ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ З ЦИКЛУ ХІМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН У СУЧАСНІЙ СИСТЕМІ ОСВІТИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ З ЦИКЛУ ХІМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН У СУЧАСНІЙ СИСТЕМІ ОСВІТИ

29.05.2024 13:45

[4. Pedagogical sciences]

Author: Пожарицький Олександр Пилипович, кандидат хімічних наук, доцент, почесний професор, кафедра садівництва, виноградарства, біології та хімії, Одеський державний аграрний університет, Україна; Пєсарогло Олена Геогіївна, кандидат хімічних наук, доцент, кафедра садівництва, виноградарства, біології та хімії, Одеський державний аграрний університет, Україна; Бельдій Марія Григорівна, старший викладач, кафедра садівництва, виноградарства, біології та хімії, Одеський державний аграрний університет, Україна


ORCID: 0000-0002-4327-682X Пожарицький О.П.

ORCID: 0000-0002-6951-3715 Пєсарогло О.Г.

ORCID: 0000-0001-5779-7442 Бельдій М.Г.

В Національній доктрині розвитку освіти в Україні зазначено, що “Освіта - основа розвитку особистості, суспільства, нації та держави, запорука майбутнього України. Вона є визначальним чинником політичної, соціально-економічної, культурної та наукової життєдіяльності суспільства. Освіта відтворює і нарощує інтелектуальний, духовний та економічний потенціал суспільства… За роки незалежності на основі Конституції України визначено пріоритети розвитку освіти, створено відповідну правову базу, здійснюється практичне реформування галузі згідно з Державною національною програмою "Освіта" ("Україна XXI століття")” [1].

У ХХI столітті необхідно чітко і усвідомлено уявляти, якою повинна бути вища професійна освіта та фахівець, що випускається вищою школою у найближчому та віддаленому майбутньому. Освітні зміни, які нині відбуваються в Україні, вимагають від майбутніх фахівців конкурентоспроможності, соціальної мобільності, професійного самовдосконалення в умовах інформаційного суспільства. Вимога до фахівця, змісту та процесу його підготовки повинні носити випереджаючий характер у порівнянні з сформованою теорією та практикою. Завдяки сучасній формі дуальної освіти студенти можуть набувати необхідних практичних навичок у виробничих умовах, що дуже важливо у професії агронома, ветеринарного лікаря, технолога, інженера тощо.

Важливим завданням здобувачів вищої освіти, які вивчають хімічні дисципліни, є вироблення творчого підходу у придбанні нових відомостей з використанням електронних технологій: дистанційного навчання за допомогою інформаційних та модельованих систем (комп'ютерний та мультимедійний курс); інтернет-сторінки з рекомендаціями та даними інформаційно-пізнавального характеру; гурткова робота та лабораторний практикум з метою дослідження із застосуванням комп'ютерного моделювання об'єктів та процесів у поєднанні з фізико-хімічними методами [2]. 

На жаль шкільна підготовка з хімії у сучасних здобувачів освіти не в повній мірі відповідає рівню, який необхідний для опанування освітньо-професійних освітніх компонентів із застосуванням хімічних знань. Досвід показує, що на початковому етапі навчання доводиться докладати чимало зусиль (до 20% від загальної кількості годин навчального плану) для побудови стартового майданчика для створення моделі майбутнього фахівця.

Так, наприклад, підготовка висококваліфікованих спеціалістів-аграріїв неможлива без опанування основ хімічних знань. Вивчення механізмів впливу різноманітних факторів на ріст і розвиток рослин, тварин, розуміння процесів, що відбуваються в тваринному і рослинному організмах, їх прояв та регулювання дає можливість ефективно використовувати досягнення хімії у сільськогосподарському виробництві [3].

Освітня компонента ”Хімія” є основою теоретичної підготовки здобувачів вищої освіти і відіграє роль фундаментальної природничої бази, без засвоєння якої неможлива успішна діяльність сучасних спеціалістів-аграріїв.

При цьому, по-перше, необхідно систематизувати знання, набуті у школі, а для деяких здобувачів освіти, слід сформувати хоча б початкові знання, необхідні для більш глибокого опанування матеріалу. 

Основна увага на цьому етапі приділяється розділам, присвяченим будові атома та прогнозування властивостей хімічних елементів та їх сполук, розчинам та їх властивостям, основним законам хімії.

 Акцент робиться на формування знань, необхідних для вивчення спеціальних дисциплін і, зрештою, для майбутньої професійної діяльності.

В сучасному світі переважна кількість інформації подається в електронному вигляді, тому підготовка студентів з циклу хімічних дисциплін потребує хороших навичок цифрового зображення хімічних формул, рівнянь реакцій, хімічних процесів тощо.

Використання різних програмних засобів дозволяє викладачеві створити цікаві та якісні лекційні та практичні заняття.

Найбільш поширений текстовий редактор Word не містить модулів для набору хімічного тексту, тому написання (особливо комплексних та органічних сполук), тим більше у 3D форматі, завжди викликає певні труднощі. У процесі розвитку ІТ-технологій було створено низку редакторів хімічного тексту.

Найбільшу популярність серед хіміків-науковців набули ChemWindow, ChemDraw, HyperChem, MarvinSketch тощо [4].

Одним з безкоштовних найпоширеніших редакторів є ChemSketch: потужний, зручний у використанні, універсальний, інтегрований у Word. 

ACD/ChemSketch 12 дозволяє записувати різні формули неорганічних та органічних сполук, моделює хімічні структури, розраховує деякі фізико-хімічні параметри, зображує лабораторний посуд та обладнання, створює 2D та 3D формули стереоізомерів, зберігає зображення у різних форматах.

В сучасній системі освіти все більше використовується гейміфікація як інноваційний процес навчання. На сьогоднішній день існує безліч програм для створення дидактичих тестів, вікторин та ігор, квестів а саме Quizizz, Kahoot,  Khan Academy,   Quizlet, ClassCraft тощо. 

За останні роки виникла велика кількість віртуальних хімічних лабораторій, які дозволяють переглядати деякі хімічні експерименти, але відсутність досвіду у здобувачів освіти реального контактування з речовинами в ході вивчення хімії не може забезпечити високих результатів навчання [5]. 

Зауважимо, що в Одеському державному аграрному університеті, при вивченні хімічних дисциплін для підготовки фахівців аграрного сектора сьогодні застосовують комбіновані методи: комп'ютерні технології у поєднанні із сучасними методами дослідження в лабораторії, адже вивчення хімії потребує безпосереднього контакту з об’єктами хімічної науки – простими та складними речовинами, ознайомлення з їх зовнішнім виглядом, фізичними властивостями, з подальшим вивченням їх здатності реагувати між собою [3,5]. 

Раціональне поєднання традиційних методів навчання та нових форм подачі матеріалу дозволяє підвищити ефективність навчання та активізувати творчий потенціал здобувачів освіти у відкритій освітній системі. 

ЛІТЕРАТУРА

1.Про національну доктрину розвитку освіти: указ Президента України від 17 квітня 2002 року №347/2002  [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://ips.ligazakon.net/document/U347_02.

2. Валюк В. Особливості використання комп’ютерних технологій при вивченні хімічних дисциплін: Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2011. Вип. 3. – С. 24-29.

3. The role of chemical disciplines for environmental education in higher agrarian education/Pozharytskyi O.P., Piesarohlo O.H., Beldii M.H.ХХХVI Міжнародна науково-практична конференція “Сучасні аспекти модернізації науки: стан, проблеми, тенденції розвитку” м.Софія (Болгарія) 07 вересня 2023 р.

4. Винник О.Ф., Свєчнікова О.М., Грановська Т.Я. Застосування програмного засобу ACD/ChemSketch (Freeware) 12.0 для написання хімічних формул та моделювання хімічних процесів. Навчальний посібник. - Харків, 2018. - 92с.

5. Анічкіна О.В. Дистанційне вивчення хімії майбутніми хіміками, біологами, екологами: шляхи реалізації: Scientific and pedagogical internship «Introduction of European approaches and new methods of training future specialists in biology, ecology, geography, geology and chemistry» : Internship proceedings, September 6 – October 17, 2021. Wloclawek, Republic of Poland : “Baltija Publishing”, 2021. Рages 5-9.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота