ПОТЕНЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ПОКРАЩЕННЯ ЛОГІСТИЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ УКРАЇНИ В РАМКАХ ПОВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ПОТЕНЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ПОКРАЩЕННЯ ЛОГІСТИЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ УКРАЇНИ В РАМКАХ ПОВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ

25.04.2024 13:55

[1. Economic sciences]

Author: Зубров Сергій Миколайович, Сумський державний університет; Молчанов Олександр Васильович, Сумський державний університет


ORCID: 0009-0000-8124-0054 Зубров С.М.

ORCID: 0009-0006-9966-5214 Молчанов О.В.

Агресивні та руйнівні дії сусідської країни-агресора призвели не тільки до фізичного знищення цивільної інфраструктури та логістичних мереж в Україні, але і до трансформації світової логістики. На жаль, лише після початку війни, як в нашій країні, так і за її межами, прийшло усвідомлення справжнього логістичного потенціалу України та її ролі на світовій карті логістики товарів та енергоресурсів. 

Рейтинг розвитку логістичного потенціалу країн (LPI) продемонстрував відповідні зміни [1, 2]: 

- Україна: 2018р. – 65-те місце; 2023р – 78-му місце;

- Туреччина: 2018р. – 44-те місце; 2023р. – 37-місце.

Від початку повномасштабного вторгнення чимало вітчизняних науковців присвятили увагу вивченню основних проблем та викликів, з якими зіштовхнулася логістика України. Так, наприклад Васильців Н.М. зробила комплексне дослідження, в якому проаналізовано останні публікації, які розкривають проблеми, з якими зіштовхнулась логістика з початку військового вторгнення, яким чином реагує бізнес та які рішення приймає [3]. Авторкою сформовано та виділено основні логістичні проблеми, які впливають та роботу підприємств логістичного сектору України. Підкреслено залежність стану логістичного бізнесу від попиту на транспортні та складські послуги. Проаналізовано зміни, які відбулись у виробництві, а відтак і в експортно-імпортних процесах України. Згідно її дослідженню ключову роль логістики у функціонуванні підприємства в умовах воєнного стану розкрили науковці Литюга Ю. та Морожик О. [3, 4]. Дані автори виділили основні принципи здійснення логістичної діяльності в сучасних умовах війни. Особливості формування логістичних ланцюгів в умовах війни розглянуто Завербним А. С., Двуліт З. П. та Вуєк Х. І. у праці [3, 5]. Вчені запропонували послідовність оптимізації логістичних ланцюгів в умовах невизначеності та виділили ключові напрями вдосконалення логістики українського бізнесу.

Разом з тим, більшість досліджень фокусувались на мінімізації наслідків дії обставин, викликаних російською агресією. В той же час, вже зараз потрібно оцінювати майбутню перспективу і шукати потенційні можливості для здобуття переваг.

Для усвідомлення поточної ситуації у світовій логістиці наведемо перелік  ключових тенденцій 2023 року, представлений порталом UTEC Logistics, які, на нашу думку, задають новий рівень оптимізації та ефективності логістичних процесів, і безумовно набудуть подальшого розвитку [6]:

- штучний інтелект (ШІ) (за прогнозами аналітиків, до 2030 року ринок ШІ в логістиці досягне $36 млрд); 

- розширена аналітика – важливий інструмент для підвищення ефективності та зниження ризиків; зокрема, big data аналітика дозволяє аналізувати географію замовлень, інформацію про маршрути, рейтинги водіїв та відгуки клієнтів, забезпечуючи важливий контекст для оптимізації логістичних процесів;

- Інтернет речей (IoT) – це система передачі даних мережею без активної участі людини, що стає дедалі популярнішою для оптимізації логістичних процесів. Прогнозується, що до 2025 року кількість підключених пристроїв на ринку досягне 55,7 млрд, що сприятиме мінімізації затримок та помилок операторів;

- стратегія nearshoring - переведення виробництв до рідного ринку, тобто ближче до локацій споживача. Nearshoring залишається актуальним в умовах геополітичних турбулентностей, і багато компаній вирішують переглядати свої ланцюги поставок та інвестувати в nearshoring-виробництво [6].

Цікаво також зважити на ключові тенденції в логістичній сфері, що виділяються для одного з лідерів світової логістики, Нідерландів (3 місце в рейтингу LPI 2023 завдяки збільшенню інвестицій в інфраструктуру до 26,68 млрд доларів США до 2028 року), серед яких промислові, технологічні, фінансові, соціальні, екологічні, геополітичні, ресурсні, кон’юктурні та регулятивні аспекти [7]:

- очікується, що до 2040 року населення Нідерландів скоротиться на 16% через тенденції урбанізації та старіння;

- ЄС схвалив державну допомогу голландським проектам з виробництва мікро- та наноелектроніки у 2023 році в рамках IPCEI;

- Нідерланди очікують, що до 2026 року їх потужності з імпорту ЗПГ зростуть до 25% за одночасного скорочення імпорту російського палива;

- очікується, що до 2030 року на дорогах буде близько 12 000 вантажівок із нульовим рівнем викидів у рамках Green Deal Zero Emission City Logistics;

- очікується, що розширення інфраструктури залізничних вантажних перевезень у поєднанні з зростаючими інвестиціями в дорожні проекти та впровадження електричних вантажівок сприятиме економічному зростанню в країні.

На нашу думку, в середньостроковій перспективі Україна має приділити значну увагу розвитку стратегії neashoring. Наприклад, Мексика вже стала значною мірою альтернативою Китаю для США в плані розміщення виробничих потужностей. Як результат, терміни реалізації американських проектів скоротилися на 70%, а Мексика стає однією з найбільш розвинутих країн у регіоні [8]. 

Подібний досвід може бути ефективно використаний, в тому числі, в рамках проектів з відновлення України чи поставок важливих товарів для забезпечення подальшої боротьби з російською агресією.

Так, зокрема подібна співпраця, на думку авторів, могла би мати місце в рамках проектів USAID. Від початку повномасштабного вторгнення росії в Україну 24 лютого 2022 року Уряд США через USAID Проєкт енергетичної безпеки (ПЕБ) допомагає Уряду України та енергетичним підприємствам надавати українцям електроенергію, газ, тепло та гарячу воду. У лютому 2023 року Уряд США оголосив про плани надати $250 млн додаткової екстреної допомоги в енергетиці, щоб допомогти Україні все більше підсилювати свою електроенергетичну мережу в умовах постійних обстрілів росії і покращити стійкість і стабільність енергетичного сектору [9].

Таким чином, попри всі труднощі та нестабільності, сфера логістики, що орієнтована на регулярний моніторинг геополітичних обставин, майбутніх задач з обміну товарів і ресурсів,  інновації, використання технологій й адаптацію до змін у світі бізнесу, може сформувати передумови до набуття переваг, замість того, щоб перебувати у ролі жертви обставин. Повноцінне і ефективне використання власних сильних сторін створює для України передумови для перетворення загроз на можливості в умовах радикальних трансформацій у світовій логістиці. Найвищу цінність товари і ресурси отримують там, де їх споживання найбільш потрібне. В період повоєнного відновлення Україна зобов’язана запропонувати організаційні моделі співпраці, при яких всі логістичні складнощі будуть компенсовані за рахунок переваг використання внутрішніх сильних сторін.

Література:

1. Logistics Performance Index. The World Bank. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lpi.worldbank.org/international/global.

2. Logistics Performance Index 2018. The World Bank. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lpi.worldbank.org/2018.

3. Васильців, Н. Трансформація та адаптація логістики до викликів в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023, (55). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-78

4. Литюга Ю., Морожик О. Логістика як ключовий фактор функціонування підприємства у військових умовах. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/eb2b3d48-6355-4444-8404-9a168cc2874d/content.

5. Завербний А. С., Двуліт З. П., Вуєк Х. І. Особливості формування логістичних ланцюгів в умовах війни та у післявоєнний період. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1750.

6. Логістика 2023: ключові тенденції та шляхи розвитку. UTEC Logistics. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://utec.ua/blog/logistika-2023-klyuchovi-tendentsiyi-ta-shlyahi-rozvitku

7. Анализ размера и доли рынка грузовых и логистических перевозок Нидерландов - тенденции роста и прогнозы (2024–2029 гг.). Mordor Intelligence. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.mordorintelligence.com/ru/industry-reports/netherlands-freight-logistics-market-study.

8. Why Nearshoring Is Closer Than Ever: How Mexico Is Becoming The Next Big Thing In Global Markets. Forbes. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.forbes.com/sites/garydrenik/2023/03/23/why-nearshoring-is-closer-than-ever-how-mexico-is-becoming-the-next-big-thing-in-global-markets/?sh=6082585d354b

9. Проєкт енергетичної безпеки. USAID. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://energysecurityua.org/ua/dopomoha-ukraini/

_________________________

Науковий керівник: Таранюк Леонід Миколайович, доктор економічних наук, професор, Сумський державний університет



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота