податкового навантаження є актуальним та необхідним процесом в розвитку національної економіки будь-якої держави.  Темі оптимального податкового навантаження в Україні присвячені роботи  відомих вчених, таких як, О. Антонова, Т. Куценко, О. Тимченко, В. Федосов, Н. Фролова та інші. Але питання оптимального рівня оподаткування ще недостатньо висвітлено в сучасній літературі і потребує більш глибокого дослідження. 

Постановка проблеми.  Визначити рівень  податкового навантаження  та обґрунтувати   наскільки  оптимальним   він є для економіки України.

Результати дослідження. Через складну економічну ситуацію в Україні (криза в політичній, фінансовій та соціальній сферах), високе податкове навантаження на вітчизняні бізнес-організації, зростання кількості випадків ухилення від сплати податків, зросла необхідність реформування податкової системи в нашій державі. Однією з причин гальмування економіки після тотального локдауну є значне зменшення інвестицій, так як люди чекають більш сприятливої ситуації для продовження програми капіталовкладень та зменшення поширення вірусу. Пандемія COVID-19 двояко вплинула на економіку України. Згідно з дослідженнями М. Репко, заступниці директора Центру економічної стратегії, локдаун у 2020-му році негативно відобразився на пасажирських  перевезеннях, туризмі, та сфері торгівлі. Натомість торговий баланс держави дещо покращився за рахунок відчутного зменшення імпорту[1]. 

 Держава збирає податки для забезпечення широкого спектру суспільних благ і послуг, включаючи правоохоронні органи, громадську інфраструктуру, освіту та охорону здоров'я.

За статистикою, протягом 2011-2019 років податкове навантаження в Україні середнє (порівняно з розвинутими країнами) і коливається в межах 32-36% і має тенденцію до зниження в останні роки [2]. 

Порівняно з іншими країнами номінальний рівень податкового навантаження в Україні не вищий, ніж у США, Канаді, Великобританії та Німеччині, але фактичний податковий тягар з урахуванням впливу податкової системи, тобто рівень задоволення потреб громадян за рахунок оподаткування значно вище. У порівнянні, наприклад, із соціально орієнтованою Швецією, де податкове навантаження становить близько55 % ВВП, податкове навантаження в Україні значно нижче – 32-36%. Проте твердження про те, що податкове навантаження для Швеції вище, ніж для українців, є невірним, оскільки частка податків, повернутих населенню у перерозподілі бюджету для Швеції, становить близько 85%, тоді як у нас – не більше 30% [3].

Оптимальне оподаткування є важливою макроекономічною проблемою кожної країни.  Податкове навантаження на економіку має знаходитись на рівні 40–42% ВВП. Структурні зрушення в податковій системі в бік оподаткування майна і процентних доходів дають можливість: зменшити загальне податкове навантаження на виробництво і громадян з невисокими доходами без ризику бюджетних втрат; збільшити податкові надходження на 10%, змістивши акценти в оподаткуванні на майно та пасивні та нетрудові доходи; оптимізувати структуру податкових платежів, сприяти збільшенню питомої ваги стабільних і простих в управлінні (плануванні та адмініструванні) видів податкових платежів, що забезпечить наповнюваність бюджету та в перспективі сприятиме зниженню рівня тіньової економіки[4]. 

Висновки. Чинна податкова система в Україні є не зовсім досконалою. Неповні та не  стабільні податкові прибутки до бюджету, нерівномірні відносини між платниками і державою – це наслідки непомірного податкового тягаря. Саме тому роль податків і зменшується. Необхідною умовою подолання цієї несприятливої для України ситуації є зниження рівня податкового навантаження на власників бізнесу. Це посприяє росту державної економіки, що, далі, приведе до збільшення ВВП та зміцнення податкової бази.

Література:

1. Репко М. Як пандемія COVID-19 вплинула на економіку України. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ces.org.ua/how-covid19-affected-ukrainian-economy/ .

2. Науковий вісник Ужгородського національного університету / Оперенко С. // Міжнародні економічні відносини та світове господарство. –  2018. −№19. – С. 167−171.

3. Крисоватий А.І. Домінанти гармонізації оподаткування: національні та міжнародні вектори : [монографія] / А.І. Крисоватий, В.А. Валігура. – Тернопіль : Підручник і посібник, 2010. – 248 с.

4. Сибірянська Ю.В. Нова модель податкової системи України: перерозподіл податкового навантаження / Ю.В. Сибірянська, М.Б. Кондратенко // Бізнес Інформ. – 2014. – № 7. – С. 276–283 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/ binf_2014_7_50.pdf.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота