КООРДИНАЦІЙНІ ЗДІБНОСТІ ЯК ФАКТОР СПОРТИВНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ У ВОЛЕЙБОЛІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

КООРДИНАЦІЙНІ ЗДІБНОСТІ ЯК ФАКТОР СПОРТИВНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ У ВОЛЕЙБОЛІ

28.07.2022 11:18

[16. Physical education and sports]

Author: Гринченко Ігор Борисович, кандидат педагогічних наук, доцент, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди; Карпунець Тетяна В’ячеславівна, старший викладач кафедри гімнастики, музично-ритмічного виховання і фітнесу, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди; Лисенко Валентина Василівна, старший викладач кафедри олімпійського і професійного спорту, спортивних ігор та туризму, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди; Чуприна Олександр Іванович, старший викладач кафедри олімпійського і професійного спорту, спортивних ігор та туризму Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди


Загальновідомо, що прояв координаційних здібностей у волейболі відбувається під час виконання всіх необхідних у грі техніко-тактичних дій. Результативність усіх дій залежить від сили, швидкості, витривалості та гнучкості спортсмена [1, 4].  

Численна кількість дослідників [1, 2, 4] вважають, що координаційні здібності – це здатність до перебудови та пристосування до рухових дій. Це здатність виконувати рухові дії, розподіляючи їх у просторі за часом та витраченим зусиллям (координація рухів визначає швидкість, точність та своєчасність виконання технічних прийомів). Швидкість та якість внесення корективів, а також здійснення нових рухових дій також визначаються цією здатністю. Координація визначається так само як здатність до швидкої зміни здійснених форм рухів або як перехід від одного виду рухів до інших відповідно до умов та ситуації. На думку дослідників, чим більший наявний руховий досвід у спортсмена, тим легше йому обрати адекватний спосіб техніко-тактичної дії.

Зазвичай [5, 6] відзначають, що коли йдеться про реагування або реакції як координаційні здібності, то необхідно обрати відповідний момент і місце дії як фактор оптимальної швидкості, необхідної для виконання цієї дії (наприклад, реакція на обманний рух суперника). Рівень здатності до реагування визначається часом від надходження сигналу руху до закінчення руху. Швидкість реакції визначає кількість часу, витраченого на реагування (сенсорний компонент) і часу конкретного виконання дії, так саме враховуються задіяні групи м'язів цього руху (моторний компонент) [3].

Здатність до орієнтації у просторі іноді тлумачиться як здатність точно визначити положення тіла та його переміщення у відповідну точку (у волейболі такі точки – місце на майданчику, сітка, м'яч, що рухається, розташування партнерів та суперників), а також здатність вміти виконати рухи у певному напрямку (наприклад, перебивання м'яча у вільну зону майданчика, або між двома суперниками тощо) [1]. Високо розвинена здатність до просторової орієнтації дає можливість миттєво та точно оцінювати обстановку на ігровому полі та здійснювати правильну тактичну поведінку під час гри.

За вміння диференціювати та переключати увагу, на думку деяких дослідників [4] відповідає функція, що забезпечується загальною сукупною роботою аналізаторів та мобільністю нервових процесів. Здатність до рівноваги визначається як вміння утримувати певне статичне положення тіла (статична рівновага) у заданий проміжок часу, а також як вміння зберігати потрібне положення під час виконання різних рухових дій після їх закінчення (динамічна рівновага). 

Як свідчать сучасні дослідження, здатність утримання рівноваги дуже важлива у процесі гри, де відбувається безліч падінь, прискорень, ривків, стрибків, раптових зупинок [7].

Власне координаційні здібності у волейболі необхідні при виконанні всіх техніко-тактичних дій у грі та безпосередньо пов'язані з розвитком інших фізичних здібностей: сили, прудкості, витривалості, гнучкості. Координаційні здібності у волейболі умовно поділяються на акробатичні (застосовуються при рухових діях у захисті) та стрибкові (застосовуються при нападі, блокуванні, передачах у стрибках тощо).

Висновки. Отже, до складу координаційних здібностей волейболіста в сучасному тлумаченні входять: а) координація рухів – можливість здійснювати різні рухові дії, керуючи та розподіляючи їх у часі й  просторі. За витраченим зусиллям координація рухів визначає швидкість, точність та своєчасність виконання технічного прийому; б) швидкість і точність дій, від котрих залежить результативність усієї гри (у цьому, власне, й полягає доречність та раціональність застосування того або іншого технічного прийому); в) своєчасність реакції у відношенні до об'єкта, що рухається, з'являється разом з розвитком швидкості й визначається рухливістю нервових процесів; г) здатність розподіляти й переключати увагу – функція, що забезпечується загальною сукупною роботою аналізаторів та мобільністю нервових процесів; ґ) стійкість вестибулярних реакцій – обов'язкова умова розвитку координаційних здібностей у ігровому процесі, в якому виконується безліч падінь, прискорень, ривків, стрибків, раптових зупинок.

Література:

1. Гринченко, І.Б., Сірий, О.В., Тихонова А.О., &; Тихонов, А.І. (2021)  Використання вправ акробатичної спрямованості у навчально-тренувальному процесі юних волейболісток 12–14 років. «Sportivnye Igry».4 (22), 34–44 doi: 10.15391/si.2021-4.03

2. Корж, Д. (2013). Акробатична підготовка в навчально-тренувальному процесі волейболістів. Нова педагогічна думка, 4, 136-138. 

3. Мітова О.О. (2021). Теоретико-методичні основи контролю в командних спортивних іграх в процесі багаторічного вдосконалення. (Автореф. дис. ... д-ра наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.01). Нац. ун-т фіз. виховання і спорту України, Київ.

4. Платонов В.Н. (2017) Двигательные качества и физическая подготовка спортсменов. Киев: Олимпийская литература.

5. Boichuk, R., Iermakov, S., &; Nosko, M. (2017a). Pedagogical conditions of motor training of junior volleyball players during the initial stage. Journal of Physical Education and Sport, 17(1), 327-334. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2017.01048

6. Boichuk, R., Iermakov, S., Nosko, M., &; Kovtsun, V. (2017b). Special aspects of female volleyball players’ coordination training at the stage of specialized preparation. Journal of Physical Education and Sport, 17(2), 884-891. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2017.02135

7. Mokhov, K.S., Whitman, D.Yu., &; Bobrov, D.A. (2020). Methodology of developing coordination abilities in volleyball lessons. Health, Physical Culture and Sports, 2(18), 280-285. https://doi.org/10.14258/zosh(2020)2.29 (in Russian)



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота