ОСОБЛИВОСТІ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ РИНКУ ПРИРОДНОГО ГАЗУ У ЗВ’ЯЗКУ ІЗ ВОЄННИМ СТАНОМ В УКРАЇНІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ РИНКУ ПРИРОДНОГО ГАЗУ У ЗВ’ЯЗКУ ІЗ ВОЄННИМ СТАНОМ В УКРАЇНІ

26.07.2022 11:16

[2. Legal sciences]

Author: Юморанов Денис Ігорович, аспірант Науково-дослідного інституту публічного права, м. Київ, Україна


Ринок природного газу являє собою сукупність правовідносин, що виникають у процесі купівлі-продажу, постачання природного газу, а також надання послуг з його транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), послуг установки LNG. Адміністративно-правове (державне) регулювання забезпечення функціонування ринку природного газу здійснює регулятор, яким виступає Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) [1]. НКРЕКП є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України та здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб’єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг [2].

Серед вчених-юристів мало зустрічається наукових публікацій, присвячених адміністративно-правовому регулюванню відносин функціонування ринку природного газу, що здійснюється НКРЕКП, а також адміністративно-правовому статусу самої НКРЕКП. В основному роботи стосуються регулювання енергетичного ринку [3]. Ми не ставимо перед собою за мету давати оцінку правовому статусу НКРЕКП як державного органу, а розглянемо функціональний аспект, пов’язаний із забезпеченням здійснення з боку НКРЕКП, як регулятора, оперативного і ефективного адміністративно-правового регулювання сфери газопостачання у зв’язку із воєнним станом, введення якого об’єктивно зумовлює необхідність запровадження додаткових заходів державного реагування для запобігання підвищенню цін та тарифів на відповідних ринках, а також належному забезпеченню газопостачання. 

Оцінка ефективності здійснення НКРЕКП адміністративно-правового впливу на функціонування ринку природного газу вимагає наукового аналізу основних рішень, прийнятих регулятором в період дії воєнного стану в Україні.

Так, з метою врегулювання ринку природного газу в умовах воєнного стану в Україні державний регулятор (НКРЕКП) прийняв ряд рішень:

1. Постанова від 30.06.2022 № 658 «Про особливості надання послуг транспортування природного газу з метою виконання спеціальних обов’язків в умовах воєнного стану» [4]. Цим рішенням Регулятор зобов’язав ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» здійснювати надання послуг транспортування природного газу операторам газорозподільних систем та суб’єкту, на якого покладенні спеціальні обов’язки щодо продажу природного газу операторам газорозподільних систем, у межах реалізації таких обов’язків з урахуванням наступних особливостей: 1) здійснювати безумовне підтвердження поданих номінацій та/або погодження торгових сповіщень у рамках функціонування балансуючої групи, створеної з метою виконання покладених спеціальних обов’язків щодо продажу природного газу операторам газорозподільних систем; 2) відмова в реєстрації балансуючої групи для виконання покладених спеціальних обов’язків щодо продажу природного газу операторам газорозподільних систем може бути здійснена виключно на підставі абзаців другого, третього та п’ятого пункту 5 глави 7 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи. В обґрунтування необхідності прийняття такого рішення слід зазначити, що відповідно до положень частини першої статті 11 Закону України «Про ринок природного газу», з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб'єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов'язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Обсяг та умови виконання спеціальних обов’язків, покладених Кабінетом Міністрів України на суб’єктів ринку природного газу, мають бути необхідними та пропорційними меті задоволення правомірного загальносуспільного інтересу та такими, що створюють найменші перешкоди для розвитку ринку природного газу.

Так, пунктом 4 Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу визначено, що такі спеціальні обов’язки покладені, зокрема на ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» - щодо продажу природного газу операторам газорозподільних систем на умовах, передбачених пунктом 6 цього Положення. Пунктом 6 Положення встановлено, що з 1 червня 2022 р. та протягом дії воєнного стану, а також протягом шести місяців після його припинення або скасування ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» реалізує природний газ операторам газорозподільних систем у розмірі нормативних, понаднормованих втрат та виробничо-технологічних витрат, втрат, зумовлених воєнними діями та понесених у зв’язку із запобіганням/врегулюванням гуманітарних кризових ситуацій, на підставі договору купівлі-продажу природного газу за встановленими цінами. Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 додатку 2 до Положення, реалізація природного газу в період з 1 червня 2022 р. та протягом дії воєнного стану, а також протягом шести місяців після його припинення або скасування здійснюється у разі, коли оператор газорозподільної системи приєднується до договору про утворення балансуючої групи, де стороною, відповідальною за добовий небаланс групи, є ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України». Враховуючи зазначене вище, з метою безумовного належного виконання суб’єктами ринку природного газу спеціальних обов’язків в умовах дії воєнного стану і прийнято зазначену постанову.

2. Постанова від 29.03.2022 № 355 «Про особливості надання послуг з приєднання до газорозподільних систем під час дії воєнного стану» [5]. Зазначеною постановою передбачається: забезпечення врегулювання процедури надання послуг з приєднання об’єктів замовників щодо яких наявна довідка військової адміністрації про необхідність термінового приєднання об’єктів, що використовуються для задоволення потреб військових адміністрацій, а також інших підприємств, незалежно від форми власності, які виконують мобілізаційне завдання за укладеними договорами, Збройних Сил України, інших військових формувань України, правоохоронних органів і сил цивільного захисту; стислі терміни надання послуги з приєднання об’єктів замовників, що використовуються для задоволення потреб військових адміністрацій, а також інших підприємств, незалежно від форми власності, які виконують мобілізаційне завдання за укладеними договорами, Збройних Сил України, інших військових формувань України, правоохоронних органів і сил цивільного захисту; зменшення кількості документів для отримання послуги з приєднання під час воєнного стану.

3. Постанова від 17.03.2022 № 348 «Про виконання інвестиційних програм Операторів ГРМ, Оператора ГТС та Оператора газосховищ у період дії воєнного стану в Україні» [6]. Зазначеною постановою фактично дозволено на період воєнного стану в Україні Операторам ГРМ, Оператору ГТС та Оператору газосховищ використання коштів, визначених як плановані тарифні джерела фінансування відповідних інвестиційних програм, на ліквідацію наслідків аварійних ситуацій, викликаних веденням воєнних дій на території здійснення ліцензованої діяльності, а також на першочергові заходи, що безпосередньо спрямовані на забезпечення надійної та безпечної експлуатації та підтримання у належному стані об’єктів газорозподільної системи/газотранспортної системи/газосховищ, що знаходяться в їх власності або користуванні, у тому числі на правах господарського відання, користування чи експлуатації. Надзвичайно важлива постанова, яка фактично визначила джерела фінансування настільки необхідні для ліквідації наслідків аварійних ситуацій, викликаних веденням воєнних дій на території України, дозволивши Операторам ГРМ, Оператору ГТС та Оператору газосховищ використати кошти призначені для виконання інвестиційних програм (фактично зупинивши виконання інвестиційних програм, що в умовах війни було б і не можливим).

4. Постанова від 21.06.2022 № 613 «Про особливості зміни постачальника природного газу споживачем, що не є побутовим, в умовах воєнного стану» [7]. Зазначена постанова дозволяє з 1 липня 2022 року (дата визначена у тексті постанови) непобутовим споживачам для укладання договору постачання природного газу з новим постачальником не потрібно надавати ні письмового дозволу на перехід, ні акт звірки або довідку від чинного постачальника з посвідченням відсутності простроченої заборгованості. Важливість зазначеної постанови полягає у наступному. Відповідно до положень розділу IV Правил Правила постачання природного газу, затверджені постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496, кожен споживач має право на вільний вибір постачальника шляхом укладення з ним договору постачання природного газу відповідно до умов та положень, передбачених цими Правилами. Зміні постачальника має передувати укладення договору постачання природного газу з новим постачальником та розірвання договору постачання природного газу з діючим постачальником або його призупинення в частині постачання природного газу в певному розрахунковому періоді. Для зміни постачальника у споживача має бути відсутня прострочена заборгованість за поставлений природний газ перед діючим постачальником, що підтверджується письмовою довідкою діючого постачальника або складеним з ним актом звірки взаєморозрахунків, або наявний письмовий дозвіл діючого постачальника на перехід споживача до нового постачальника. Слід зазначити, що у зв’язку з бойовими діями, що тривають в Україні внаслідок військової агресії Російської Федерації, існують випадки коли постачальники природного газу не мають можливість своєчасно надати споживачам письмову довідку або акт звірки взаєморозрахунків про відсутність простроченої заборгованості споживача за поставлений газ перед діючим постачальником, або письмовий дозвіл на перехід споживача до нового постачальника. У такому випадку споживач, що не є побутовим, позбавлений можливості змінити постачальника природного газу, та як наслідок, у разі відсутності підтвердженого обсягу для потреб такого споживача, до нього можуть бути застосовані заходи з припинення/обмеження газопостачання. Відповідно з метою недопущення таких відключень для непобутових споживачів і була прийнята ця постанова.

Здійснений нами науково-практичний аналіз зазначених вище рішень НКРЕКП свідчить про нагальну необхідність запровадженого адміністративно-правового регулювання у зв’язку із воєнним станом, яке має забезпечити ефективне функціонування ринку природного газу в Україні. 

Література:

1. Про ринок природного газу: Закон України від 9 квітня 2015 року № 329-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/329-19#Text.

2. Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг: Закону України від 22 вересня 2016 року № 1540-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1540-19#Text.

3. Бенедик Я. С. Специфіка регламентації правового статусу національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з огляду на зобов’язання України за угодою про асоціацію та договором про заснування енергетичного співтовариства. Право і суспільство. 2000. № 5. С. 62–69. URL: https://doi.org/10.32842/2078-3736/2020.5.9.

4. Про особливості надання послуг транспортування природного газу з метою виконання спеціальних обов’язків в умовах воєнного стану: постанова НКРЕКП від 30.06.2022 № 658. URL: https://www.nerc.gov.ua/acts/pro-osoblivosti-nadannya-poslug-transportuvannya-prirodnogo-gazu-z-metoyu-vikonannya-specialnih-obovyazkiv-v-umovah-voyennogo-stanu.

5. Про особливості надання послуг з приєднання до газорозподільних систем під час дії воєнного стану: постанова НКРЕКП від 29.03.2022 № 355. URL: https://www.nerc.gov.ua/acts/pro-osoblivosti-nadannya-poslug-z-priyednannya-do-gazorozpodilnih-sistem-pid-chas-diyi-voyennogo-stanu.

6. Про виконання інвестиційних програм Операторів ГРМ, Оператора ГТС та Оператора газосховищ у період дії воєнного стану в Україні: постанова НКРЕКП від 17.03.2022 № 348. URL: https://www.nerc.gov.ua/acts/pro-vikonannya-investicijnih-program-operatoriv-grm-operatora-gts-ta-operatora-gazoshovishch-u-period-diyi-voyennogo-stanu-v-ukrayini.

7. Про особливості зміни постачальника природного газу споживачем, що не є побутовим, в умовах воєнного стану: Постанова НКРЕКП від 21.06.2022 № 613. URL: https://www.nerc.gov.ua/acts/pro-osoblivosti-zmini-postachalnika-prirodnogo-gazu-spozhivachem-shcho-ne-ye-pobutovim-v-umovah-voyennogo-stanu.

____________________

Науковий керівник: Короєд Сергій Олександрович, доктор юридичних наук, професор, Науково-дослідний інститут публічного права, м. Київ, Україна



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота