ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД ГЕНЕЗИЗУ ФІНТЕХ-ІННОВАЦІЙ В СУЧАСНИХ УМОВАХ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД ГЕНЕЗИЗУ ФІНТЕХ-ІННОВАЦІЙ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

14.06.2022 16:44

[1. Economic sciences]

Author: Велика Олена Володимирівна, аспірант кафедри Міжнародного обліку та аудиту, ДВНЗ «Київський національний економічний університет ім. В. Гетьмана»


Системна трансформація глобального фінансового ринку в умовах динамічного поширення інформаційних технологій та діджиталізації економічної діяльності об’єктивно вимагає від національних урядів реалізації комплексних заходів державного регулювання ринкового обігу фінтех-продуктів та відповідного його інституційного забезпечення. Не можемо не відзначити і таких ідентифікованих експертами Всесвітнього економічного форуму і компанії Oliver Wyman переваг фінтех-продуктів як: значне розширення доступності фінансових сервісів для споживачів, зниження цін на них, удосконалення системи ризик-менеджменту і диверсифікація фінансових ризиків, конвергенція зусиль учасників глобального фінансового ринку, а також формування висококонкурентного ринкового середовища. Так, на сьогодні не більше 30 компаній у світі спроможні забезпечити оперативний експорт своїх продуктів і послуг з причин відсутності на багатьох регіональних ринках платформ масштабування BaaS, браку у партнерів інтерфейсів прикладного програмування з відкритим кодом, а також недосконалості регуляторного середовища в частині швидкого проведення незалежного ліцензування на нових сегментах.

Між тим, як свідчить міжнародний досвід, сучасна система регулювання ринкового обігу фінтех-продуктів наштовхується на цілу низку вагомих перешкод. Насамперед слід відзначити правову невизначеність у питаннях кваліфікації суб’єктів правопорушень, суб’єктів юридичної відповідальності, правового статусу фінтех-компаній та застосування існуючих норм, а також визначення інструментарію правового регулювання фінтеху в частині відносин по лінії «людина – машина» та «машина – машина». Окремої уваги заслуговують і такі перешкоди, як-от: транскордонний характер діяльності фінтех-компаній з відсутністю їх жорсткої територіальної прив’язки до місця надання послуг чи продукування фінтех-продуктів; кроссекторальність фінтех-індустрії з наданням клієнтам комплексних пакетів фінансових послуг; висока складність прогнозування негативних наслідків регулювання фінтеху та забезпечення балансу інтересів держави, споживачів, інвесторів і фінтех-компаній.

На сьогодні, згідно результатів досліджень «Innovative technology in financial supervision (suptech) – the experience of early users» та «The suptech generations», здійснених фахівцями Інституту фінансової стабільності Банку міжнародних розрахунків, функціонує своєрідна інституційно-регуляторна мережа глобальної фінтех-індустрії. Її репрезентують 39 національних наглядових органів у 31 країні світу, котрі більшою чи меншою мірою застосовують технології SupTech. З-поміж них, зокрема, Національний банк Австрії, Австралійська комісія з цінних паперів та інвестицій, Управління грошового обігу Гонконгу, Центр аналізу фінансових транзакцій та звітів Канади, Центральний банк Малайзії, Комісія з цінних паперів і бірж США, Орган пруденційного і резолюційного нагляду Франції та ін. При цьому усі вони в останні роки активно розвивають міжнародну координацію і співпрацю, що активізує процеси поширення у світових координатах технологій SupTech та їх глобальну уніфікацію і стандартизацію.

Принагідно відзначимо також, що Великобританія, як один з глобальних лідерів за показниками розвитку фінтех-інновацій та криптовалютної інтеграції, має нині найбільш розгалужену систему інституцій, наділених функціональними повноваженнями у сфері регулювання ринкового обігу фінтех-продуктів. Так, поряд з Управлінням з фінансового регулювання тут функціонує також Казначейство Великобританії. Водночас з 2013 р. у діючій у цій країні моделі фінансового регулювання Twin Peaks функції щодо імплементації національної системи пруденційного регулювання та контролю за дотриманням економічними суб’єктами діючих правил поведінки на національному фінансовому ринку були розділені між Управлінням пруденційного регулювання та Управлінням з фінансового регулювання. Окрім того, важливу роль в інституційно-регуляторній системі ринкового обігу фінтех-продуктів Великобританії відіграють також профільні комітети з фінансової монетарної політики Банку Англії, а також Управління з конкуренції і ринків, що є запорукою ефективного регулювання сфери фінтех-інновацій. 

Так, Великобританія в особі Управління з фінансового регулювання у 2015 р. у числі перших запровадила на своїй території режим регуляторної «пісочниці» у рамках проєкту Project Innovate. У рамках даного проєкту фінтех-компанії здобули широкі можливості не тільки оперативного тестування розроблених інноваційних продуктів, послуг та бізнес-моделей на реальному ринку у безпечному і сприятливому регуляторному середовищі, але й суттєвого скорочення часового періоду виходу на ринок та значного зниження рівня трансакційних витрат з причин відсутності обов’язкового ліцензування та м’якого контролю з боку органів державного фінансового менеджменту. Водночас чітке визначення заходів захисту прав споживачів у випадку виникнення проблемних ситуацій дало змогу мультиплікувати розвиток британського фінансового ринку з приведенням у відповідність його регуляторних норм зі структурною динамікою фінтех-компаній за дотримання при цьому найвищих норм забезпечення безпеки клієнтів. 

Характеризуючи режим регуляторної «пісочниці», слід відзначити, що він діє на сьогодні у близько 20 країнах світу, водночас близько 30 юрисдикцій оголосили в останні роки про свої рішучі наміри вже найближчим часом запровадити даний тип регуляторного режиму для фінтех-компаній.

Узагальнюючи, можемо зазначити, що пріоритетними інструментами національного рівня є запровадження режимів регуляторної «пісочниці». При цьому регуляторно-наглядові органи переважної більшості держав, залучених у загальносвітові процеси ринкового обігу фінтех-продуктів, намагаються у будь-який спосіб досягти оптимального балансу між ризиками їх запровадження та структурною динамікою розвитку фінтеху як одного зі стратегічних напрямів розбудови фінансової екосистеми глобального типу.

______________

Науковий керівник: Галенко О.М., доктор економічних наук, професор, ДВНЗ «Київський національний економічний університет ім. В. Гетьмана»

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота