РОЗВИТОК ІНСТИТУТУ АВТОРИЗОВАНИХ ЕКОНОМІЧНИХ ОПЕРАТОРІВ В УКРАЇНІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

РОЗВИТОК ІНСТИТУТУ АВТОРИЗОВАНИХ ЕКОНОМІЧНИХ ОПЕРАТОРІВ В УКРАЇНІ

22.06.2022 14:24

[1. Economic sciences]

Author: Аровіна Марина Павлівна, кандидат наук з державного управління, Український гуманітарний інститут, м. Буча


Європейський шлях розвитку економіки нашої держави передбачає підвищення ступеню взаємної відкритості та довіри у міжнародних економічних відносинах. Тому важливим є приєднання України до програми співпраці митниці і бізнесу через авторизовані економічні оператори (АЕО). Програма, ініціатором впровадження якої є Всесвітня митна організація, має на меті узгодження певних стандартів безпеки у контексті спрощення світової торгівлі. За 17 років дії до програми АЕО приєдналися більше половини держав світу [1]. В Україні робота щодо адаптації законодавства і процедур стосовно митної сфери до практики та стандартів Європейського союзу триває з 2015 р., а в 2021 р. зареєстровано перший авторизований економічний оператор. На цей час створена національна нормативно-правова база, де визначено статус АЕО, його види, критерії отримання, умови оцінки відповідності, спрощення і переваги, які отримує суб’єкт господарювання тощо [2].

Згідно діючому законодавству АЕО – підприємство-резидент, учасник міжнародного ланцюга постачань, який відповідає встановленим митними органами вимогам, має статус АЕО через авторизацію, та право використовувати переваги та спеціальні спрощення [2, ст.12]. Авторизація може бути двох типів – В і С, яку підприємство обирає самостійно. 

Проаналізуємо спільне і специфічне цих двох типів АЕО (табл.1). З таблиці бачимо, що тип С надає можливість отримати полегшення при митному оформленні, тип Б більш спрямований на підтвердження надійності підприємства.





Дані табл.1 свідчать, що будь-який статус АЕО в Україні надає можливість спрощення митного оформлення підприємствам, які здійснюють зовнішньоекономічну діяльність. Це, в свою чергу, дозволяє економити час та витрати на митні процедури, підвищувати ефективність зовнішньоекономічної діяльності та конкурентоспроможність. Так, за даними державної митної служби України, економія часу на транзитні переміщення та остаточну доставку може складати 29% [3]. Вигоду отримують суб’єкти господарювання, які здійснюють експортні та імпортні операції: на 38% покращується безпека продукції завдяки зменшенню крадіжок, на 26% підвищується рівень відповідності вимогам споживачів, а саме зменшення скарг покупців та здіймається на 20% кількості нових клієнтів, практично наполовину зростає прозорість даних щодо всього ланцюга постачання товарів та на 30% збільшується своєчасність інформації щодо руху товарів [3].

Проте, незважаючи на безумовні плюси використання, слід зазначити, що темпи розвитку інституту АЕО в нашої державі є вкрай низькими (табл.2). 

Таблиця 2. Динаміка кількості АЕО у деяких країнах [4, 5]






З таблиці 2 ми бачимо, що наша країна значно відстає не тільки від держав Європейського союзу, а також від Молдови – країни, яка розвивається. В той же час ми бачимо, що у 2022 році загальна кількість підприємств зі статусом АЕО в ЄС складає більш ніж 17 тис. одиниць, тобто у середньому на кожну державу припадає приблизно 600 одиниць. Цей показник може бути орієнтиром для нашої країни. Для опрацьовування шляхів його досягнення необхідно визначити основні фактори, які стримують збільшення кількості АЕО в Україні.

Перш за все мова йде про обмеження, встановлені діючим законодавством щодо кількості підприємств, які можуть проходити авторизацію одночасно у перші три роки впровадження інституту АЕО [2]. Практично до грудня 2022 р. цей показник не може перебільшувати 30 компаній. Також слід відмітити, що процес авторизації у середньому триває 150-180 днів.

По-друге, рівень поінформованості національних суб’єктів зовнішньо - економічної діяльності щодо впровадження інституту АЕО. Так, за даними ГО «Інститут економічних досліджень та політичних консультацій», у 2020 році 74,5% опитаних експортерів та 73,7% імпортерів не знали що таке «Авторизований економічний оператор». Найменш освіченими щодо АЕО за секторами економіки були сільськогосподарські підприємства (73%), а за розміром – мікро та малі підприємства (більше 70%) [6, с.285-286]. Кількість бажаючих отримати статус АЕО серед великих підприємств більш ніж вдвічі перевищувала цей показник серед малих: 30,2 проти 13,7 відсотків.

По-третє, відсутність необхідної інфраструктури безпосередньо на пунктах пропуску через державний кордон України. Наприклад, перевага «використання спеціально визначеної смуги руху в пункті пропуску через державний кордон України…», за інформацією з відкритих джерел, стане доступною не раніше 2023 року [7].

Таким чином, за результатами досліджень можна зробити наступні висновки. Розвиток інституту АЕО є перспективним напрямком розширення міжнародних економічних стосунків між Україною та багатьма країнами за рахунок його світового використання та визнання. Мінімізація дії факторів, які стримують розповсюдження АЕО в Україні, дозволить значно підвищити безпеку, прозорість, швидкість та ефективність міжнародних торгівельних операцій для національних компаній.

Література

1. Видано перший сертифікат АЕО в Україні. Державна митна служба України. Офіційний сайт. URL: https://cutt.ly/2JSpgkx (дата звернення: 01.06.2022).

2. Про внесення змін до Митного кодексу України щодо деяких питань функціонування авторизованих економічних операторів : Закон України від 02.10.2019 р. № 141-IX : станом на 16 черв. 2022 р. URL: https://cutt.ly/0JSssq5 (дата звернення: 10.06.2022).

3. АЕО в інфографіках. Державна митна служба України. Офіційний сайт. URL: https://customs.gov.ua/aeo-infographics (дата звернення: 15.06.2022).

4. Сдерживающие факторы АЕО. Логос пресс. Молдова. URL: http://logos.press.md/1287_08_1/ (дата звернення: 14.06.2022).

5. Authorised Economic Operators – Querypage. Taxation and Customs Union. URL: https://cutt.ly/SJSxgQ0 (дата звернення: 10.06.2022).

6. Спрощення процедур торгівлі в Україні: оцінки та очкування бізнесу. 2020. Київ : ГО «Ін-т екон. дослідж. та політ. консультацій». 304 с. URL: http://surl.li/cdomk (дата звернення: 10.06.2022).

7. Кількість претендентів на статус АЕО у 2022 році значно зросте в результаті нових спрощень – думка. Interfax Україна. URL: http://surl.li/cdomr (дата звернення: 16.06.2022).




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота