ВЕЛБІЇНГ В ОСВІТІ. БЛАГОПОЛУЧЧЯ ТА СТВОРЕННЯ СПРИЯТЛИВОГО КЛІМАТУ В КЛАСІ І ШКОЛІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ВЕЛБІЇНГ В ОСВІТІ. БЛАГОПОЛУЧЧЯ ТА СТВОРЕННЯ СПРИЯТЛИВОГО КЛІМАТУ В КЛАСІ І ШКОЛІ

18.12.2023 15:23

[4. Pedagogical sciences]

Author: Мамічева Олена Володимирівна, доктор психологічних наук, Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет»



Велбіїнг в освіті – це новий підхід до навчання, що сприяє створенню сприятливого та підтримуючого середовища для учнів. Його ідея полягає в тому, щоб підтримати підростаюче покоління, як психічно так і емоційно для подальшого благополуччя учнів і вихованців та педагогічного персоналу. Основні принципи велбіїнгу в освіті включають увагу до фізичного та психічного здоров'я учнів, підвищення самоповаги та довіри між учасниками навчального процесу та сприяння позитивному клімату в навчальних загальноосвітніх та спеціальних закладів освіти [2].

Однією з важливих складових успішної реалізації велбіїнгу є створення сприятливого клімату в класі та школі. Для цього важливо враховувати потреби та емоційний стан учнів, дотримуватися принципів емпатії та розуміння. Забезпечення безпеки, підтримка та визнання досягнень кожного учня сприяють формуванню позитивного середовища для навчання [1]. Велбіїнг в освіті відкриває нові можливості для створення гармонійного та підтримуючого середовища, де кожен учень може розвивати свій потенціал, зберігаючи емоційне та фізичне благополуччя. Реалізація цих принципів може визначати успіх навчального процесу та позитивно впливати на життєвий шлях учнів [3].

Питання благополуччя учнів є вкрай важливим, оскільки воно безпосередньо впливає на їхні академічні успіхи, поведінку та загальний розвиток. У наш час освіта стає все більш інтенсивною та вимогливою. Учні повинні засвоювати все більше інформації, встигати за темпом розвитку технологій та вести конкуренцію за найкращі місця у школах сучасності, що безпосередньо може призводити до підвищеного стресу та тривожності в учнів. Стрес є однією з найпоширеніших проблем, з якими стикаються молодь в сучасній освітній системі. Він може бути викликаний різними факторами, такими як високе навчальне навантаження, вимоги вчителів, тиск однолітків та особисті проблеми,соціальні мережі, булінг, війна та інші. Це може негативно впливати на їхнє психічне та емоційне здоров'я та успіхи учнів у навчанні. Він може призводити до зниження концентрації, запаморочення, головного болю, безсоння та інших проблем. У деяких випадках стрес може навіть призвести до серйозних психічних розладів.

Сучасні діти живуть у більш складному та мінливому світі, ніж їхні попередники. Тому, в останні роки в суспільстві зростає увага до благополуччя підростаючого покоління, оскільки процес формування сприятливого соціально-психологічного клімату в класі вимагає від учителів та психологів розуміння психології дітей, їхнього емоційного стану, настрою, душевних переживань, хвилювань та стосунків всередині колективу. Учні, які відчувають себе добре, більш мотивовані до навчання, краще сприймають інформацію та легше справляються зі стресом. Це дозволяє їм досягати кращих академічних результатів та успішно адаптуватися до життя після школи [4].

Соціально-психологічний клімат (СПК) колективу завжди характеризується специфічної для спільної діяльності людей атмосферою психічного та емоційного стану кожного його учасника, індивіда і, безперечно, залежить від загального стану оточуючих його людей. У свою чергу атмосфера тієї чи іншої спільності чи групи проявляється через характер психічної налаштованості людей, яка може бути діяльною чи споглядальною, життєрадісною чи песимістичною, цілеспрямованою чи анархічною, буденною чи святковою тощо [5].

Вчителі відіграють важливу роль у створенні позитивного шкільного середовища. Вони можуть зробити це, встановивши чіткі правила та очікування, створюючи атмосферу підтримки та поваги та навчаючи учнів цінностям, які сприяють доброзичливому спілкуванню. Вчителі повинні створювати в класі атмосферу, в якій учні відчувають себе в безпеці та поважають один одного [4]. Це означає, що вчителі повинні бути справедливими та чесними зі своїми учнями, а також повинні створювати можливості для учнів висловлювати свої думки та почуття, заохочувати позитивну взаємодію між учнями, наприклад, шляхом створення групових проектів або ігор. Це допоможе учням краще пізнати один одного та розвивати навички співпраці, протидіяти булінгу та іншим формам насильства в школі. Це означає, що вчителі повинні встановити чіткі правила поведінки та суворо їх дотримуватися. Між благополуччям та успішністю навчання існує тісний зв'язок. Коли працівники освіти створюють позитивне шкільне середовище, це може мати значний вплив на успіх учнів. Учні, які навчаються в позитивному середовищі, більш схильні відчувати себе щасливими, задоволеними та залученими до навчання. Вони також менш схильні до цькування, насильства та інших проблем поведінки.

Існує кілька причин цього зв'язку. Благополучні учні мають більшу мотивацію до навчання. Вони більш зацікавлені в матеріалі та більше прагнуть досягти успіху, мають кращі когнітивні здібності, краще концентруються, запам'ятовують інформацію та вирішують проблеми, мають більш розвинені соціальні навички, краще спілкуються з учителями та однокласниками, що допомагає їм у навчанні [5]. Звичайно, благополуччя не є єдиним фактором, що визначає успішність навчання. Інші важливі фактори включають інтелект, здібності та доступ до ресурсів. Однак благополуччя є важливим фактором, який може сприяти успіху учнів у будь-якому середовищі навчання.

Для визначення перспективних напрямів удосконалення соціально-психологічного клімату (СПК) в колективі класу необхідно провести науково-обґрунтовані дослідження, з метою виявлення чинників, що негативно впливають на емоційно-психологічний стан учнів. Таку діяльність у класі треба проводити за участі психологів та класних керівників, разом ці фахівці здатні визначити реально необхідні для учнів заходи, що допоможуть налагодити СПК в колективі. Умови навчання в сучасному розумінні не зводяться лише до досягнення оптимальних технічних параметрів безпеки середовища, не менш важливими чинником є також забезпечення комфортності учня під час навчання. Також велику роль відіграє естетика та гуманізація процесу навчання. В межах цього напряму поліпшення СПК важливими є безліч чинників, починаючи від дизайну будівлі, в якій розташовані класи, закінчуючи психоемоційним сприйняттям дитиною оточуючого середовища [5]. Створення сприятливого клімату в педагогічному колективі є важливою умовою для ефективної роботи школи. Він сприяє підвищенню мотивації та продуктивності праці педагогів, створенню атмосфери взаємодопомоги та підтримки, підвищенню рівня задоволеності роботою.

Для  створення сприятливого клімату в колективі існує декілька основних пунктів, які повинен дотримуватись вчитель: бути щирим та відкритим в спілкуванні з колегами. Вчитель повинен виявляти інтерес до їхньої роботи, особистого життя, думок та почуттів; бути готовим прийти на допомогу колегам та своїм учням у разі потреби. Не соромтеся пропонувати допомогу, коли це потрібно; створювати можливості для спілкування та взаємодії між колегами та учнями. Організовуйте спільні заходи, такі як свята, екскурсії, майстер-класи тощо; будьте терплячим і толерантним до оточуючих. Усі люди різні, і важливо поважати їхні відмінності; бути толерантним до думок та поглядів колег. Уникайте конфліктів та розбіжностей [4,5].

Отже, благополуччя в освітньому середовищі - це стан, при якому учні відчувають себе в безпеці, підтримуваними та здатними до успіху. Воно залежить від багатьох факторів, як внутрішніх, так і зовнішніх. Стабільність у поведінці дитини грає велику роль у встановленні її взаємовідносин із оточенням. Якщо дитина стабільна, відповідальна і загалом передбачувана, то оточення сприймає її позитивно. Якщо ж вона постійно не врівноважена, примхлива і схильна робити непередбачувані кроки, то колектив негативно реагує на такого учня.

Список літератури:

1. Гончар О.В., Кірсанова О.О., Огородник І.В. Велбіїнг в освіті: теорія та практика. К.: Педагогічна думка, 2022. – 256 с.

2. Гончар О.В., Кірсанова О.О. Велбіїнг у закладах освіти: досвід, проблеми, перспективи. Педагогіка і психологія. 2022. № 2. С. 14-23.

3. Гончар О.В. Велбіїнг як основа успішного навчання та розвитку учнів. Освіта України. 2022. № 1-2. С. 10-15.

4. Дубровська Л. В., Бігунова О. Г. Психологічне благополуччя учнів у школі: теорія, методика, практика. К.: КНУ імені Тараса Шевченка, 2022. – 192 с.

5. Лєскова Л.Ф. Формування сприятливого соціально-психологічного клімату у колективі установи соціальної сфери. Молодий вчений № 4 (44). 2019 р. С. 98-103. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота