ІНСТИТУЦІЙНА СПРОМОЖНІСТЬ У ПЛОЩИНІ ВЗАЄМОДІЇ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА ТА ДЕРЖАВИ: ФОРМАТИ ПРОЄКТНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ІНСТИТУЦІЙНА СПРОМОЖНІСТЬ У ПЛОЩИНІ ВЗАЄМОДІЇ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА ТА ДЕРЖАВИ: ФОРМАТИ ПРОЄКТНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ

25.09.2023 18:32

[12. Public administration]

Author: Баштанник Оксана Віталіївна, кандидат політичних наук, доцент, доцент кафедри історії та політичної теорії Національного технічного університету “Дніпровська політехніка”



Інституційна спроможність як об’єкт дослідження зазвичай цікавить вчених в першу чергу у вимірі функціонування органів влади як структур, що реалізують управлінську діяльність. Однак, не менш важливим є розгляд того, яким чином даний параметр інституційної якості розкривається щодо активності інститутів громадянського суспільства. К. Петренко пише, що “інституційна спроможність громадських об'єднань є результатом їх взаємодії з державою, яка проявляється у здатності громадських організацій виконувати покладені на них функції (наприклад, надавати соціальні послуги) у визначених державою нормативних рамках” [1, C. 377]. За подібного бачення громадські об’єднання фактично спрямовуються під контроль держави, що не може кореспондувати до філософії сучасного демократичного врядування. Більш правильно говорити про важливість гармонізації взаємодії громадськості і влади, інструментарій налагодження якої напрацьовується за участі у програмах різноманітних (часто міжнародних) проєктів щодо активізації залучення громадськості до врегулювання суспільно-політичних процесів, а також модернізації ролі органів влади в них відповідно до стандартів розвинених країн. Наведемо декілька прикладів таких проєктів:

1) Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку досліджує проблеми зміцнення інституціональної спроможності органів місцевого самоврядування. Центр було створено при Всеукраїнській асоціації органів місцевого самоврядування “Українська асоціація районних та обласних рад” за підтримки спільного Проєкту Європейського Союзу та Програми розвитку ООН “Місцевий розвиток орієнтований на громаду – ІІ” [3];

2) 24 червня 2019 р. Transparency International Ukraine провела одноденний тренінг для регіональних громадських організацій, з якими співпрацює задля боротьби з корупцією і підвищення інституційної спроможності. Transparency International Ukraine це акредитований представник глобального руху Transparency International, що комплексно підходить до розробки і впровадження змін задля зниження рівня корупції [4];

3) Центр демократії та верховенства права у 2021 р. провів шестимісячний Навчальний курс з розвитку інституційної спроможності коаліцій та спільнот ОГС, який тривав з березня до серпня 2021 р. Проєкт реалізувався в рамках Ініціативи секторальної підтримки громадянського суспільства України, призначений він для членів громадських організацій, які входять у вже сформовані коаліції [5];

4) 20 червня 2023 р. в Інституті політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України відбулася презентація перших наукових результатів наукового дослідження “Інституційна спроможність органів державної влади і місцевого самоврядування в Україні: стан і напрями оптимізації” в формі круглого столу “Інституційна спроможність держави: параметри оцінювання”, де, серед іншого, обговорювалася проблематика інституційної спроможності громадянського суспільства в сучасній Україні [6]. 

Як ми бачимо, ініціаторами реалізації проєктів щодо аналізу і трансформації інституціональної спроможності можуть бути різні суб’єкти, але переважно це неурядові організації, наукові установи та інші структури із простору громадянського суспільства. Основною метою проведення такого типу заходів є сприяння демократизації як функціонування управлінських структур у суспільстві, так і суспільного бачення цих процесів. М. Стасишин зазначає що “залучення громадськості до процесу прийняття рішень через інституції громадянського суспільства, … , надає змогу применшувати або ж повністю вирішувати проблемні питання щодо: визнання громадськістю легітимності діяльності органів влади; … зміцненню інституцій громадянського суспільства; …” [2, C. 133]. У якості важливого аспекту інформаційної складової проектної діяльності слід підкреслити вплив міжнародної підтримки, особливо зі сторони структур Європейського Союзу, які сприяють демократичним трансформаціям системи державного управління в Україні та адаптації його до критеріїв європейської інтеграції. 

Література:

1. Петренко К. Особливості інституційної спроможності громадських об’єднань в Україні. URL: https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/07/petrenko_osoblyvosti.pdf

2. Стасишин М. Інституційна спроможність громадянського суспільства в процесі прийняття управлінських рішень: вітчизняна практика. Актуальні проблеми державного управління. 2017. № 1(69). С. 129-134.

3. Зміцнення інституціональної спроможності органів місцевого самоврядування. URL: https://rozvytok.in.ua/informatsiia

4. Інституційна спроможність організації: як стати стійкішим. URL: https://ti-ukraine.org/news/instytutsijna-spromozhnist-organizatsiyi-yak-staty-stijkishym/

5. Інституційна спроможність для коаліцій: фінішував шестимісячний навчальний курс. URL: https://cedem.org.ua/news/spromozhnist-dlya-koalitsij/

6. Круглий стіл “Інституційна спроможність держави: параметри оцінювання”. URL: https://ipiend.gov.ua/novyny/kruhlyj-stil-instytutsijna-spromozhnist-derzhavy-parametry-otsiniuvannia/



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота