РОЛЬ РЕКЛАМИ У ФОРМУВАННІ СВІТОГЛЯДУ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

РОЛЬ РЕКЛАМИ У ФОРМУВАННІ СВІТОГЛЯДУ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

21.02.2023 14:22

[15. Psychological sciences]

Author: Дубінецька Ангеліна Миколаївна, студентка 1 курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти, Навчально-науковий інститут іноземної філології; Стахова Ольга Олександрівна, кандидат психологічних наук, доцент, Житомирський державний університет імені Івана Франка


Невід’ємною частиною життя сучасного світу є реклама. Головне завдання цього засобу масової інформації полягає у сприянні продажу товарів і спонуканні споживачів до бажаної дії через рекламне повідомлення, що поєднує в собі не лише інформацію, а й переконання. Для досягнення поставлених цілей автори рекламних текстів використовують різні прийоми та засоби. Так, рекламні тексти характеризуються логічною побудовою, лаконічністю й оригінальністю подачі інформації.

Відтак, зважаючи на науковий доробок представників різних галузей наук, зокрема філософії (Р. Барт), соціології (Дж. Бернет, А. Лященко, У. Уеллс), психології (Є. Малаєва), лінгвістики (Т. Кравець, О. Ткачук-Мірошниченко), маркетингу (П. Дойль, Т. Примак) тощо, необхідно підкреслити, що реклама – це засіб масової комунікації, що базується на наукових засадах психології та маркетингу, а сам рекламний текст є інструментом для впливу на реципієнта, метою якого є популяризація товарів чи послуг задля привернення уваги споживачів, формування мотивів купівлі товарів [3, с. 13]. 

Утім, як показав проведений нами аналіз теоретико-прикладних досліджень ряду авторів, роль реклами зводиться не лише до інформування населення про певні товари чи послуги. На думку науковців, окрім  популяризації різноманітних нововведень, наприклад, екологічно чистих харчових продуктів, пропаганди здорового способу життя тощо, рекламна продукція розповсюджує та сприяє утвердженню в суспільстві певних цінностей і стереотипів. Виступаючи таким чином засобом формування естетичних смаків, соціальних цінностей, світогляду, стилю життя як суспільства загалом, так і окремих його представників, реклама бере активну участь у становленні масової свідомості населення.

Чи не найбільший вплив реклама має на учнівську молодь, адже підлітковий і ранній юнацький вік – це той віковий проміжок, коли система поглядів та ціннісних орієнтацій перебуває в процесі розвитку, а тому є особливо чутливою до зовнішнього впливу. Автори рекламних текстів й маркетингові експерти це знають і використовують дану вікову особливість школярів для досягнення власних цілей. 

У зв’язку з цим, реклама, орієнтована на молодіжну цільову аудиторію, найчастіше працює з темами, які є важливими та актуальними для цієї вікової категорії (здебільшого це стосується моди, зовнішності та популярності). Враховуючи прагнення учнівської молоді до самоідентичності, пошуку свого стилю життя, власних кумирів, реклама досить часто цих фаворитів школярів робить носіями рекламних роликів. Улюбленці учнівської молоді не лише демонструють своє життя, а й нав’язують таким чином певні моделі поведінки та власні (не завжди правильні) системи цінностей [1]. 

Звісно, реакцію цільової аудиторії неможливо передбачити з упевненістю, оскільки вона залежить від дизайну відповідної рекламної комунікації, а також від суб’єктивних, інтелектуальних передумов реципієнта. Однак здебільшого такі рекламні повідомлення є успішними. Молодь, часто навіть не задумуючись, сприймає думки своїх кумирів як свої власні, тому реклама може не сприйматися ними як така, а вважатися справді щирою рекомендацією тієї чи іншої знаменитості. Маніпуляція в такому разі відбувається за допомогою усного чи письмового повідомлення з використанням зорових або слухових образів, які часто є продуктом, сумішшю реального й вигаданого [2]. 

Головна проблема при цьому полягає в нав’язуванні учнівській молоді часто хибних моральних принципів і ціннісних норм, оскільки за допомогою маніпулятивних технік реклама навіює споживачу думку, що придбання того чи іншого товару допоможе йому утвердити бажаний статус в межах певної групи, завоювати схвалення чи визнання. Все це підтверджує думку про те, що реклама є засобом створення ідеальних образів і сюжетів, формування цінностей, які, демонструючись у її роликах, стають соціально важливими, а споживачі поповнюють лави заручників тих зображених образів і стереотипів.

Як бачимо, рекламна індустрія, виступаючи активним засобом масової комунікації, сприяє формуванню суспільних норм і цінностей, перш за все в учнівської молоді з огляду на її вікові особливості. Аби уникнути формування спотворених соціальних імперативів внаслідок сліпого сугестивного впливу реклами, важливо у молодих людей розвивати критичність, раціональність їх мислення, здатність до аналізу, збагачувати кругозір, світогляд, що дозволить підростаючому поколінню адекватно оцінювати рекламні ролики, їх сюжети, ситуацію в цілому, відокремлювати об’єктивну реальність від безпідставної вигадки. 

Література:

1. Лисиця Н. М. Реклама в сучасному суспільстві. Харків: Основа, 1999.  272 с.

2. Лященко А. В. Соціально-культурний вплив реклами на формування та зміну ціннісних орієнтацій. Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Соціальні комунікації. Літературознавство. Дніпропетровськ, 2008. Вип. 10. С. 71–76.

3. Примак Т. О. Маркетингові комунікації: навчальний посібник. Київ:  Ельга, Ніка-Центр, 2003. 280 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота