ФОРМУВАННЯ ТА ВИКОНАННЯ БЮДЖЕТУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ФОРМУВАННЯ ТА ВИКОНАННЯ БЮДЖЕТУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

24.11.2022 01:21

[2. Legal sciences]

Author: Лутай Дарина Анатоліївна, студентка Університету митної справи та фінансів; Білан Софія Андріївна, студентка Університету митної справи та фінансів


Війна  - страшне, негативне явище. Вона вносить свої корективи в життя тих, кого торкнулася і назавжди залишає спогади про себе. З 24 лютого життя кожного українця перетворилося на один суцільний страшний сон. Але ми – незламна нація і попри біль та муки будемо боротися до кінця. 

На сьогоднішній день, перед державою постали ряд першочергових завдань для забезпечення ефективного функціонування бюджетної системи. Серед них: збільшення видатків на оборону держави, забезпечення соціальних виплат громадянам, залучення міжнародної фінансової допомоги, перегляд джерел наповнення бюджету. Бюджетний процес обов’язково повинен відбуватися навіть в умовах воєнного стану, але варто пам’ятати, що його організація та здійснення під час війни має певні особливості.

Очевидним є те, що впровадження воєнного стану спричинило певні зміни у бюджетному законодавстві, які спрямовані на створення умов для своєчасного та оперативного реагування на потреби фінансового забезпечення заходів територіальної оборони, захисту безпеки населення та функціонування бюджетної сфери, комунальних підприємств у період воєнного стану. 

По-перше, внесення змін до місцевого бюджету приймається виконавчими комітетами відповідних місцевих рад, місцевими державними адміністраціями, військово-цивільними адміністраціями або військовими адміністраціями за поданням місцевих фінансових органів без ухвалення відповідного рішення Верховною Радою АР Крим, відповідною місцевою радою. Перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами, включаючи резервний фонд бюджету, додаткові дотації та субвенції, у межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника бюджетних коштів, а також збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення інших видатків здійснюється без погодження відповідною комісією місцевої ради.

По-друге, виконавчі комітети відповідних місцевих рад, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації або військові адміністрації можуть приймати рішення про перерахування коштів з місцевого бюджету державному бюджету з метою відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України. Передача коштів між місцевими бюджетами можлива без укладання договору.

Також встановлено, що проекти місцевих бюджетів затверджуються рішеннями виконавчих комітетів відповідних місцевих рад чи розпорядженнями місцевих державних адміністрацій, військово-цивільних адміністрацій або військових адміністрацій.

Перевірки Державною аудиторською службою щодо виконання місцевих бюджетів не проводяться, а розпочаті перевірки зупиняються. Дозволено перевищення обсягу резервного фонду бюджету понад 1% обсягу видатків загального фонду відповідного бюджету. Виділення коштів з резервного фонду бюджету здійснюється за рішенням місцевої державної адміністрації, військової адміністрації, виконавчого органу відповідної ради. 

Також скасована заборона здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти. Перерахування реверсної дотації до державного бюджету з місцевих бюджетів територій, на яких введено воєнний стан, Казначейством не здійснюється.

Що ж стосується фінансування добровольчих формувань тероборони, то з метою чіткого розмежування видатків та кредитування за головними розпорядниками коштів місцевого бюджету Міністерством фінансів України затверджено Типову програмну класифікацію видатків та кредитування місцевого бюджету.

Платежі, які містять відомості, що становлять державну таємницю, незалежно від суми разового платежу здійснюються на підставі платіжних доручень без подання підтвердних документів.

Для покриття витрат місцевих бюджетів, понесених на оплату комунальних послуг, спожитих у будівлях (приміщеннях) комунальної форми власності, у яких розміщено тимчасово переміщених осіб на безоплатній основі з резервного фонду державного бюджету надається відповідна компенсація місцевим бюджетам.

У разі надходження до Міністерства соціальної політики та/або Пенсійного фонду України інформації від Національного банку щодо неможливості здійснювати уповноваженими банками виплату пенсій, грошових допомог одержувачам їх виплата здійснюється шляхом переказу коштів одержувачу без відкриття рахунка через банк, який є уповноваженим на провадження розрахунково-касових операцій з коштами Пенсійного фонду України.

Проаналізувавши вищезазначене, можемо зробити наступні висновки. У період воєнного стану одним із важливих моментів, спрямованих на захист населення і на ефективне функціонування бюджетної сектору під час війни, є забезпечення організації та здійснення бюджетного процесу в Україні. На нашу думку, Президент України, Кабінет Міністрів України, Верховна Рада України та інші центральні органи виконавчої влади належним чином забезпечують організацію та здійснення бюджетного процесу в Україні. Вони приймають низку оперативних та результативних рішень, що необхідні для змін у бюджетному законодавстві та спрямовані на захист населення і на ефективне функціонування бюджетної сфери під час війни.

Література:

1. Особливості бюджетного процесу в умовах воєнного стану. URL: https://decentralization.gov.ua/news/14654 

2. Постанова Кабінету Міністів України “Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану” від 11 березня 2022 р. № 252. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/deyaki-pitannya-formuvannya-ta-vikonannya-miscevih-byudzhetiv-u-period-voyennogo-stanu-252 

3. Закон України “Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень” від 09.07.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2390-20#Text 

____________________

Науковий керівник:  Мазур А. В., к.ю.н., доцент, Університет митної справи та фінансів



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота