ЕТИКА БІЗНЕСУ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ЕТИКА БІЗНЕСУ

14.03.2023 12:21

[1. Economic sciences]

Author: Пронтекер Віталія Євгенівна, викладач ВСП «Мукачівський фаховий коледж НУБіП України»


В Україні спостерігається зростання зацікавлення бізнесменів етичними питаннями. На відміну від законодавчих та економічних обмежень у бізнесі, чесність і довіра залишаються передусім етичними категоріями, які характеризують повноцінне ділове життя. Чим це зумовлено?

Інтенсивна боротьба за інвестиції, причому у світовому масштабі, призводить до зростання ролі інвестиційних фондів, які, своєю чергою, зацікавлені в додаткових гарантіях повернення своїх інвестицій з прибутком. Тому набуває поширення практика створення «кодексів етики бізнесу». Здебільшого ці документи не мають додаткової до існуючих нормативних актів юридичної сили, але можуть означати для інвестора набагато більше, ніж десятки законів. Крім того, як виявляється, через «кодекс етики бізнесу», дотримання якого вимагають від кожного працівника компанії, можна дуже ефективно формулювати місію фірми, її візії та способи досягнення стратегічних цілей.

Розвиток інформаційних технологій (і пов’язаний з ним розвиток мас-медіа) робить капітал все більш відкритим для контролю, і тому – все важче стає назавжди приховати інформацію про махінації і т. п.

Бізнес стає набагато вразливішим від свого іміджу, а для його формування просто необхідно «бути хорошим», чи принаймні таким здаватися – а оскільки про це краще скажуть дії, то для профілактики краще бути хорошим, а не лише таким здаватися. Наприклад, останні гучні скандали навколо ряду великих американських компаній у своїй більшості стосувалися навіть не скільки порушень закону, скільки порушення принципів етики бізнесу, і як наслідок — зруйнування загальної довіри, якої досягали протягом десятків років.

Релігійний та культурний плюралізм (особливо останнім часом) призводить до зруйнування і розмивання уявлення про критерій добра і зла (при цьому всі люди оперують цими поняттями), що саме по собі викликає зацікавлення в цих термінах та їхньому правильному використанні. 

Сучасній моделі бізнесу притаманна соціальна відповідальність. В Україні в сучасній ситуації (зважаючи на економічні, політичні проблеми) держава не в змозі розв’язати навіть половину реально наявних соціальних проблем та покращити суспільне життя самостійно. Підприємці, які проявляють небайдужість, нехай навіть формальну, обов’язково отримають зацікавленість з боку споживачів. Якщо підприємства надають свою допомогу винятково з прагматичної позиції, (а це, частіше за все так і буває), для створення позитивного іміджу, розкрутки тощо, а не виходячи із морально-етичних засад — то це вже не є важливим, оскільки допомога надається, популярність і репутація фірми зростає.

Основні аргументи на користь соціальної відповідальності:

1) соціальні дії фірм поліпшують життя місцевого співтовариства або усувають необхідність державної участі, тому в перспективі вони можуть стимулювати прибуток, оскільки у споживачів, постачальників і місцевого співтовариства формується більш привабливий імідж компанії;

2) оскільки бізнес має у своєму розпорядженні значні людські та фінансові ресурси, то може передавати їхню частину на соціальні потреби;

3) підприємець є членом суспільства, тому норми моралі також повинні управляти його поведінкою.

Висока соціальна відповідальність сприяє розвитку компаній, а нехтування нею звужує можливості їх успіху. Це дало змогу сформулювати «залізний закон відповідальності», згідно з яким у довгостроковій перспективі ті, хто не використовує наяв¬ну владу з користю для суспільства, ризикують втратити її. Втім, деякі українські бізнесмени, не знаючи цього закону, доходять до аналогічних висновків.

На відміну від кодексів юридичних норм, етика базується на культурі, суспільній думці, традиціях та звичках. Норми етики виражаються в загальних фіксованих уявленнях (заповідях, принципах) про те, як повинні поводитися та вчиняти члени організації. Особливим розділом етики бізнесу є діловий етикет.

Діловий етикет – зовнішній бік моралі, що виявляється в професійній поведінці людини підприємця. Важливим аспектом є знання ділового етикету тому, що більшість зірваних ділових угод не були укладені так як теперішні бізнесмени не знають тонкощі ділового спілкування та не володіють культурою поведінки. Ключовими умовами для успішної роботи в організації є знання етикету та культури поведінки.

Етикет – перелік правил, що визначають найоптимальніші способи проживання в соціумі. Правила етикету зазначають єдність сторін. Це втілення цінностей людського спілкування. В основі етикету є повага до людини.

У кожній професійній сфері сучасного ділового життя створюються спеціальні етичні інституції, що є відповідальними за розробку регулюючих спеціальних професійних кодексів (від лат. Codex – книга), де сформульовано основні принципи та правила ділової поведінки. 

Діловий етикет – результат довготривалого підбору правил поведінки, що призвело до успіху в ділових відносинах. Засвоїти ці правила не так і легко, але якщо людина хоче досягти успіху то їх знання стає обов’язковим.

Існує ряд правил для працівників підприємства.В першу чергу це дотримання правил культури поведінки, що передбачає повагу до особистості. Вихований підприємець буде однаково шанобливо ставитись, як до начальника так і до прибиральниці службового приміщення.

Правила ділового етикету загальноприйняті. Етикет багато в чому залежить від керівництва. Як приклад, можна розглянути шість заповідей Джен Ягер:

• Вчасно приходьте на роботу, це сприяє довірі і ознака того, що на людину 

можна покластися. Якщо навіть є причини для запізнення, то повідомте про це. 

• Плануйте свій час із запасом, щоб потім не запізнюватись.

• Не кажіть зайвого. Не переказуйте отриману інформацію про 

співробітника, особливо про його особисте життя.

• Будьте доброзичливі та привітні.навіть якщо до вас чіпляються,поводьтесь 

чемно, привітно. Опануйте мистецтво говорити те, що потрібно.

• Думайте про інших, а не тільки про себе. Враховуйте та поважайте думку 

іншої людини при прийнятті рішень. Прислухайтесь до критики та порад.

• Дотримуйтесь ділового стилю в одязі. Вдалий одяг – запорука успіху. 

Вмійте правильно підбирати аксесуари до свого наряду.

Професійні етичні кодекси – зібрання моральних норм, що в будь-якій професійній діяльності передбачають передусім об’єктивність, конфіденційність, строге виконання професійного обов’язку, запобігання конфліктам у професійному спілкуванні, піклування про якість роботи та інші.

Власник бізнесу впроваджує у стосунки не лише з іншими підприємцями, але й і найманими працівниками певні моральні еталони та зразки поведінки. Сучасний підприємець прагне створити згуртований колектив із високими моральними нормами спілкування.

Отже, професійна діяльність не відповідає сутності людини, але є вагомим чинником прояву творчих здібностей та моральних чеснот. Обрати свою професію, повністю віддаватись своїй справі, вдосконалювати свої вміння в обраній діяльності – значить мати повагу до себе і до своєї справи. Етика бізнесу в Україні – складне і суперечливе явище тому, що в бізнесі переплітаються різні національності, погляди, принципи, які по своєму сприймають ситуацію і що може легко призвести до конфліктної ситуації. Але знання базових, елементарних правил поведінки в діловому спікуванні можуть бути хорошим початком для успішного укладання ділової угод.

Література:

1. Герасимчук А. А. Етика та етикет / А. А. Герасимчук., О. І. Тимошенко. – К.: ЄУ. –2006.

2. Сушик І.В., Сушик О.Г., Мартинюк Я.М., Вісин В.В. Етика бізнесу, навчальний посібник. Луцьк, 2019



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота