ТЕОРЕТИЧНА МОДЕЛЬ МАРГІНАЛЬНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ СВІДОМОСТІ СТУДЕНТІВ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ТЕОРЕТИЧНА МОДЕЛЬ МАРГІНАЛЬНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ СВІДОМОСТІ СТУДЕНТІВ

28.11.2022 20:07

[15. Psychological sciences]

Author: Дробот Ольга Вячеславівна, доктор психологічних наук, професор кафедри психології, соціальної роботи та педагогіки, Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського, м. Київ, Україна


Аналізуючи феномен маргіналізації професійної свідомості у студентському середовищі, необхідно враховувати той факт, що дана група молоді ще не є професіоналами в повному сенсі цього слова, а рухається шляхом набуття знань, фахових навичок та наближення до соціально-професійного статусу. Звідси, важливо з’ясувати ставлення молодої людини одночасно до двох взаємопов’язаних сфер: освітньої та професійної. Виходячи з цього, маргінальність професійної свідомості студентства може розглядатися як стан відчуженості від майбутньої професії, який знаходить, зокрема, своє вираження у ставленні до навчання і рівні академічної успішності та в тенденціях до зміни профілю професійної підготовки.

З іншого боку, досліджуючи в рамках психосемантичного підходу до свідомості особливості професійної свідомості майбутніх менеджерів, ми встановили, що «професійна свідомість особистості вже на її стадії формування виявляється пов’язаною з провідними мотивами діяльності суб’єкта, виявили, що близькість образу-Я до образу світу професії пов’язана з майбутньою спеціальністю студентів у межах професії» [3, с.15-16].

З огляду на теоретичне бачення проблеми ми отримали можливість конкретизувати укладену у попередніх працях модель професійної свідомості [2] на емпіричній основі дослідження О. Бутиліної [1], яка окреслює декілька груп показників та проявів професійної маргінальності студентства. Характеризуючи рівні систем значень, можна підкреслити таку специфіку професійної свідомості студента-маргінала (рис.1).





Рис. 1 Модель професійної свідомості особистості 

Ситуаційний план (перцептивний рівень, поняття) свідомості характеризує низька поінформованість щодо майбутньої професії. У площині сфери діяльності (семантичний рівень: цільовий план, комплекси) професійна свідомість студента-маргінала відповідає за такі фактори навчання: низький рівень успішності навчання, недисциплінованість, незацікавленість у придбанні нових знань і практичних навичок, невикористання новітніх джерел отримання фахової інформації, небажання займатися науковою роботою.  Мотиваційний план (ядерний рівень, синкрети) свідомості представлено негативним емоційним ставленням до майбутньої професії, а також орієнтацією на іншу професію – небажанням працювати за професією після закінчення ЗВО. 

Отже, можна зазначити, що компоненти професійної свідомості забезпечують будову таких елементів образу світу професії: образ процесу праці, образ суб’єктів професійної діяльності,  образ професійного «Я». Гармонійний стан таких складових образу світу є дієвим засобом профілактики маргінальності професійної свідомості студентства.

Література

1. Бутиліна, О. В. (2012). Професійна маргінальність студентів. Вісник Львівського університету. Серія: соціологічна. Вип.6. 81–87.

2. Дробот, О.В. (2014). Психосемантика управлінської свідомості керівника : монографія. Одеса: ОНУ ім. І.І. Мечникова; Донецьк: Східний видавничий дім. 372.

3. Дробот, О. В. (2009). Психосемантичний аналіз професійної свідомості майбутніх менеджерів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук. Одеса. 16.




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота